Härskarteknik

Bergqvist, Elaine

| 2008

Härskarteknik är en omedveten konst, att hantera den kräver medvetenhet. Att härska är en teknik som många behärskar, men de flesta gör det omedvetet. Vi har tystats ner med repliker som ?men lilla gumman?eller ?hur gammal är du egentligen?. Många är vi som kan säga de gånger vi känt att vi tryckts ner i skorna och listan av härskartekniker kan göras lång. Men kan vi säga de gånger då vi självahar tryckt ner någon? Vi som påstår oss vara offer för härskartekniker, hur säkra kan vi vara på att vi aldrig utsätter någon annan för samma sak? Om de flesta härskartekniker är omedvetna så är sannolikheten stor att vi, utan vår vetskap,förknippas medhärskarteknikerna av andra. Är majoriteten av Sveriges kvinnor och män ?härskare? gentemot varandra utan att veta om det? Härskarteknik är inte till för att identifiera vem som är härskare, utan för dig som vill hantera härskartekniker utan...

Ameer Al Faham

2018-05-21

Bra bok när det kommer till att begripa vilka metoder härskaren använder för att kontrollera eller manipulera andra, och författaren ger rimliga förslag för att åtgärda situationen. Problemet är att mer än två tredjedelar av boken handlar om författarens egna politiska åsikter. Dels mycket av dessa är irrelevanta till bokens syfte, och dels verkar vissa åsikter vara en blandning av extrem vänster och radikal feminism. Ett exempel är att det borde vara helt okej att en 26-årig kille blir ihop med en 46-årig kvinna. Enligt statistik skilsmässor för par med åldersskillnad som överstiger 20 år är 100%! Anledningen är enkel. När killen är 50 år gammal, så är kvinnan 70 år gammal, vilket är en enormt större skillnad än mellan 26 och 56. Det innebär att om du har en dotter, son eller vän som hamnar i samma situation, så är det starkt rekommenderat att du avråder personen från liknande förhållanden, så slipper personen slösa många år av sitt liv på icke-fungerande förhållanden.

Hannes Skarin

2013-08-24

Mja. Svag trea.

Linus R

2012-12-13

Var inte det lite väl hårt, en 1a?!
Faktum är att när hon skriver om retorik som är hennes område så är det inte så illa. Hon skriver fortfarande med väldigt lite respekt för läsaren, noll ödmjukhet, förutsätter okunniga, fördomsfulla och kritiserande (det sistnämnda stämmer iofs i mitt fall) läsare, är själv väldigt grund på många områden vilket blir störande när hon ger förklaringar och dömer vissa beteenden och uppenbart inte har minsta koll på vad hon pratar om. Huvudämnet för boken gav mig ingenting. Hon har grupperat ett urval av mellanmänskliga beteenden och ger dessa namn och förklaringar efter eget huvud. Sorry. Gav mig ingen ny kunskap.

jenny modin

2011-10-30

Intressant men lite lång och tradig, vissa tips verkar som att de mer skulle stjälpa läsaren än hjälpa...

Eva Wasteson

2011-07-19

Tro inte på det som sägs i boken om hur situationer ska hanteras i arbetslivet det är för naivt.

Dejan Trajkovski

2010-11-02

Väldigt intressant och underhållande.

2010-07-31

Mycket som är sant och bra att känna till.

Carina Karlsson

2010-02-15

Fantastiskt intressant och bra bok om fördomar, kroppsspråk, ordval och hur vi omedvetet och medvetet härskar över varanadra. Dessutom är den enkelt och roligt skriven om ett viktigt ämne.

2010-01-25

Surströmmingslistan.

Henrik Olsson

2009-09-04

lite mkt exemplifiering i början av boken. gör att det känns att man läser samma sak om och om igen. andra delen som består mkt av retorik och kroppsspråk är mkt bättre. märks att hon gillar detta ämnet