Harry Potter och halvblodsprinsen

Rowling, J K

| 2005

Den sjätte boken om Harry Potter är äntligen här! Den-som-inte-får-nämnas-vid-namn återvänder! "I ett kort tillkännagivande i fredags natt bekräftade Trolldomsminister Cornelius Fudge att Den-som-inte-får-nämnas-vid-namn har återvänt till vårt land och är aktiv igen. 'Det är med yttersta beklagande jag måste bekräfta att den trollkarl som titulerar sig Lord- ja, ni vet ju vem jag menar, lever och verkar bland oss igen. '" Så börjar sista kapitlet i Harry Potter och Fenixorden. I Harry Potter och Halvblodsprinsen går Harry Potter i sjätte årskursen på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Han kastas rakt in i kampen mellan det onda och det goda. Trollkarlsbefolkningen i England uppmanas vara på sin vakt och Dumbledore varnar för att Lord Voldemort är i färd med att värva anhängare för ett nytt försök att gripa makten. Ska Harry än en gång tvingas duellera...

Karoline Norheim

2017-06-18

Passar alla åldrar mycket bättre än filmerna o älskar dem

Underbar serie för alla åldrar!

Hanna Berg

2015-01-13

En av de bättre böckerna jag har läst

Kerstin Isakson

2014-08-22

Inte läst

Therese Östman

2014-06-30

Riktigt bra bok, en serie med böcker som jag tror komma leva vidare ganska länge. Betyg: 4

Mathilda Flood

2014-05-30

Nu börjar det bli riktigt spännande nu!

Ida Andersson

2014-02-21

Mitt absoluta Harry Potter favorit, skrattade mycket när jag läste den. Det är sista boken innan allt blir mörkt men den har ju definitivt sina ljusa stunder och de befinner sig fortfarande på trygga (eller inte så trygga) Hogwarts som vi alla älskar så mycket.

Elli H

2013-07-25

Harry Potter, vad mer kan man säga? Bra, bättre, bäst. Även om böckerna blir mörkare och mörkare ju längre in i serien man kommer.

M W

2012-12-12

Bra

Bea Johansson

2012-08-10

Gud. Den här och femman, död och död!!! Men... Läs själva för att se vem som dör i denna spännande fantasybok om Harry Potter!!!

Hermione Chaid

2012-08-01

Åh, vad andlös jag blev vid de sista sidorna!! Mina tårar började rinna när Dumbledore kom på tal, och det värsta är att det hände efter att Sirius nyligen hade dött!! Jag kunde inte tro det...

Ida Lönn

2012-07-18

Bra men lite långtråkig

Thomas Sievert

2012-07-01

Här når serien sin kulmen. Tempot är på topp och den bygger upp för en final jätteväl.

Sandra Sjöstedt

2012-05-19

Jag gillar dom..

Alva Ordnörden

2012-04-02

Harry går sitt sjätte år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom, där mörka krafter försöker att ta sig in. Det är ännu en ny lärare på skolan, men inte i Försvar mot svartkonster som det brukar vara, utan professor Horace Slughorn blir lärare i sitt "gamla, vanliga" ämne. Men det betyder ju då att Snape blir lärare i Försvar mot svartkonster som han alltid har vetlat och hur kommer det att gå?

Dessutom blir Harrys klasskompis blir förhäxad,
hans bästa vän blir förgiftad och Harry blir plötsligt bäst i klassen på Trolldryckskonst och Slughorns lilla "gullegris". Men det är för att han får oanad hjälp av halvblodsprinsen, vem det nu är...

Jag har läst den här boken på både svenska och engelska och den är - som de flesta böcker - bäst på orginalspråket (eneglska). J.K. Rowling binder fast läsaren i Harry Potters magiska värld,
med en sådan kraft att man inte kan lägga ifrån sig boken. Rekommenderar den superstarkt till alla som gillar spänning, fantasy, (lite) romantik och mysteri! 0 eller 1000 år, det spelar ingen roll !!! ;D <3

Sarah Olsson

2011-08-21

Det enda som är dåligt är den fruktansvärda översättningen, gäller för alla böckerna tyvärr.

Elisabet Ekdahl

2011-07-15

Jag läste boken på mindre än två veckor och njöt hela boken igenom. Det enda som gjorde mig besviken var (SPOILER-VARNING) att Dumbledore dog på riktigt på slutet.

Maria Blomkvist

2011-03-03

Den sjätte Harry Potter-boken är som det djupa andetag man tar innan man dyker huvudstupa ner i en kall sjö. En uppladdning inför den stora finalen som komma skall. I "Harry Potter and the half-blood Prince" får vi en ny förståelse för vem Voldemort varit och blivit, samtidigt som Harry börjar inse vad det betyder för honom själv. Mycket utrymme ges även till en fördjupning i de andra huvudkaraktärerna och deras relationer sinsemellan.

Kajsa lindberg

2011-02-14

Dom blir bara bättre och bättre. (harry potter böckerna alltså)

hampus oskarsson

2011-02-14

den är bra

KR

2010-12-03

Det tar evigheter innan den här boken lyfter och någon tydlig intrig utkristalliseras, men när det väl tar fart så är det lysande.

Elin Elssjö

2010-10-06

Den sämsta av de bästa. Halvblodsprinsen håller andan inför den sista boken.

Vera .

2010-10-03

gillar alla böckerna (första var seg i början...) och den här var lika bra om inte något bättre.

Nils Thor

2010-05-26

Tråkig och pratig. Hände ingenting förrän på de sista 150 sidorna. Slutet desto mer överraskande.

Erika Björkskog

2010-02-14

Inte lika bra som de andra böckerna (som jag har läst alltså..). Men den är definitivt värd en femma, även om det är en svag femma.

Annika Sjöström

2010-01-19

Lyssnat på hörbok

Michael Nystås

2009-10-12

Egentligen är Harry Potter-böckerna ganska överskattade med mycket överskottsinformation och långa transportsträckor. Den här har sina spännande stunder men är inte alls så berörande som jag hade trot att den skulle vara - trots ett oväntat dödsfall.

Hacer Kucukler

2009-10-11

Den är skitbra!!! Asså jag kan bara inte fatta vilken fantasi Rowling har!

Adam Larsson

2009-09-04

Jag har läst den här hp boken över 20 gånger liksom resten av alla hp böcker men den är dock inte min favorit även om det är mycket svårt att säga vilken hp bok man gillar mest.
Severus Snape är också min favvo karaktär men jag måste säga att jag tycker att man får reda på mer om hans förflutna och hans hemlighet i DH (Deathly Hallows) än i den här boken.

Victoria G

2009-06-12

Den bästa HP-boken! Men det beror väl på att Severus Snape är min favoritkarraktär, här avslöjas hans historia...