Hstarnas dal

Auel, Jean M.

| 1983

"Hstarnas dal" - en fristende fortsttning p succromanen "Grottbjrnens folk" - utspelar sig under den senaste istiden fr drygt 35 000 r sedan. I centrum str cromagnongflickan Ayla. Ayla har drivits bort frn den neanderthalklan som adopterade henne nr hon som liten skildes frn sitt cromagnonfolk efter en jordbvning. Utsttt, fljd av neanderthalarnas frbannelser, vandrar hon ver den ndlsa vindpinade stppen fr att ska efter sitt eget folk. P sin dsliga vandring kommer hon till en grnskande dal dr en hjord stpphstar betar det bljande grset. Ayla stannar i denna dal: r av hrd kamp fr att verleva sjukdom, kyla och anfallande rovdjur. Hon blir allt skickligare som jgare, medicinkvinna och flintknackare - hon uppfinner ocks metoder som ingen annan mnniska ngonsin anvnt fre henne. Ayla har sllskap av en ung stpphst och ett grottlejon, men till slut blir...

Evelyn Falk Mller

2015-09-24

Under en vinter, framfr den sprakande elden frn ppna spisen lste jag denna och alla de andra bckerna ur denna fantastiska serie fr min sjuka pappa. Vi hoppade dock ver alla sexscener som egentligen inte fr historien framt, men som skert intresserar mnga.

Anki Johansson

2014-09-03

intressant.

Kristina Svensson

2014-05-04

Har fr mig att jag gillade den hr serien fr 25 r sedan. Gissar att jag idag skulle skrika p en redaktr som kan kapa.

Mary Gransson

2014-02-28

Lnge sedan jag lste den, brjade med Grottbjrnens folk.

Eva Silverlind

2013-10-06

Fastnar i boken

Lotta Hgsten

2013-08-25

Mnga r sedan som jag lste dessa bcker, men jag vet att jag tyckte att de var mycket spnnande.

Lovisa K Lidell

2013-02-19

Min sikt, och det gller hela serien, r att den r intressant ur en vetenskaplig synpunkt om man r historieintresserad eftersom frfattaren tagit reda p mycket fakta men som roman r det nog en av de smsta jag lst. Drfr fick den ett medelbetyg av mig.

Gran Bergstrm

2012-10-21

Om man lskar historiska romaner

Tony

2012-10-14

Den r nog den bsta i serien tycker jag.

Grottbjrnens folk var annorlunda och bra. Hstarnas dal r okej, men redan hr skumlste jag de kapitel (vartannat) som handlar om Ayla medan behllningen var kapitlen om Jondalars sexuella ervringar. Tredje och fjrde boken kan man vara utan.

Minst lika bra som frsta boken om inte bttre! ven ett lyckligt slut som uppskattas d frsta boken hade ett hemskt slut..

Isa Nuutinen

2012-03-13

en favorit i tonren, hela serien faktiskt!

Per Dosenius

2012-02-29

Lste den i mellanstadiet...har lite svrt att komma ihg exakt vad jag tnkte

Catharina Stedt

2011-11-20

Den var rtt bra nr jag lste den fr 20 r sen. Sen blev bckerna i serien bara smre och smre.

Kamali 

2011-11-17

Jondalars svullna lem debuterar!

Anna Ekstrm

2011-11-16

Hade jag betygsatt boken direkt efter lsning, nr jag var typ 13, hade den skert ftt hgre betyg. Nu r den en av mina "skmsbcker", men mste nd ge den en 3:a fr den lngtan historien d vckte :)

Tobbe Fransson

2011-10-01

Lste den 1983. Blev frvnad ver att 6 tog s mycket plats. Inte s vanligt d. Annars klart intressanta miljskildringar.

Jari Saarelainen

2011-09-25

Underhllande och fantasieggande om brytningstiden mellan Cro-Magnon och neanderthal. P grnsen till sk chicklit dock.

Madeleine Evaldsson

2011-09-02

Drjde lnge innan det den blev nt vidare "intressant" att lsa. Vl dr var den bra och jag strcklste den, innan skumlste jag istllet boken. Mer hndelsels och utdragen n frsta boken, men mot slutet som sagt bra.

Spnnande om tider fr lnge, lnge sedan.

Iris Eriksson

2011-06-24

Den hr r ocks bra men det hnder inte s mycket till en brjan, det r lite synd... Men till sist blir den bra

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Stenldersspa med inslag av hrdporr. Blh.

Karin Lundberg

2011-04-12

Svrt att toppa "The Clane of the Cave Bear" ven om Ayla och Jondalar r underhllande att flja.

2011-03-24

nnu en bra och vlskriven bok av Auel.

KR

2010-08-15

En smula fr, h, "detaljerad" fr min smak. Om frsta boken var besatt av "totem" (fallossymbolerna str som spn i backen?), s har dess popularitet nu gjort det mjligt fr frfattaren att slppa alla sprrar och eufemismer, och hnge sig helt t sitt specialintresse, vilket r ingende beskrivningar av "resta lemmar". Nr boken urartade mot slutet satt jag med kallsvettningar, och blev till slut tvungen att blddra igenom ett magasin med ryska stridsvagnar som sjlvspkning. Riktigt kuslig lsning. Bortsett frn den lga klassen, det ofattbart lga tempot, den stundtals totala kollapsen av historisk research (huvudpersonen dricker te och rider en hst? Nej, jag skulle inte tro det, Auel), s r inkonsekvensen det som retar mig mest med den hr serien. Auel, en idhistorisk och idiomatisk analfabet, lter personerna mssa hgtidligt i ena stunden och tala modern slang i nsta. Grottmnniskorna jagar och grymtar runt, men nr frfattaren har ngot "budskap" att frmedla s kan de helt pltsligt formulera moderna koncept ("feminism" i frra boken, "rasism" i denna) som knappast var berrda frrn tidigast under upplysningen. Detta snker hela serien som en torpedtrff i maskinrummet.

Ulla Edln

2010-08-07

Intressant

Bjrn Larsson

2010-07-04

Lste den fr mnga r sedan. En hftig berttelse frn en tid vi inte vet mycket om. En del sexscener som var en smula ondga, kanske r jag pryd...

Anna Eriksson

2010-07-01

Lnge sen jag lste den nu men jag minns den med gldje fr att den var lite intressant ur aspekten "hur gjorde man frr". Men visst hjlper krlekshistorien till fr att man ska vilja lsa den vidare...

Maria B Hansson

2010-06-16

Jag toklste alla Auels bcker nr jag var 17-18 r och tyckte de var fantastiska. Visst r det spnnande att tnka sig att leva p den tiden. Och visst r det tantsnusk :)

2010-01-07

Det hr var verkligen slukarbcker, hela serien. Lste ngra kapitel senare i livet, drav det lga betyget. D hade jag nog givit boken en femma, minst :)

Denna bok samt de andra i serien r underbara. jag refererar ofta till dessa nr andra brjar prata om snt som str i bibeln. Kan inte dessa bcker i s fall vara ngon slags bibel.?

Helena Wikstrm

2009-07-19

lskade hela serien som jag strcklste

Ulla Englund

2009-07-08

Ja ja, halverotik fr mlgruppen Unga flickor? Grottbjrnens folk kndes ny och spnnande men konceptet hll inte serien ut