Härskarplanen : Himmlers jakt på det ariska ursprunget

Pringle, Heather

| 2007

I Härskarplanen berättar Heather Pringle om hur vetenskapsmän lät sig värvas till den nazistiska organisationen SS. Pringle beskriver hur SS-ledaren Heinrich Himmler skickade ut dessa forskare på expeditioner till Europa och Asien för att söka efter arkeologiska lämningar och artefakter som kunde »bevisa» idén om det ariska ursprunget och därmed rättfärdiga den nazistiska rasideologin. En av dessa SS-expeditioner gick till Bohuslän 1936. Om denna händelse finns inget tidigare publicerat i Sverige. I 24 korta och välskrivna kapitel får vi följa verksamheten i Himmlers SS-avdelning Ahnenerbe. Pringles enkla och emellanåt skönlitterära stil, som aldrig gör avkall på den vetenskapliga noggrannheten, gör Härskarplanen till en mästerlig populärvetenskaplig sidvändare. "Härskarplanen är ett pionjärverk" Upsala Nya Tidning

Josef Bjursll

2011-10-02

Intressant och bra beskrivningar understödda av källor

Nicholas Jacobsen

2011-07-21

Boken var lite för detaljerad i vissa sammanhang, det var en del ovidkommande fakta om perifera personer.

janne lindh

2011-02-20

Ett skrämmande, men mycket intressant dokument om hur SS-chefen Himmler under nazitiden i Tyskland använde vetenskapsmän och läkare för att söka efter de s.k ariernas historiska ursprung.