Harry Potter and the prisoner of Azkaban

Rowling, J K

| 1999

This is the next title in the "Harry Potter" series. Harry Potter is a wizard. He is in his third year at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. It's always a relief after summer with the Dursleys, however, Harry doesn't realise that this year will be just as eventful as the last two! The atmosphere at Hogwarts is tense. There's an escaped mass murderer on the loose, even the Muggles have been warned. The sinister prison guards of Azkaban have been called in to guard the school and Harry, Ron and Hermione rapidly discover why all witches and wizards live in fear of being sent to Azkaban. Lessons, however, must go on and there are lots of new subjects in third year - Care of Magical Creatures and Divination among others. Plus the delights of Hogsmeade, the only village in the UK entirely populated by the magical community.

Karoline Norheim

2017-06-18

Toppen helt enkelt

Underbar serie fr alla ldrar!

Erica S

2016-09-04

En riktig bladvndare. Finns inga ord fr denna boken. ven om man inte gillar HP s r den lsvrd. Vldigt lttlst och enkel . Ser fram emot nsta

Sam Berling

2015-10-17

Den fr hundra miljoner i betyg!

Joanna Bermhed

2015-07-09

Den r vldigt bra.
Det finns mycket beskrivningar s man kan frestlla sig hur det ser ut.
Det innehller lite av varje och det r ven lite variation p sprkvalet s att det inte blir fr tjatigt och det r en bra handling.

Lars Martinsson

2015-04-20

Snark.

Mathilda Flood

2014-03-20

Nu brjar det ju bli lite mer spnnande!

Josefine Ejebjrk

2013-05-25

Inte lika bra som de tv frsta bckerna. Kan inte riktigt stta fingret p vad som saknas, men historien tog inte tag i mig som de andra har gjort.

Marita Lundgren

2013-01-19

Underbar serie jag lser hgt fr min ttarige son! Sett filmen ocks, han lskar de fyra frsta, nr vi sg den femte sa han stopp! Den r fr lskig, s dr har vi stannat, Avvaktar till dess att han vill hra och se resten!

Nils Thor

2012-12-19

Jo, den hller fr en omlsning. Men det var fr mycket quidditch fr min smak.

M W

2012-12-12

Bra

Ida Bjrkman

2012-10-23

Kan man annat n lska Harry Potter?!

Ellinor Classon

2012-08-10

Tycker bckerna med Black r bttre, han kanske har en aura av spnning. Haha

Ida Lnn

2012-07-18

Bra

Thomas Sievert

2012-07-01

Standard Harry Potter. Mysig.

Sandra Sjstedt

2012-05-19

Vad kan man sga, jag gillar dom..

Charlotte B

2012-03-30

Alla Harry Potter bcker e s bra! Det r filmerna ox med undantag av 6:an som jag inte tycker verrensstmmer med boken.

Emilio Martinez

2012-01-25

Superb bok!

Emma Nilsson

2012-01-04

En av de bsta bckerna ja lst.

Emma Ask-Tindberg

2011-12-04

Lika bra som frsta gngen jag lste den

Elisabeth E

2011-07-31

Vrldsbst!

sofi pousette

2011-06-06

Boken var bra, som alla andra Harry Potter jag lst. Den r spnnande frn brjan till slutet. Det blir bara btte och bttre!!

Elina Granstrm

2011-02-14

Ass den jag lste hade ett annat omslag!:)

Elina Granstrm

2011-02-14

Ass jag lste en bit av den hr, fr jag orkade inte lsa n mer.:)

hampus oskarsson

den r bra

Catarina Danielsson

2011-02-11

Harry Potter r bttre p engelska. Bra fiktion.

Maria Blomkvist

2010-12-28

Den frsta boken i serien som inte har ett sjlvklart "avslut" i sig sjlv. Istllet tar den riktiga upptrappningen vid och historien djupnar och blir mer komplex.

Liza Bolin

2010-12-27

en av mina favorit-pottrar. undrar varfr goblet of fire r nsta? den hr knns mer "vuxen" n goblet, de borde bytt plats.

Elin Elssj

2010-10-06

Detta r min favoritbok i serien, dock r filmen den smsta av Harry Potter-filmerna.

KR

2010-08-04

Jag tror aldrig jag har lst en bok som innehller s mnga adverb i samband med dialog. Detta r ett grepp som vanligtvis terfinns hos lgre stende frfattare, som inte kan kristallisera sina karaktrer genom sjlva dialogen. Men Rowling skriver faktiskt bra dialog, och BEHVER inte anvnda adverb fr att frtydliga hur folk sger saker. Mycket mrkligt. ven i vrigt r boken skriven med mycket vrme och humor (ibland med stor sprklig skrpa), och r inte nedltande fr vuxna (eller barn, fr den delen). Ett grepp som Rowling dock frlitar sig p lite fr ofta - eftersom det ven terfinns i de tv fregende bckerna - r hysteri. Huvudpersonerna bestmmer sig tidigt i boken fr att en specifik person, med ett specifikt motiv, r ansvarig fr alla dligheter, och sedan centreras hela intrigen runt dessa fixa ider - som lsaren inser r enfaldiga, men som aldrig ifrgastts frrn de omkullkastas p slutet. Till och med den fraktliga, vederstyggliga deckargenren brukar skifta misstnkt d och d. Nja, att jag kommer med dessa klagoml och nd ger boken ett hgt betyg vittnar om dess kvalitet.

Hacer Kucukler

2010-06-25

Den var jttebra! Man frstod allting jmfrt med filmen.(filmen var otydlig p slutet) Jag trodde den skulle vara dlig p grund av att jag tyckte filmen var s dlig, men det var den inte. Jag rekommenderar boken och ven till de som har sett filmen, fr boken r BTTRE!!

aida ho

2010-02-09

Omlsningsprojektet fortstter, bckerna r n bttre nr man fr en bttre sammanhllning mellan bckerna (inte de nrmare tv ren som flt p mellan varje bok vid frsta lsningen. I tredje delen blir vnskapsband centrala och frstrks samtidigt som serien brjar svartna alltmer. Tyvrr tappar boken p det rriga slutet, en handling som frs fram genom brutna dialoger (det stndiga tala-i-mun-samtidigt-som-ngot-hnder)blir tradig att lsa i lngden.

Annika Sjstrm

2009-12-31

lyssnat p hrbok

Julia pilz

2009-10-03

Den r jtte bra!!!

Skulle nog uppskatta den mer om jag lste den i dag; felet jag gjorde var att lsa den direkt efter 2:an vilket gjorde att den framstod som ngot schematisk. Lser annars aldrig tv bcker av samma frfattare i rad utan blandar helst hej vilt mellan skn - och facklitteratur.