Harha-askel

Adolfsson, Maria

Flag from fi

Uusi murhasaari on noussut merestä! Tervetuloa Doggerlandiin! Se sijaitsee siellä missä brittidekkari ja skandikrimi kohtaavat. Siellä tapahtuu murhia, ja niitä ratkoo elämänsä solmuun saanut komisario Karen Eiken Hornby. Harha-askel on ensimmäinen osa kuvitteelliseen Doggerlandin saarivaltioon sijoittuvaa rikossarjaa, jossa tuulisen saariryhmän suolantuoksuinen elämä avautuu lukijalle hämmästyttävän todellisena. Komisario Karen Eiken Hornbylla on kamala krapula. Ja morkkis. Juuri tämän miehen vierestä hän ei olisi koskaan halunnut herätä. Ja pahempaa on edessä: hänet kiskotaan suoraan sängystä tutkimaan murhaa, jonka uhri ei voisi olla hänen kannaltaan kiusallisempi. Pitkään Britanniassa asunut Karen on palannut kotiin Doggerlandiin nuolemaan haavojaan, ja nyt hän joutuu peittelemään omia harha-askeleitaan voidakseen tutkia murhaa. Paluumuuttajaan ei suhtauduta ystävällisesti töissä eikä...

Therese Östman

2020-11-24

Bra skrivet och handling, men var lite hoppig. Kan nästan tro att landet finns på riktigt och människorna var spännande att följa. Det hände inte så mycket, men på slutet ökade tempot. Betyg: 3,5

2020-06-10

Fick visst bli ett högsta betyg. Jag älskar att allt inte serveras på ett fat utan pusslas - både i utredning och kring Karens bakgrund. Boken känns på många sätt realistisk och lyfter också svårigheten som kan komma med att vara kvinna på en mansdominerad arbetsplats. Karaktärerna känns nyanserade och jag tycker om Karen som är rätt ruff, samt hennes sätt att "samla på sig" i relationer. Också kul med detta land som inte finns idag och hur det målas upp en realistisk historia och dagsaktuell bild av samhället. Ser fram emot att läsa mer av denna serie.

Ewa-Lotta Neander

2020-01-22

Älskade den här!

2019-12-18

Spännande, intressant, snygg miljö och bra persongalleri. Kastar mig över andra delen i serien direkt.

Maria Johansson

2019-10-01

Bra mijö

Karolin L

2019-07-01

Jag var först lite skeptisk till att läsa om en fiktiv plats, men jag älskar denna bok och personerna, miljöerna och intrigerna som beskrivs.

2019-05-27

Jag rekommenderar en vistelse i Doggerland och då i sällskap av Karen Eiken Hornby.
Ger verkligen mersmak.

Kim M. Kimselius

2019-05-10

Det är inte alltid man genast fastnar för en ny författare, men så var fallet när jag började lyssna på Felsteg av Maria Adolfsson. Det här är definitivt inte den sista boken jag läser/lyssnar på av denna författaren. Härligt att ha hittat en ny deckarförfattare, där handlingen utspelar sig på en ny, intressant plats. Personporträtten är skarpa, huvudpersonen har sina fel och brister och är ingen övermänniska, utan helt mänsklig. Spänningen hålls på topp redan från början och ledtrådarna lindas in i handlingen. En perfekt deckare med andra ord.

Jag trodde att Doggerland var påhittat, men det är en riktig plats. Rekommenderar dig varmt att läsa den här boken som får högsta betyg av mig. Läs den!

Maria Jacobsson

2019-04-16

En helt okänd författare för mig. Boken fick jag av en kompis, som brukar gilla ungefär samma typ av böcker som jag. Hade inga stora förväntningar när jag började läsa, men överraskades redan i de första kapitlen. Sättet att berätta om och beskriva en person genom att man får små ledtrådar av det de gör och vad som händer är genialiskt. Boken är bitvis lite rörig och jag har ibland svårt att hänga med, men däremellan är den intressant berättad med underbara porträtt- och miljöbeskrivningar av det karga Doggerland. Tydligen är detta första boken i en serie. Jag ser redan fram emot nästa!

Ann Simonsson

2019-01-14

Tyvärr.

2018-07-26

Jag har läst en bok tidigare av författaren Maria Adolfsson, och det var boken …alla för en, som jag läste för tio år sedan. Länken går till min recension av den boken.

Felsteg är den första boken i en planerad serie om kriminalinspektör Karen Eiken Hornby i Doggerland.

Om man är intresserad av att läsa om landområdet Doggerland, så finns det en informativ text på Wikipedia, som jag här länkar till.

Jag tyckte mycket om boken Felsteg, och jag ser redan fram emot nästa bok, och kommer absolut att följa serien vidare. Jag gillade karaktärerna, och tyckte mycket om miljöbeskrivningarna.

Rekommenderar verkligen boken till deckarälskare.

2018-07-19

Riktigt bra debut med mersmak, trea med plus. Fascinerande landskap, Doggerland, numera sjunket i havet vid doggers bankar ritar Adolfsson upp, kul idé! Inget fel på vare sig charmiga eller frånstötande personligheter heller. Intrigen är lång och i vissa delar lite väl snårig (många olika personspår) men lite får man anstränga sig när man läser en bra deckare...