Harry Potter and the prisoner of Azkaban

Rowling, J K

| 1999

This is the next title in the "Harry Potter" series. Harry Potter is a wizard. He is in his third year at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. It's always a relief after summer with the Dursleys, however, Harry doesn't realise that this year will be just as eventful as the last two! The atmosphere at Hogwarts is tense. There's an escaped mass murderer on the loose, even the Muggles have been warned. The sinister prison guards of Azkaban have been called in to guard the school and Harry, Ron and Hermione rapidly discover why all witches and wizards live in fear of being sent to Azkaban. Lessons, however, must go on and there are lots of new subjects in third year - Care of Magical Creatures and Divination among others. Plus the delights of Hogsmeade, the only village in the UK entirely populated by the magical community.

Karoline Norheim

2017-06-18

Toppen helt enkelt

Underbar serie för alla åldrar!

Erica S

2016-09-04

En riktig bladvändare. Finns inga ord för denna boken. Även om man inte gillar HP så är den läsvärd. Väldigt lättläst och enkel . Ser fram emot nästa

Sam Berling

2015-10-17

Den får hundra miljoner i betyg!

Joanna Bermhed

2015-07-09

Den är väldigt bra.
Det finns mycket beskrivningar så man kan föreställa sig hur det ser ut.
Det innehåller lite av varje och det är även lite variation på språkvalet så att det inte blir för tjatigt och det är en bra handling.

Lars Martinsson

2015-04-20

Snark.

Mathilda Flood

2014-03-20

Nu börjar det ju bli lite mer spännande!

Josefine Ejebjörk

2013-05-25

Inte lika bra som de två första böckerna. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som saknas, men historien tog inte tag i mig som de andra har gjort.

Marita Lundgren

2013-01-19

Underbar serie jag läser högt för min åttaårige son! Sett filmen också, han älskar de fyra första, när vi såg den femte sa han stopp! Den är för läskig, så där har vi stannat, Avvaktar till dess att han vill höra och se resten!

Nils Thor

2012-12-19

Jo, den håller för en omläsning. Men det var för mycket quidditch för min smak.

M W

2012-12-12

Bra

Ida Björkman

2012-10-23

Kan man annat än älska Harry Potter?!

Ellinor Classon

2012-08-10

Tycker böckerna med Black är bättre, han kanske har en aura av spänning. Haha

Ida Lönn

2012-07-18

Bra

Thomas Sievert

2012-07-01

Standard Harry Potter. Mysig.

Sandra Sjöstedt

2012-05-19

Vad kan man säga, jag gillar dom..

Charlotte B

2012-03-30

Alla Harry Potter böcker e såå bra! Det är filmerna oxå med undantag av 6:an som jag inte tycker överrensstämmer med boken.

Emilio Martinez

2012-01-25

Superb bok!

Emma Nilsson

2012-01-04

En av de bästa böckerna ja läst.

Emma Ask-Tindberg

2011-12-04

Lika bra som första gången jag läste den

Elisabeth E

2011-07-31

Världsbäst!

sofi pousette

2011-06-06

Boken var bra, som alla andra Harry Potter jag läst. Den är spännande från början till slutet. Det blir bara bätte och bättre!!

Elina Granström

2011-02-14

Asså den jag läste hade ett annat omslag!:)

Elina Granström

2011-02-14

Asså jag läste en bit av den här, för jag orkade inte läsa nå mer.:)

hampus oskarsson

den är bra

Catarina Danielsson

2011-02-11

Harry Potter är bättre på engelska. Bra fiktion.

Maria Blomkvist

2010-12-28

Den första boken i serien som inte har ett självklart "avslut" i sig själv. Istället tar den riktiga upptrappningen vid och historien djupnar och blir mer komplex.

Liza Bolin

2010-12-27

en av mina favorit-pottrar. undrar varför goblet of fire är nästa? den här känns mer "vuxen" än goblet, de borde bytt plats.

Elin Elssjö

2010-10-06

Detta är min favoritbok i serien, dock är filmen den sämsta av Harry Potter-filmerna.

KR

2010-08-04

Jag tror aldrig jag har läst en bok som innehåller så många adverb i samband med dialog. Detta är ett grepp som vanligtvis återfinns hos lägre stående författare, som inte kan kristallisera sina karaktärer genom själva dialogen. Men Rowling skriver faktiskt bra dialog, och BEHÖVER inte använda adverb för att förtydliga hur folk säger saker. Mycket märkligt. Även i övrigt är boken skriven med mycket värme och humor (ibland med stor språklig skärpa), och är inte nedlåtande för vuxna (eller barn, för den delen). Ett grepp som Rowling dock förlitar sig på lite för ofta - eftersom det även återfinns i de två föregående böckerna - är hysteri. Huvudpersonerna bestämmer sig tidigt i boken för att en specifik person, med ett specifikt motiv, är ansvarig för alla dåligheter, och sedan centreras hela intrigen runt dessa fixa idéer - som läsaren inser är enfaldiga, men som aldrig ifrågasätts förrän de omkullkastas på slutet. Till och med den föraktliga, vederstyggliga deckargenren brukar skifta misstänkt då och då. Nåja, att jag kommer med dessa klagomål och ändå ger boken ett högt betyg vittnar om dess kvalitet.

Hacer Kucukler

2010-06-25

Den var jättebra! Man förstod allting jämfört med filmen.(filmen var otydlig på slutet) Jag trodde den skulle vara dålig på grund av att jag tyckte filmen var så dålig, men det var den inte. Jag rekommenderar boken och även till de som har sett filmen, för boken är BÄTTRE!!

aida ho

2010-02-09

Omläsningsprojektet fortsätter, böckerna är än bättre när man får en bättre sammanhållning mellan böckerna (inte de närmare två åren som flöt på mellan varje bok vid första läsningen. I tredje delen blir vänskapsband centrala och förstärks samtidigt som serien börjar svartna alltmer. Tyvärr tappar boken på det röriga slutet, en handling som förs fram genom brutna dialoger (det ständiga tala-i-mun-samtidigt-som-något-händer)blir tradig att läsa i längden.

Annika Sjöström

2009-12-31

lyssnat på hörbok

Julia pilz

2009-10-03

Den är jätte bra!!!

Skulle nog uppskatta den mer om jag läste den i dag; felet jag gjorde var att läsa den direkt efter 2:an vilket gjorde att den framstod som något schematisk. Läser annars aldrig två böcker av samma författare i rad utan blandar helst hej vilt mellan skön - och facklitteratur.