Hatet vi bär

En högprofilerad lektor vid Lunds universitet hittas oförklarligt och brutalt mördad i sin flickväns lägenhet och polisen står handfallen. När ytterligare en ung kvinna mördas med samma metod ökar förvirringen. Inte en enda koppling kan hittas mellan kvinnorna. Sara Vallén och hennes team kopplas snabbt in på fallet, och genom vittnen får de fram en fantombild, som visar sig stämma väl överens med utseendet på en terapeut, Diedrik Ek. Han är en osannolik gärningsman och det verkar vara en återvändsgränd, men så förs Diedrik oväntat bort mitt i natten. Det visar sig dessutom att de båda kvinnorna varit hans klienter.  Spåren leder till källaren i ett ödehus utanför Lund. Gärningsmannaprofilen som polisen mejslar fram under utredningens gång ger Sara och kollegerna inblick i en samhällsgrupp som till stor del verkar i det fördolda, men inte är mindre farliga för det. En okänd värld...

Det här är den fjärde boken i serien om Sara Vallén. Jag har läst de andra tre innan och gillat dom och detta är inget undantag. I denna bok hittas en högprofilerad lektor från Lunds universitet brutalt mördad i sin flickväns lägenhet och efter en tid hittas ytterligare en ung kvinna mördad. Sara och hennes team leder fallet och till en början är den enda kopplingen att de båda är kvinnor och lesbiska.

Det är en spännande och välskriven bok och jag fastnade i boken direkt. Det är korta kapitel och det gillar jag skarpt, jag tycker det är lättare att läsa och det blir ett bättre driv. Jag tycker att Cecilia beskriver sina karaktärer riktig bra och jag gillar att få komma tillbaka och läsa om Sara och hennes team. Det här var en klurig och spännande bok och jag hade inte en chans att lista ut vem som var förövaren - det är precis så man vill att det ska vara. Ännu en bok där Cecilia skriver och tar upp viktiga ämnen från samhället, i denna lyfter hon homofobi, kvinnohat och lesbiska kvinnor.

Martin Ljungqvist

2020-06-30

Ruggigt spännande kriminalroman! 'Hatet vi bär' av Cecilia Sahlström utspelar sig i Lund med omnejd. Det är en historia med internetforum, hacker, seriemördare och kvinnohatare. Boken har ett rikt språk och ingående personbeskrivningar med mycket psykologi. Det är en spännande historia som berättas och jag levde mig in i den. En riktigt klurig pusseldeckare där jag ville veta hur allt hänger ihop. Temat är lika obehagligt som ofattbart egentligen; män som hatar kvinnor, en subkultur av män som har svårt att skapa relationer och ibland känner vrede mot kvinnor - och som på senare tid har kidnappat termen 'incel' (involuntary celibate). Poliserna däremot är trevliga, sammansvetsade, duktiga men mänskliga och försöker nysta upp det komplicerade fallet. Polisutredning kan vara ett svårt arbete med många möjliga scenarier och många okända variabler, att läsa människor och värderande av information. De får hjälp av Nationellt forensiskt centrum, NFC med tekniska utredningar i fallet, intressant om man som jag gillar tekniska saker. En intressant detalj är att hashtag används för användarnamn på internetforumet i historien, när det annars brukar användas för ämne. Det blir en mycket spännande jakt med vändningar och allt vävs ihop på slutet. Sen i detta invecklade fall har jag kvar några frågor om vissa smådetaljer. Sammantaget får man en inblick i världen av män med dålig kvinnosyn och en riktigt spännande historia! Det här är den fjärde kriminalromanen av Cecilia Sahlström i en serie men jag tror att det skulle fungera att läsa boken fristående. Lyssnade på den som ljudbok - jättebra inläst av Maria Lyckow.

Bettan_bokprataren

2020-02-28

Det här är ytterligare en bok som lyfter problematik i samhället. Den här gången kopplas fallet till homofobi och lesbiska kvinnor och män i ofrivilligt celibat. Som vanligt skriver Cecilia med stor spänning och det är en fasansfull berättelse med högt tempo, stort driv och korta kapitel.
Dock tycker jag att den här inte är den bästa i serien om Sara, den nådde inte hela vägen fram. Jag upplever den här som mer spretig och rörig och jag har ibland svårt att hänga med i de olika vändningarna. Trots det är det rekommenderar jag hela serien om Sara.
Det här är fjärde delen om Sara Vallén och jag tycker å det bestämdaste att du ska ta dig tid att läsa dem i ordning då vi även får följa Sara och hennes familj i deras vardag.

Bokdjungeln

2020-02-23

Med ett brinnande intresse för feminismen så är det absolut intressant att läsa böcker som handlar om incels, även om det också är skrämmande.
Jag gillar att man har svårt att lista ut vem mördaren är och hur allt hänger ihop. Ännu en sak jag tycker om är de korta kapitlen, jag tycker personligen att det är lättare att läsa och gör det svårare att sluta då jag kommer på mig själv med att tänka "bara ett kapitel till". Kontentan är alltså att detta är en bra bok helt enkelt.

villa-freja.se

2020-02-06

Jag imponeras ständigt av Sahlströms författarskap. Hatet vi bär är välskriven sträckläsning när den är som allra bäst. De korta kapitlen ger ett bra driv.

Spännande, stark & välskriven!