Harha-askel

Adolfsson, Maria

Flag from fi

Uusi murhasaari on noussut merestä! Tervetuloa Doggerlandiin! Se sijaitsee siellä missä brittidekkari ja skandikrimi kohtaavat. Siellä tapahtuu murhia, ja niitä ratkoo elämänsä solmuun saanut komisario Karen Eiken Hornby.Harha-askel on ensimmäinen osa kuvitteelliseen Doggerlandin saarivaltioon sijoittuvaa rikossarjaa, jossa tuulisen saariryhmän suolantuoksuinen elämä avautuu lukijalle hämmästyttävän todellisena. Komisario Karen Eiken Hornbylla on kamala krapula. Ja morkkis. Juuri tämän miehen vierestä hän ei olisi koskaan halunnut herätä. Ja pahempaa on edessä: hänet kiskotaan suoraan sängystä tutkimaan murhaa, jonka uhri ei voisi olla hänen kannaltaan kiusallisempi. Pitkään Britanniassa asunut Karen on palannut kotiin Doggerlandiin nuolemaan haavojaan, ja nyt hän joutuu peittelemään omia harha-askeleitaan voidakseen tutkia murhaa. Paluumuuttajaan ei suhtauduta ystävällisesti töissä...

Jag rekommenderar en vistelse i Doggerland och då i sällskap av Karen Eiken Hornby.
Ger verkligen mersmak.

Det är inte alltid man genast fastnar för en ny författare, men så var fallet när jag började lyssna på Felsteg av Maria Adolfsson. Det här är definitivt inte den sista boken jag läser/lyssnar på av denna författaren. Härligt att ha hittat en ny deckarförfattare, där handlingen utspelar sig på en ny, intressant plats. Personporträtten är skarpa, huvudpersonen har sina fel och brister och är ingen övermänniska, utan helt mänsklig. Spänningen hålls på topp redan från början och ledtrådarna lindas in i handlingen. En perfekt deckare med andra ord.

Jag trodde att Doggerland var påhittat, men det är en riktig plats. Rekommenderar dig varmt att läsa den här boken som får högsta betyg av mig. Läs den!

En helt okänd författare för mig. Boken fick jag av en kompis, som brukar gilla ungefär samma typ av böcker som jag. Hade inga stora förväntningar när jag började läsa, men överraskades redan i de första kapitlen. Sättet att berätta om och beskriva en person genom att man får små ledtrådar av det de gör och vad som händer är genialiskt. Boken är bitvis lite rörig och jag har ibland svårt att hänga med, men däremellan är den intressant berättad med underbara porträtt- och miljöbeskrivningar av det karga Doggerland. Tydligen är detta första boken i en serie. Jag ser redan fram emot nästa!

Ann Simonsson

2019-01-14

Tyvärr.

2018-07-26

Jag har läst en bok tidigare av författaren Maria Adolfsson, och det var boken …alla för en, som jag läste för tio år sedan. Länken går till min recension av den boken.

Felsteg är den första boken i en planerad serie om kriminalinspektör Karen Eiken Hornby i Doggerland.

Om man är intresserad av att läsa om landområdet Doggerland, så finns det en informativ text på Wikipedia, som jag här länkar till.

Jag tyckte mycket om boken Felsteg, och jag ser redan fram emot nästa bok, och kommer absolut att följa serien vidare. Jag gillade karaktärerna, och tyckte mycket om miljöbeskrivningarna.

Rekommenderar verkligen boken till deckarälskare.

2018-07-19

Riktigt bra debut med mersmak, trea med plus. Fascinerande landskap, Doggerland, numera sjunket i havet vid doggers bankar ritar Adolfsson upp, kul idé! Inget fel på vare sig charmiga eller frånstötande personligheter heller. Intrigen är lång och i vissa delar lite väl snårig (många olika personspår) men lite får man anstränga sig när man läser en bra deckare...

2018-06-27

Det är morgonen efter den stora ostronfesten i Doggerland. En kvinna vaknar bakfull på ett hotellrum efter att ha tillbringat natten med fel man,hennes chef. En annan kvinna hittas ihjälslagen i sitt kök. Kriminialinspektör Karen har återvänt till Doggerland för att glömma sitt förflutna med hjälp av arbete, alkohol och män hon inte tycker om. 🐴
I Felsteg får vi för första gången träffa kriminalinspektör Karen Eiken Hornby som återvänt till ön Doggerland för att glömma det förflutna. På jobbet stöter hon på stort motstånd från både kollegor och chef och den enda kollegan som inte verkar ha något emot Karen är Karl. De nystar tillsammans i fallet med den mördade kvinnan, som visar sig vara chefens exfru. Felsteg är en välskriven deckare som utspelar sig på den fiktiva ön Doggerland. I en miljö som känns som gjord för mystiskt förflutet och läskiga mord. Redan från start lyckades boken fånga mitt intresse och mot slutet stegrades spänningen upp rejält. Karen är en ny karaktär som jag fattade tycke för, det är kul med en kvinnlig kriminalinspektör i huvudrollen, ska bli intressant att få följa hennes egen utveckling i kommande böcker! Det här är en riktigt bra deckare, bland de bästa jag läst i år!