Harry Potter och Det fördömda barnet : Del ett och två

Rowling, J K

| 2016

Den åttonde berättelsen. Nitton år senare ... Det har alltid varit svårt att vara Harry Potter, och det är inte mycket enklare nu när han är en överarbetad anställd på Trolldomsministeriet, make och pappa till tre skolbarn. Medan Harry brottas med ett förflutet som ständigt gör sig påmint, måste hans son Albus slåss mot ett arv han aldrig velat ta del av. Det förflutna och nutiden smälter samman på ett olycksbådande sätt och både far och son blir medvetna om den obekväma sanningen: Ibland kommer mörkret från platser man inte väntat sig. Boken baseras på en ny originalberättelse av J.K. Rowling, Jack Thorne och John Tiffany, Harry Potter och Det fördömda barnet, som är en ny pjäs av Jack Thorne. Det är den åttonde berättelsen om Harry Potter och den första som sätts upp på en teaterscen. Denna repetitionsutgåva av teatermanuset berättar den fortsatta historien om Harry Potter, hans vänner...

Å

Åsa

2023-09-21

Den hade kunnat vara bra om de vuxna karaktärerna inte varit så pajiga. Ron, OMG! Hoppa över denna!

Håkan Carlsson

2022-10-31

Harry Potter Och Det Fördömda Barnet är ett manuskript för en teaterpjäs skriven av J.K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne utgiven av Rabén & Sjögren.

Ett varningens ord är att detta är ett manuskript och inte en vanlig bok. Det betyder att det är så gott som enbart repliker och näst intill inga miljöbeskrivningar eller vad karaktärerna tänker och känner. Så en del kanske inte gillar upplägget i boken.

Det gick snabbt att ta sig in i denna annorlunda och avklädda berättelse. Den gick väldigt snabbt att läsa då det, som sagt, är så gott som endast repliker. Det är ens egen fantasi som får måla upp miljöerna och känslorna med hjälp av några stödord som står i raderna mellan replikerna.

Själva handlingen grabbar tag i en och det är ett kärt återbesök man gör i Rowlings värld. Det är en mörkare berättelse och många karaktärer har sina inre demoner som de måste lära sig att leva med.

Det är absolut ingen dålig bok i mitt tycke, men jag hade hellre sett att Rowling hade gjort en vanlig bok av denna handling så att man hade fått med alla trevliga miljöbeskrivningar och karaktärer, samt att man hade fått suga på handlingen lite längre. För som nu hände det kanske lite väl mycket på den korta tiden det tog att läsa boken. När det hände mycket och var lite prat så fick man kanske lite svårt att få en helhetsbild över scenerna.

den var barabra

den var barabra

Den passar riktiga Harry Potter fans! / Alice

4A, IES Östersund

2021-09-22

Bra

4B_Tegelhagen

2021-09-21

Den var lite blandad i handlingen och väldigt styckeindelat men det var en bra spännande handlig där harry potters barn reser genom tiden.

Nytorpsskolan 4

2021-09-16

Det spännande äventyret om harry potter var fantastisk det var häfftigt,mörker och äventyr. Det var den bästa boken jag läst på länge.

Maria Åkerö

2021-02-17

Dålig svensk översättning. Känns lite som Google translate varit i farten. Men själva grundhistorien är bra :)

Celly

2020-10-15

Denna pjäs var väldigt intressant och spännande att läsa. Jag verkligen verkligen gillade den, dem fick verkligen in magin från de originella böckerna. Medan deras barn reser i tiden för att rädda Cedric, så förstår dem vad dem menar för varandra. Och boken gav verkligen Draco en bättre och god bild. Jag var faktiskt ganska chockad att jag gillade den så mycket, men det var bara så bloody hell bra! Jag skulle älska att se den som en film någon dag!

Kristoffer Larsson

2020-05-02

Bra

Emma Göhran

2019-03-15

Helt okej, men inte samma klass som de "riktiga" Harry Potter-böckerna.

Lisa K

2018-10-29

Man måste nog ha läst de andra Harry Potter böckerna för att förstå denna. Mycket lättläst då det är manus till en pjäs. Den får 4a stjärnor då jag gillar det mesta med Harry Potter.

Maria Jonsson

2018-10-06

Besviken. Förståd inte för det mesta.

Angelika G

2018-05-13

Inte lika bra som de andra men ganska spännande

Karoline Norheim

2017-06-18

Inte lika bra som de andra böckerna

Anette Holgersson

2017-03-06

Denna bok var riktigt bra och spännande.

Johan Forslund

2017-02-11

Har läst bättre fanfiction än denna.

Emma

2017-01-01

En underbar fortsättning om Harry Potter. Det störde mig i början att det var ett teatermanus, men berättelsen gjorde snart att jag glömde av hur den var skriven. En intressant fortsättning som handlar om Harrys son Albus som känner sig misslyckad och hans relation till sin berömda pappa. Boken handlar också om den bästa vän som Albus väljer, som visar sig bli Scorpius Malfoy :) Vilket jag tycker är en fantastisk intressant story!

Jennie

2016-12-28

Jag börjar med att skriva att jag är uppvuxen med Harry Potter-böckerna och att det är några av mina absoluta favoritböcker.
Men jag drog länge ut på att köpa den här boken för jag trodde inte att formatet det var skrivet i var min grej. Och tyvärr hade jag rätt, för mig är det här inte Harry Potter, det är alldeles för kortfattat och hafsigt, raka motsatsen till originalen. Storyn är okej, men hade kunnat bli jättebra om det hade varit en riktig bok, och är man nyfiken på vad som hände med huvudpersonerna i de första böckerna så får man väl reda på det, men det känns inte ens som att det är samma personer.

My.loved.books

2016-10-30