Harry Potter och hemligheternas kammare

Rowling, J K

| 2000

Sommarlovet är äntligen över! Harry Potter har längtat tillbaka till sitt andra år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Men hur ska han stå ut med den omåttligt stroppige professor Lockman? Vad döljer Hagrids förflutna? Och vem är egentligen Missnöjda Myrtle?De verkliga problemen börjar när någon, eller något, förstenar den ena Hogwartseleven efter den andra. Är det Harrys fiende, Draco Malfoy, som ligger bakom? Eller är det den som alla på Hogwarts misstänker - Harry Potter själv?De fantastiska berättelserna om Harry Potter har erövrat världen - och Sverige. Stora som små har drabbats av Harry Potterfebern och böckerna har sålt i över två miljoner exemplar bara i Sverige!

Karoline Norheim

2017-06-21

Helt fantastisk!

Iris Eriksson

2017-04-01

tyvärr inte riktigt min typ av serie, även om jag tycker att den är bra, har självklart sett alla filmerna! Men värd att läsa om man gillar fantasy och magi :)

Underbar serie för alla åldrar!

amanda hildur

2016-09-01

Kanske den bästa Harry Potter-boken av dem alla. Innehåller allt, utom möjligtvis kärlek, och det kan man ju klara sig utan, så länge man har vänner, Hogwarts och magi.

Erica S

2016-08-30

mycket bra bok fast filmen är ok och lika så boken ser fram emot nästa

Lite väl långdraget till händelsen i slutet när de når Hemligheternas Kammare som liksom utspelas i bara ett kapitel. Lite snålt. Annars bra.

Alva Jönsson

2013-09-14

Andra delen av 7 böcker. Väldigt lättskriven bok. Man förstår exakt vad som händer. Det tycker jag är bra!

Paula Henriksson

2013-05-16

Hela serien är jättebra och spännande

Nils Thor

2012-11-08

Det blev sänkt betyg vid omläsningen. Underhållande, men jag tycker nog att filmen var bättre.

Bea Johansson

2012-08-10

Harry blir tvingad att bo hos familjen Dursley igen i sommar. Men han får bo hos Ron ett tag också. En fantastisk bok då vi får träffa alla igen, plus den nya husalfen Dobby.
Läs och njut!!!

Ida Lönn

2012-07-18

Spännande!

Thomas Sievert

2012-07-01

Standard Harry Potter. Mysig!

Sandra Sjöstedt

2012-05-19

Vad kan man säga, jag gillar dom..

Charlotte B

2012-03-30

Alla Harry Potter böcker e såå bra! Det är filmerna oxå med undantag av 6:an som jag inte tycker överrensstämmer med boken.

Josefine Ejebjörk

2012-03-29

Inte riktigt lika bra som den första men kan inte sätta fingret på vad det är som är annorlunda.

Fatima Krause

2012-01-14

Bästa boken ever!!!

Emma Ask-Tindberg

2011-11-29

Läst återigen och fortfarande lika bra. Men den är för ungdomar, inte vuxna. Ville återuppleva min barndom lite och drog mig tillbaka till de jag alltid fallit på, att läsa

Elisabeth E

2011-08-20

Spännande :)

Karin Löfstrand

2011-08-18

110815: Det har varit oerhört mycket Harry Potter under denna sommar. Denna bok har jag först läst själv på engeska strax därefter som högläsning på svenska för sonen 8 år. Grabben har blivit fullständigt Harry-frälst så vi turas om att läsa högt för varann - härligt! Det är dessutom en jättebra serie!

Honey =)

2011-07-22

sofi pousette

2011-05-25

Boken var jättebra, det är spännande och händer saker hela tiden. Böckerna blir bara bättre och bättre. Hon knyter samman saker som hänt i den första boken så man kommer ihåg vad som har hänt.

Kajsa lindberg

2011-02-14

Bra bok men jag tyckte proffesor Lockman var lite dryg!

hampus oskarsson

2011-02-14

den är bra

Maria Blomkvist

2010-12-26

Rowling är fantastisk på att föra historien om Harry vidare samtidigt som hon hela tiden binder ihop det som redan hänt med det som komma skall. Hon trollbinder verkligen läsaren och det är oerhört svårt att lägga ifrån sig boken.

Liza Bolin

2010-12-20

Uppläsare: Stephen Fry, vilket gör väldigt mycket för boken. Inte lika gripande och barnboksspännande som ettan, och inte alls lika bra som trean (tror jag! det var ett tag sen jag läste den), men fortfarande väl läsvärd för både barn och vuxna. Jag uppskattar hur Rowling tar med alla små detaljer, såsom Percys mystiska beteende, Fawkes, Expelliarmus-besvärjelsen i bokens slutkläm - det knyter liksom ihop händelsesäcken på ett trevligt sätt.

Karl Sandberg

2010-03-07

Har just avslutat denna andra bok av J K Rowling. Är det någon mer som slås av det starka klassperspektivet som hela tiden återkommer? Känns som om böckerna hittills mer handlar om Harry (fångad i en medelklass-mugglare familj) och arbetarkillen Ron och "oäktingen" Hermonie konflikter med överklassen i egenskap av Draco med far. Denna konflikt belyses och återkommer hela tiden, kanske som starkats när Dracos far nyttjar sin maktposition att försöka avskaffa Dumbledore. Om det är någon som har erfarenhet av brittiska internatskolor skulle det vara intressant att veta hur eventuell kritik av dessa går att återfinna i böckerna.

Liv Kristoffersson

2009-12-31

Var förstås tvungen att fortsätta läsa Potter-serien efter att ha läst första boken. Var jämngammal med Potter när jag läste denna ;)

Liv Kristoffersson

Annika Sjöström