Haunted

Palahniuk, Chuck

| 2005

Features twenty-three tales told by the people who have all answered the ad headlined 'Artists Retreat: Abandon your life for three months'.

Marianne Skoglund

2016-12-15

Ruggigt men ganska tröttsamt i längden. Egentligen bara den första novellen som är riktigt bra, men den är å andra sidan det absolut otäckaste jag någonsin läst.

Alex Larsen

2015-10-08

En annorlunda, men rolig och intressant bok. Den fick mig att tänka på saker jag aldrig tänkt på förr, och det gillar jag verkligen. Berättelserna i den var inte alls så sjuka och vidriga som jag hade föreställt mig. Det var endast en berättelse som jag mådde dåligt av att läsa, och det var "Exodus".

C. Olsson

2013-11-12

Ett galleri av obsceniteter och perversioner. Primärt kan denna läsas som: en travesti över västerländsk berättarkultur. Ett sällskap av olikartade karaktärer drar sig undan världen till ett "Writer's Retreat" för att äntligen färdigställa presumtiva mästerverk. Det påminner om Boccacios aristokrati. Byrons och Shelleys Villa Diodati. Eller Prins Prosperos slott, för att ta ett exempel ur fiktionen; Som satir. Den äregiriga och narcissistiska rovdjurslystnad som täcks av eufemismer som självförverkligande eller kreativitet. Det är ett spel om berättelser, och berättelsernas kraft över mänsklig handlingskraft. Att påstå att karaktärsarsenalen gör våld på historien får betraktas som kvällens understatement.

Narrationen. Ramberättelsen och de många noveller och poem som sammanbinds under den förra. Detta är verkets styrka och svaghet. Det är nämligen aldrig ställt bortom något som helst tvivel att de många röster som gör sig gällande i denna pseudo-antologi alla tillhör Palahniuk själv. Stilistiskt är romanen alltså statisk, vilket bryter den (antar jag) önskade illusionen.

En del iakttagelser är uppenbart avsedda att chockera. Staplade på varandra uppstår dock, som bland romanens karaktärer, en förhöjd indifferens. Blasé. Andra är vassare. Det svepande intrycket blir: Ojämnt.

En svag fyra.

Anna Lindström

2012-07-22

Lite väl äckligt beskrivna scener för min smak. Magstarkt.

Skön mörk humor och en ball idé, men väldigt ojämnt genomfört.

FranZone c”,)

2011-08-25

Trodde det var skräck-noveller men det var mest skruvat och "sjukt"! Dock, lite ojämnt och likartat för att vara från olika "författare"...

Per Englund

2011-08-04

Kanske inte speciellt skrämmande historier men väldigt bra/orginella och ganska roliga ibland.

Hanna .

2011-05-03

Väldigt underhållande mörk humor, många bra poänger, mycket intressant, underbart ironiska karaktärer... Är man ett Chuck Palahniuk fan så lär man älska den.

Freddy K

2010-07-30

En väldigt sjuk bok, men gillar man Palahniuk vet man vad man får. Många historier är riktigt smarta och bra, andra är väl lite sådär men nivån är nästan alltid väldigt hög. Stundtals är det också enormt roligt, men det kräver som sagt att man gillar den här mörka, sjuka humorn som Palahniuk gjor sig känd för.