Harry Potter och de vises sten

Rowling, J K

| 1999

Dundersuccén som gör segertåg över världen - nu på svenska! När föräldralöse Harry Potter visar sig vara trollkarl öppnar sig en helt ny värld för honom. Han får börja i Hogwarths skola i häxkonster och trollkunskap och råkar ut för en rad spännande äventyr. En klassisk berättelse för hela familjen! Boken är den första delen i den populära serien om Harry Potter. Besök Harry Potters svenska hemsida!

Boken som förändrade hela mitt liv

Erica S

2016-08-30

en riktig bra bok. läsvärd och filmen är helt ok me denna boken är bättre

amanda hildur

2016-08-22

Jag tror det är min femte genomläsning av den här boken och den är lika bra som första gången, kanske rent av bättre. Jag har blivit äldre och läser av karaktärerna på ett annat sätt, och så ser man ju såklart lite annorlunda på saker och ting som sker i de tidigare böckerna när man har läst hela bokserien. Jag läste alla Harry Potter högt för Josefina så fort de kom ut på svenska och det är mina absolut bästa läsminnen, utan konkurrens. De här böckerna växer något enormt när man delar dem med någon annan. Som vi skrattat, gråtit och skrämts tillsammans med Harry. Vår Harry.

Det är svårt att skriva om en "recension" av en bok som jag läste första gången samma år som den kom ut på svenska, 1999. Jag tänker inte ens försöka mig på det. Den här boken och de efterkommande sex är de som antagligen betytt mest för mig under hela min uppväxt och inom min resa som bokälskare. Harry Potter och hans värld är en trygghet, att öppna böckerna är som att komma hem.

Sofia Strömberg

2016-04-30

Läst första kapitlet så många gånger att jag nu för tiden hoppar över det ibland

Ola Hultin

2016-03-10

Omläsning för första gången sedan den kom, nu högläsning - vilket ytterligare tydliggjorde att översättningen hade kunnat vara bättre. Originalet ger jag en fyra: fantastiskt spännande.

Isabella Applebaker

2015-09-28

Bästa boken EVER

Evelyn Falk Möller

2015-09-24

Jag tycker mycket om hela denna historia. Intrigen håller ända till slutet och böckerna är välskrivna.

Noella Bergsman

2015-08-31

Spännande bok med många betydande namn på figurer och saker i boken.

Niki ~

2014-10-21

Min pojkvän läser Harry Potter-serien högt för mig. Det var från början tänkt att vi skulle ha en mini-bokklubb och läsa boken båda två, men jag stod inte ut med det simpla språket efter att i ett år endast läst klassiker.
Jag minns när jag läste böckerna när jag var liten, och min pojkvän som aldrig varit någon läsare är lika fast som jag var då! Så himla kul och mysigt att få vara med på hans resa.

Susanne Rosengren

2014-04-26

Fantastisk bokserie.

Dana Toba

2014-03-12

Har läst alla Harry Potter böcker för länge sedan. Det är nog en av de få fantasy böcker jag gillar.Är ganska sträng med overkligheten i andra fall.

Anna (Boktycke)

2014-03-11

Jag minns fortfarande första gången jag läste Harry Potter. Mina föräldrar och jag (då 13 år) var på besök hos några bekanta i Stockholm. Det fanns inga andra barn i huset så jag hade det ganska tråkigt. Såg en bok ligga på deras soffbord och i brist på annat så plockade jag upp den. Det tog inte många minuter innan jag var helt fast. När det var dags att sova låtsades jag lägga mig, väntade tills alla hade somnat, smög ut till vardagsrummet, tände en liten lampa och läste boken i det svaga skenet tills det blev ljust igen. Jag läste tills hela boken var slut och inte ens då ville jag lägga mig för jag kunde inte sluta tänka på trollkarlsvärlden. Det var min första erfarenhet av Harry Potter, och den allra första boken som fick mig att stanna uppe halva natten för att läsa klart.

En mer utförlig recension finns på Boktycke.

.. ..

2014-02-17

En helt otroligt fantastisk bok som jag håller varmt om hjärtat!

Mathilda Flood

2014-02-06

Har ju vart så skeptiskt till Potter, men som tur är kan man koppla bort dom dåliga filmerna och då blir boken riktigt bra.

Lisa Jakobsson

2013-10-05

Detta är den bästa bok jag läst ( nästan )!!!!!

Lina Westerberg

2013-08-16

Läste boken när jag själv var 11 år och alltså jämngammal med Harry. Vilken upplevelse att som barn leva sig in i denna magiska värld! Min genom tiderna topp 1 bokupplevelse, troligen just pga barnets, som jag var, fria fantasi och upprymdhet inför trollkarlsvärlden.

Hedvig Marklinder

2013-07-28

Detta är en bok som passar alla i alla åldrar! Ett måste i bokhyllan. Otroligt underhållande och spännande! Rekommenderas!

Lisa Jakobsson

2013-07-28

Detta är en otroligt spännande bok som passar väldigt många skulle jag säga. Rekommenderas för icke nybörjare.

Spännande, händer något nytt i varje kapitel så den blir aldrig långtråkig.

Jelena Vasiljev

2013-05-09

Denna boken var en fantastisk bok som präglade min ungdom till underbara platser!

Johan Jönsson

2013-03-23

Väldigt bra ungdomsfantasy och riktigt underhållande för mig som är gammal.

Ida Björkman

2012-10-23

Mys!!!

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Om jag ändå kommit på den här historien och skrivit boken själv. Den är riktigt bra!

Nils Thor

2012-10-06

Läste om boken efter att ha läst alla böckerna.
Tycker faktiskt att den vinner på att läsas om. Man upptäcker så mycket som pekar fram mot kommande böcker.
Men jag tycker nog att filmen var något bättre.

Anna Lindström

2012-09-26

Kan inte låta bli att charmas. Jag hade älskat Harry Potter-böckerna om jag läst dem som barn! Jag har sett alla filmerna med mina barn och ska nu läsa böckerna också.

Bea Johansson

2012-08-10

Otroligt hur bra vissa böcker kan bli. JK Rowling har gjort ett fantastiskt jobb! Harry behandlas illa av mostern Petunia och morbrorn Don Dursley. Även sonen/kusinen Duddly är elak mot Harry. Men vilken skillnad det blir när skogsvaktaren Hagrid berättar för Harry att han är en trollkarl. Harry får trollkarlsutrusting och beger sig till skolan Hogwarts. Där blir han vän med Ron Weasly och Hermoine Granger. Och han skaffar sig en fiende, Draco Malfoy, som är avundsjuk på att Harry är berömd.
Bara läs när Harry möter det ena och det andra.

Sanna Bokbruden

2012-08-02

Jag har läst den hur många många gånger och jag tror den blir bättre bättre varje gång! Harry Potter är ju sjukt bra! Bästa filmerna också!

Ida Lönn

2012-07-18

Linn L

2012-07-15

Boken är redan från början bra, men när Stephen Fry läser den blir den en helt klar 5-poängare. Stephen har en helt underbar läsröst, han förställer den för att fånga de olika karaktärerna och det gör han på ett fantastiskt bra sätt!! önskar att han kunde läsa in alla mina böcker! :)

Thomas Sievert

2012-07-01

Den första boken har ju definitivt sin charm, även om den inte är riktigt lika genomarbetat som de senare.

Terese Andersson

2012-06-24

Sist jag läste denna bok var för ca 10 år sedan och jag tycker fortfarande att den är bra. Dock är språket under all kritik...

Sandra Sjöstedt

2012-05-19

Vad kan man säga, jag gillar dom..

Michaela .

2012-05-11

I relativitet med det senare böcker får den ett lågt betyg

Hermione Chaid

2012-03-03

Den föräldrarlöse pojken, som bor hos sina elaka styvföräldrar och deras son, får veta att han egentligen är en trollkarl, vars magiska krafter är mycket stora. Han börjar i Hogwarts skola för häxkonster och trolldom, och får två bästavänner,Ron Weasly och Hermione Granger. Deras första år i Hogwarts skola blir väldigt händelserik, med den onde trollkarlen Lord Voldemort och den magiska stenen de vises sten...

Hermione Chaid

2012-01-29

Har aldrig läst sådana böcker! Man går in i boken från första sidan, och lever liksom genom karaktärerna. Det är en komplett värld ur alla synvinklar, och en sann klassiker...
Skulle gärna ha kommenterat Harry Potter- böckerna, men de är så många!

Mia Högberg

2012-01-29

Läst om den flera ggr sen jag läste den första gången. Fastnar lika lätt varje gång.

Mattias Lönnebo

2011-11-14

Fantasifullt, humoristiskt och med internatskolans speciella känsla som nog många engelska barn kan känna igen sig i. Att vara annorlunda och utanför men plötsligt visa sig ha dolda talanger är temat för boken. Vem skulle inte vilja kunna trolla som Harrys Potter? Den enda anledningen att böckerna inte får fem stjärnor av mig är att jag personligen föredrar fantasivärldar där magin är mer mystisk och sällsynt och inte en del av vardagen. Men det är min personliga smak.

Sandra Norrman

2011-10-10

Skulle säga att Harry potter är både ungdoms- och vuxenbok. Rowling kan verkligen skriva!

Sven Bonde

2011-10-08

Läser den högt för barnen och jisses vilken urusel översättning av Lena Fries-Gedin. Jag hoppas orginaltexten är bättre. Språket är förskräckligt. Google Translate hade gjort ett bättre jobb än Fries-Gedin. Man "klättrar" t ex uppför trappor (från engelskan "climb stairs" får man anta). Hon använder "han" istället för "honom" och "de" istället för "det" eller ibland "dem" (man vet inte alltid). Förlaget Tiden borde göra en nyöversättning och anlita någon som gått ut grundskolan den här gången.

Honey =)

2011-07-22

Fantastisk bok och bra skriven, kan inte beskriva den bättre.
En stenhård femma!

Annie Halje

2011-07-19

jag har sagt det förr och jag säger det igen: om ni är tillräckligt bra på engelska, läs då för guds skull Harry Potter-böckerna på språket de är skrivna på! Översättaren borde skämmas.

Peter Åkerlund

2011-06-23

Gulligt. Rowling har tagit alla barnboksklassiker (läs: pomperipossa, Hans och Greta, Rödluvan etc. etc.) och gjort en rejäl häxbrygd. Men man hänger med, och det är bitvis mycket spännande. Förstår varför det lockar så många.

Karin Löfstrand

2011-06-21

110610: Ville läsa om hela serien för att se om det gick att börja läsa om Harry för min 8-årige son. De första kommer absolut att funka! Verkligen kul att läsa om Potter även som vuxen, jag läser gärna om hela serien!

Amanda Funkquist

2011-06-08

Jag gillar Harry Potter. Jag tycke att den är spännande! Man vill ju bara läsa mer och mer!

Matilda Falk

2011-05-20

Harry Potter-böckerna är böcker att växa upp till. Denna läste jag första gången när jag var 9 år, och sedan alla de andra så fort jag kunde. Från 5e boken på engelska, då jag var 12 år, för jag kunde helt enkelt inte vänta längre. Harry Potter och de vises sten kanske kan verka löjlig och simpel när man läser den som vuxen för första gången, men för en 9-åring är den helt otrolig. Allvaret ökar för varje bok, vilket var alldeles perfekt när jag läste serien första gången, eftersom böckerna mognade i samma takt som jag. De senare böckerna har mer djup, och allihop är underbara.

sofi pousette

2011-05-02

Det handlar om Harry som bor hos sin moster och hennes familj. Hans föräldrar dog i en bilolycka när han var liten. Tror han. Harry har alltid fått mystiska och underliga saker att hända, men han kan inte förstå varför. När han fyller elva får han ett brev. Det visar sig att det är ett brev från Hogwards. En skola för trollkarlar och häxor.

Jag tycker att boken var spännande och bra. Det händer mycket saker så de går bra och läsa och man vill bara läsa mer!
Författaren skriver på ett sätt som gör att man vill läsa vidare! Och jag tycker J.K Rowling är en bra och duktig författare. Hon skriver på ett bra sätt!

A H

2011-03-09

Den var bra men ungefär i mitten var den inte lika bra som från början och i slutet

Alice Tafvelin

2011-02-14

En väldigt bra bok fast jag inte har läst ut den än.

Kajsa lindberg

2011-02-14

En välskriven och bra bok men inte den bästa i serien.

hampus oskarsson

den är bra

daniel rodriguez

jsfujhgfj

den här boken var ganska bra

Maria Blomkvist

2010-12-26

Helt underbar, genomtänkt och välskriven bok som öppnar upp trollkarlsvärlden och tar med läsaren på ett fantastiskt fantasifullt äventyr.

Liza Bolin

2010-12-16

Trevlig barnbok, uppläsare Stephen Fry. Det var länge sen jag läste boken i textform, men den är lätt att hänga med i och är både rolig och spännande.

Elisabeth J

2010-12-12

JK Rowling är en fantastisk författare. Har läst den här boken fyra gånger och den blir bara bättre och bättre.

Thomas Hagström

2010-10-21

Mitt låga betyg beror på att jag läste om boken och fann den väldigt ointressant, detta är en bok som mår bra av att läsas en gång(dock älskade jag den första gången jag läste den)

narin topal

2010-10-20

jättebra bok men ibland så var det långtråkigt med "detektiv" delarna i boken

Agnes Petersson

2010-09-19

Den var ganska seg i början.

Stanley Hakan

2010-07-21

skoja bara :D

Fredrik Sejnehag

2010-06-02

Mycket fina minnen från när man var liten med denna bok!

2010-05-22

En helt fantastisk bok, dels för dess innehåll med spännande mytiska och mystiska händelser, men också en bok om vänskap och utanförskap och vilken väg vi ska välja i livet, och av vilka skäl... Dels är boken ett fantastiskt minne av tiden då jag för sonen läste högt ur Harry Potter böckerna, helig tid... och ljuvligt att skapa röster och karaktärer av de Rowling bjöd på i sin berättelse... Höll i tre böcker, sedan ville sonen läsa böckerna själv... förstår honom, han ville ju bläddra vidare i böckerna, spännande som det var och inte behöva vänta på att jag hade tid att läsa ett kapitel för honom... men mysigt var det :-)

Jessie .

2010-04-23

förstår inte vad så många tycker om med serien. långsam och i det närmaste löjlig. nej, usch. ska inte läsa de andra.

Susanne S

2010-04-06

Har precis läst den för min yngsta son och upptäckte att den är riktigt bra. Var inte lika förtjust första gången.
Vem grips inte av historien om den föräldralöse pojken med magiska krafter som hela tiden kämpar i underläge men till slut segrar mot ondskan.
Och Hogwarts - vilken skola med sitt galleri av figurer levande och spöken...
Spännande och lite läskigt ibland. 6 år och uppåt.

Josefine Ejebjörk

2010-03-10

Det har tagit mig flera år att avgöra om jag skulle läsa serien eller inte. Men nu är jag övertygad att jag gjorde det rätta valet. Boken är välskriven och handlingen är underhållande.

aida ho

2010-02-09

omläsningsprojektet börjar. Harry känns väldigt ung. Boken upplevs ibland som suddig i kanterna, författaren har inte riktigt bestämt sig i alla detaljer är min tanke. Hermonie känns osynlig. Slutet är barnvänligt.

Erika Björkskog

2010-02-05

Jag som alltid tänkte "Harry Potter, det är inget för mig det!"
Tänk så fel man kan ha, va?

Liv Kristoffersson

2009-12-31

Jag fick denna bok i julklapp julen 1999 av min bror och hade inte hört något om Harry Potter, läste boken och tyckte att den var jättebra!

Annika Sjöström

2009-11-21

lyssnat på hörbok

Alexandra M.

2009-11-07

Harry Potter-nörd som jag är, tycker jag att det här är en av de bästa i serien. Hela Harry Potters-värld är spännande - ett ganska gammal idé, men på ett originellt sätt.

Emma Andersson

2009-09-05

Vördar mina Harry-böcker som skatter och kommer helt säkert att läsa om dem flera gånger. Helt fantastiska och nästa bok blir hela tiden bättre än den förra! Det är sådana böcker som man försöker läsa SAKTA för att de inte skall ta slut lika fort. Var väldigt ledsen när jag hade läst den sista boken. Den som inte har läst Harry Potter har definitivt missat något stort!

Var tvungen att läsa Harry Potter i kursen "Barn- och ungdomslitteratur" för några år sedan, men jag förstår inte hypen. Harry Potters värld var inget jag drogs till.