Harry Potter och de vises sten

Rowling, J K

| 1999

Dundersuccn som gr segertg ver vrlden - nu p svenska! Nr frldralse Harry Potter visar sig vara trollkarl ppnar sig en helt ny vrld fr honom. Han fr brja i Hogwarths skola i hxkonster och trollkunskap och rkar ut fr en rad spnnande ventyr. En klassisk berttelse fr hela familjen! Boken r den frsta delen i den populra serien om Harry Potter. Besk Harry Potters svenska hemsida!

Karoline Norheim

2017-06-18

Vldigt lik filmen men fortfarande super bra bok passar alla

Katwah

2017-06-13

Min sons favorit!

Iris Eriksson

2017-04-01

Jttelnge sedan jag lste den hr s kan tyvrr inte ge ngot jttebra recension, men tror de flesta antingen lst eller sett den :) Riktigt bra men tyvrr inte riktigt min typ av serie.

Underbar serie fr alla ldrar!

Maryam Chaid

2016-12-17

Boken som frndrade hela mitt liv

Erica S

2016-08-30

en riktig bra bok. lsvrd och filmen r helt ok me denna boken r bttre

amanda hildur

2016-08-22

Jag tror det r min femte genomlsning av den hr boken och den r lika bra som frsta gngen, kanske rent av bttre. Jag har blivit ldre och lser av karaktrerna p ett annat stt, och s ser man ju sklart lite annorlunda p saker och ting som sker i de tidigare bckerna nr man har lst hela bokserien. Jag lste alla Harry Potter hgt fr Josefina s fort de kom ut p svenska och det r mina absolut bsta lsminnen, utan konkurrens. De hr bckerna vxer ngot enormt nr man delar dem med ngon annan. Som vi skrattat, grtit och skrmts tillsammans med Harry. Vr Harry.

Det r svrt att skriva om en "recension" av en bok som jag lste frsta gngen samma r som den kom ut p svenska, 1999. Jag tnker inte ens frska mig p det. Den hr boken och de efterkommande sex r de som antagligen betytt mest fr mig under hela min uppvxt och inom min resa som boklskare. Harry Potter och hans vrld r en trygghet, att ppna bckerna r som att komma hem.

Sofia Strmberg

2016-04-30

Lst frsta kapitlet s mnga gnger att jag nu fr tiden hoppar ver det ibland

Ola Hultin

2016-03-10

Omlsning fr frsta gngen sedan den kom, nu hglsning - vilket ytterligare tydliggjorde att versttningen hade kunnat vara bttre. Originalet ger jag en fyra: fantastiskt spnnande.

Isabella Applebaker

2015-09-28

Bsta boken EVER

Evelyn Falk Mller

2015-09-24

Jag tycker mycket om hela denna historia. Intrigen hller nda till slutet och bckerna r vlskrivna.

Noella Bergsman

2015-08-31

Spnnande bok med mnga betydande namn p figurer och saker i boken.

Niki ~

2014-10-21

Min pojkvn lser Harry Potter-serien hgt fr mig. Det var frn brjan tnkt att vi skulle ha en mini-bokklubb och lsa boken bda tv, men jag stod inte ut med det simpla sprket efter att i ett r endast lst klassiker.
Jag minns nr jag lste bckerna nr jag var liten, och min pojkvn som aldrig varit ngon lsare r lika fast som jag var d! S himla kul och mysigt att f vara med p hans resa.

Susanne Rosengren

2014-04-26

Fantastisk bokserie.

Dana Toba

2014-03-12

Har lst alla Harry Potter bcker fr lnge sedan. Det r nog en av de f fantasy bcker jag gillar.r ganska strng med overkligheten i andra fall.

Anna (Boktycke)

2014-03-11

Jag minns fortfarande första gången jag läste Harry Potter. Mina föräldrar och jag (då 13 år) var på besök hos några bekanta i Stockholm. Det fanns inga andra barn i huset så jag hade det ganska tråkigt. Såg en bok ligga på deras soffbord och i brist på annat så plockade jag upp den. Det tog inte många minuter innan jag var helt fast. När det var dags att sova låtsades jag lägga mig, väntade tills alla hade somnat, smög ut till vardagsrummet, tände en liten lampa och läste boken i det svaga skenet tills det blev ljust igen. Jag läste tills hela boken var slut och inte ens då ville jag lägga mig för jag kunde inte sluta tänka på trollkarlsvärlden. Det var min första erfarenhet av Harry Potter, och den allra första boken som fick mig att stanna uppe halva natten för att läsa klart.

En mer utförlig recension finns på Boktycke.

.. ..

2014-02-17

En helt otroligt fantastisk bok som jag hller varmt om hjrtat!

Mathilda Flood

2014-02-06

Har ju vart s skeptiskt till Potter, men som tur r kan man koppla bort dom dliga filmerna och d blir boken riktigt bra.

Lisa Jakobsson

2013-10-05

Detta r den bsta bok jag lst ( nstan )!!!!!

Lina Westerberg

2013-08-16

Lste boken nr jag sjlv var 11 r och allts jmngammal med Harry. Vilken upplevelse att som barn leva sig in i denna magiska vrld! Min genom tiderna topp 1 bokupplevelse, troligen just pga barnets, som jag var, fria fantasi och upprymdhet infr trollkarlsvrlden.

Hedvig Marklinder

2013-07-28

Detta r en bok som passar alla i alla ldrar! Ett mste i bokhyllan. Otroligt underhllande och spnnande! Rekommenderas!

Lisa Jakobsson

2013-07-28

Detta r en otroligt spnnande bok som passar vldigt mnga skulle jag sga. Rekommenderas fr icke nybrjare.

Spnnande, hnder ngot nytt i varje kapitel s den blir aldrig lngtrkig.

Jelena Vasiljev

2013-05-09

Denna boken var en fantastisk bok som prglade min ungdom till underbara platser!

Johan Jnsson

2013-03-23

Vldigt bra ungdomsfantasy och riktigt underhllande fr mig som r gammal.

Ida Bjrkman

2012-10-23

Mys!!!

Linda Dahlhjd

2012-10-09

Om jag nd kommit p den hr historien och skrivit boken sjlv. Den r riktigt bra!

Nils Thor

2012-10-06

Lste om boken efter att ha lst alla bckerna.
Tycker faktiskt att den vinner p att lsas om. Man upptcker s mycket som pekar fram mot kommande bcker.
Men jag tycker nog att filmen var ngot bttre.

Anna Lindstrm

2012-09-26

Kan inte lta bli att charmas. Jag hade lskat Harry Potter-bckerna om jag lst dem som barn! Jag har sett alla filmerna med mina barn och ska nu lsa bckerna ocks.

Bea Johansson

2012-08-10

Otroligt hur bra vissa bcker kan bli. JK Rowling har gjort ett fantastiskt jobb! Harry behandlas illa av mostern Petunia och morbrorn Don Dursley. ven sonen/kusinen Duddly r elak mot Harry. Men vilken skillnad det blir nr skogsvaktaren Hagrid berttar fr Harry att han r en trollkarl. Harry fr trollkarlsutrusting och beger sig till skolan Hogwarts. Dr blir han vn med Ron Weasly och Hermoine Granger. Och han skaffar sig en fiende, Draco Malfoy, som r avundsjuk p att Harry r bermd.
Bara ls nr Harry mter det ena och det andra.

Sanna

2012-08-02

Jag har lst den hur mnga mnga gnger och jag tror den blir bttre bttre varje gng! Harry Potter r ju sjukt bra! Bsta filmerna ocks!

Ida Lnn

2012-07-18

Linn L

2012-07-15

Boken r redan frn brjan bra, men nr Stephen Fry lser den blir den en helt klar 5-pongare. Stephen har en helt underbar lsrst, han frstller den fr att fnga de olika karaktrerna och det gr han p ett fantastiskt bra stt!! nskar att han kunde lsa in alla mina bcker! :)

Thomas Sievert

2012-07-01

Den frsta boken har ju definitivt sin charm, ven om den inte r riktigt lika genomarbetat som de senare.

Terese Andersson

2012-06-24

Sist jag lste denna bok var fr ca 10 r sedan och jag tycker fortfarande att den r bra. Dock r sprket under all kritik...

Sandra Sjstedt

2012-05-19

Vad kan man sga, jag gillar dom..

Michaela .

2012-05-11

I relativitet med det senare bcker fr den ett lgt betyg

Hermione Chaid

2012-03-03

Den frldrarlse pojken, som bor hos sina elaka styvfrldrar och deras son, fr veta att han egentligen r en trollkarl, vars magiska krafter r mycket stora. Han brjar i Hogwarts skola fr hxkonster och trolldom, och fr tv bstavnner,Ron Weasly och Hermione Granger. Deras frsta r i Hogwarts skola blir vldigt hndelserik, med den onde trollkarlen Lord Voldemort och den magiska stenen de vises sten...

Hermione Chaid

2012-01-29

Har aldrig lst sdana bcker! Man gr in i boken frn frsta sidan, och lever liksom genom karaktrerna. Det r en komplett vrld ur alla synvinklar, och en sann klassiker...
Skulle grna ha kommenterat Harry Potter- bckerna, men de r s mnga!

Mia Hgberg

2012-01-29

Lst om den flera ggr sen jag lste den frsta gngen. Fastnar lika ltt varje gng.

Mattias Lnnebo

2011-11-14

Fantasifullt, humoristiskt och med internatskolans speciella knsla som nog mnga engelska barn kan knna igen sig i. Att vara annorlunda och utanfr men pltsligt visa sig ha dolda talanger r temat fr boken. Vem skulle inte vilja kunna trolla som Harrys Potter? Den enda anledningen att bckerna inte fr fem stjrnor av mig r att jag personligen fredrar fantasivrldar dr magin r mer mystisk och sllsynt och inte en del av vardagen. Men det r min personliga smak.

Sandra Norrman

2011-10-10

Skulle sga att Harry potter r bde ungdoms- och vuxenbok. Rowling kan verkligen skriva!

Sven Bonde

2011-10-08

Lser den hgt fr barnen och jisses vilken urusel versttning av Lena Fries-Gedin. Jag hoppas orginaltexten r bttre. Sprket r frskrckligt. Google Translate hade gjort ett bttre jobb n Fries-Gedin. Man "klttrar" t ex uppfr trappor (frn engelskan "climb stairs" fr man anta). Hon anvnder "han" istllet fr "honom" och "de" istllet fr "det" eller ibland "dem" (man vet inte alltid). Frlaget Tiden borde gra en nyversttning och anlita ngon som gtt ut grundskolan den hr gngen.

Honey =)

2011-07-22

Fantastisk bok och bra skriven, kan inte beskriva den bttre.
En stenhrd femma!

Annie Halje

2011-07-19

jag har sagt det frr och jag sger det igen: om ni r tillrckligt bra p engelska, ls d fr guds skull Harry Potter-bckerna p sprket de r skrivna p! versttaren borde skmmas.

Karin Lfstrand

2011-06-21

110610: Ville lsa om hela serien fr att se om det gick att brja lsa om Harry fr min 8-rige son. De frsta kommer absolut att funka! Verkligen kul att lsa om Potter ven som vuxen, jag lser grna om hela serien!

Amanda Funkquist

2011-06-08

Jag gillar Harry Potter. Jag tycke att den r spnnande! Man vill ju bara lsa mer och mer!

Matilda Falk

2011-05-20

Harry Potter-bckerna r bcker att vxa upp till. Denna lste jag frsta gngen nr jag var 9 r, och sedan alla de andra s fort jag kunde. Frn 5e boken p engelska, d jag var 12 r, fr jag kunde helt enkelt inte vnta lngre. Harry Potter och de vises sten kanske kan verka ljlig och simpel nr man lser den som vuxen fr frsta gngen, men fr en 9-ring r den helt otrolig. Allvaret kar fr varje bok, vilket var alldeles perfekt nr jag lste serien frsta gngen, eftersom bckerna mognade i samma takt som jag. De senare bckerna har mer djup, och allihop r underbara.

sofi pousette

2011-05-02

Det handlar om Harry som bor hos sin moster och hennes familj. Hans frldrar dog i en bilolycka nr han var liten. Tror han. Harry har alltid ftt mystiska och underliga saker att hnda, men han kan inte frst varfr. Nr han fyller elva fr han ett brev. Det visar sig att det r ett brev frn Hogwards. En skola fr trollkarlar och hxor.

Jag tycker att boken var spnnande och bra. Det hnder mycket saker s de gr bra och lsa och man vill bara lsa mer!
Frfattaren skriver p ett stt som gr att man vill lsa vidare! Och jag tycker J.K Rowling r en bra och duktig frfattare. Hon skriver p ett bra stt!

Alice Tafvelin

2011-02-14

En vldigt bra bok fast jag inte har lst ut den n.

Kajsa lindberg

2011-02-14

En vlskriven och bra bok men inte den bsta i serien.

hampus oskarsson

den r bra

daniel rodriguez

jsfujhgfj

den hr boken var ganska bra

Maria Blomkvist

2010-12-26

Helt underbar, genomtnkt och vlskriven bok som ppnar upp trollkarlsvrlden och tar med lsaren p ett fantastiskt fantasifullt ventyr.

Liza Bolin

2010-12-16

Trevlig barnbok, upplsare Stephen Fry. Det var lnge sen jag lste boken i textform, men den r ltt att hnga med i och r bde rolig och spnnande.

Elisabeth J

2010-12-12

JK Rowling r en fantastisk frfattare. Har lst den hr boken fyra gnger och den blir bara bttre och bttre.

Thomas Hagstrm

2010-10-21

Mitt lga betyg beror p att jag lste om boken och fann den vldigt ointressant, detta r en bok som mr bra av att lsas en gng(dock lskade jag den frsta gngen jag lste den)

narin topal

2010-10-20

jttebra bok men ibland s var det lngtrkigt med "detektiv" delarna i boken

Agnes Petersson

2010-09-19

Den var ganska seg i brjan.

Stanley Hakan

2010-07-21

skoja bara :D

Fredrik Sejnehag

2010-06-02

Mycket fina minnen frn nr man var liten med denna bok!

2010-05-22

En helt fantastisk bok, dels fr dess innehll med spnnande mytiska och mystiska hndelser, men ocks en bok om vnskap och utanfrskap och vilken vg vi ska vlja i livet, och av vilka skl... Dels r boken ett fantastiskt minne av tiden d jag fr sonen lste hgt ur Harry Potter bckerna, helig tid... och ljuvligt att skapa rster och karaktrer av de Rowling bjd p i sin berttelse... Hll i tre bcker, sedan ville sonen lsa bckerna sjlv... frstr honom, han ville ju blddra vidare i bckerna, spnnande som det var och inte behva vnta p att jag hade tid att lsa ett kapitel fr honom... men mysigt var det :-)

Jessie .

2010-04-23

frstr inte vad s mnga tycker om med serien. lngsam och i det nrmaste ljlig. nej, usch. ska inte lsa de andra.

Josefine Ejebjrk

2010-03-10

Det har tagit mig flera r att avgra om jag skulle lsa serien eller inte. Men nu r jag vertygad att jag gjorde det rtta valet. Boken r vlskriven och handlingen r underhllande.

aida ho

2010-02-09

omlsningsprojektet brjar. Harry knns vldigt ung. Boken upplevs ibland som suddig i kanterna, frfattaren har inte riktigt bestmt sig i alla detaljer r min tanke. Hermonie knns osynlig. Slutet r barnvnligt.

Erika Bjrkskog

2010-02-05

Jag som alltid tnkte "Harry Potter, det r inget fr mig det!"
Tnk s fel man kan ha, va?

Liv Kristoffersson

2009-12-31

Jag fick denna bok i julklapp julen 1999 av min bror och hade inte hrt ngot om Harry Potter, lste boken och tyckte att den var jttebra!

Annika Sjstrm

2009-11-21

lyssnat p hrbok

Emma Andersson

2009-09-05

Vrdar mina Harry-bcker som skatter och kommer helt skert att lsa om dem flera gnger. Helt fantastiska och nsta bok blir hela tiden bttre n den frra! Det r sdana bcker som man frsker lsa SAKTA fr att de inte skall ta slut lika fort. Var vldigt ledsen nr jag hade lst den sista boken. Den som inte har lst Harry Potter har definitivt missat ngot stort!

Var tvungen att lsa Harry Potter i kursen "Barn- och ungdomslitteratur" fr ngra r sedan, men jag frstr inte hypen. Harry Potters vrld var inget jag drogs till.