Hatet. En bok om antifeminism

Sveland, Maria

| 2013

"Förtjänar att bli en modern klassiker." - Rakel Chukri, Sydsvenskan "I pressmeddelandet kallar förlaget Hatet för vårens viktigaste bok, det är inte sant. Hatet är så mycket viktigare och större än så." - QX "Det här är vårens viktigaste och bästa bok. Ett manifest, om feministhatet, men också om den krypande känslan av backlash som så många av oss burit under skinnet länge. Det är som att Maria Sveland har satt ett förstoringsglas i händerna på mig. Läs alla." - Katarina Wennstam "Förändringar kommer inte utan kamp, menar Maria Sveland, och trots alla hatbrev är det inte rädsla hon förmedlar i sin bok, utan kamp, uppror. Hon är till skillnad från hatarna nyanserad och analytisk, hon beskriver sin rädsla och sin ångest också, men det finns inte på kartan att ge upp. Kämpa!! Den glöden lyser från bokens alla sidor!" - Dala-Demokraten Det kom ett brev med ett dödshot. När...

Calle Lindström

2016-07-06

Det var en slump att jag läste den här boken för jag hittade den till halva reapriset. Det är skrämmande att läsa om det hat och de hot som riktas, inte bara till kända feminister som författaren, utan även till kvinnor i allmänhet, och det är ett viktigt ämne. Svelands analys är stundvis intressant men ibland drar hon slutsatser jag har väldigt svårt att skriva under på.

(Jag värjer mig lite för att kalla mig för feminist, eftersom det är ett så vitt begrepp och i stor utsträckning leder tankarna till totalitära radikalfeminister som FI. Jag är för jämställdhet och därmed mot tex kvotering. Antar jag kunde kalla mig liberal feminist, vilket nog är rätt långt från Sveland. Och till skillnad från henne tycker jag det är märkligt och problematiskt att vissa feminister så gärna hyllar våldsverkaren Valerie Solanas (därmed tycker jag självklart det är fel att trakassera en teater som tolkar hennes verk).)

Evelina M

2015-04-17

Stundtals lite rörigt skriven men bra med ett helhetsgrepp om antifeminismen. Särskilt avsnittet om männen bakom papparättsrörelsen var intressant.

Tessy .

2014-12-08

Mycket upprörande, ärligt och skrämmande likt dagens samhälle. Blir så obeskrivligt frustrerad och förargad över det sätt kvinnor behandlas på. Värd att läsa!

Anchi L

2014-06-30

En bok att läsa och begrunda, har hon rätt i det hon skriver? Ja det har hon! Det är skrämmande att en sån här bok ens behövs i vårt moderna samhälle!

Säger bara: LÄS DEN! Viktig, upprörande och välskriven.

Karin Norlander

2013-09-17

När man som jag går omkring med en känsla i magen av att allt inte står rätt till så är det skönt när någon kan sätta ord på känslan, förklara sammanhang och bekräfta ilskan.

Maria Blomkvist

2013-09-12

Fyller definitivt sitt syfte med att väcka ilska och intresse. En otroligt viktig debatt att föra, både antifeminismen i sig men även kopplingarna till rasism och icke-demokrati.

Maria Nilsson

2013-07-31

Jag satte en trea först eftersom jag tyckte att boken var aningen för enkel, jag hade velat ha mer nyanser. Allt är inte bara svart eller vitt. Men fastnade för en fyra ändå eftersom den var välskriven och angelägen.

Sara Urger

2013-04-15

En bok som verkligen gav mersmak, jag önskar mig en hel bok om bara filmen "Könskriget" och dess efterspel. Otroligt intressant. Jag tycker också att kopplingen Sveland gör mellan antifeminismen och rasismen är väldigt intressant. Hoppas hon skriver vidare om dessa ämnen.

Carolina E

2013-04-01

Jag känner mig outbildad. Jag vill så gärna börja bry mig men det går inte, jag blir liksom inte berörd. Alls.

Maria Eriksson

2013-03-29

Viktig, men problematisk.

Tycker om upplägget på boken, att faktabaserade passager varvas med mer dagboksanteckningar. Dock anser jag att Sveland skulle tjänat på att vara en aning mer vetenskaplig i sin framtoning i just de faktabaserade passagerna.