Harens år

Paasilinna, Arto

| 1992

Journalisten Vatanen lever i ett vakuum av tristess, alkoholism och äktenskapliga bekymmer när hans reportagebil kör på en harunge och ödet utser honom att rädda den till livet. Med den sargade harkroppen i sina händer överväldigas Vatanen av känslor, så starka att de inte bara tränger undan hans leda och uppgivenhet utan också förmår honom att slita banden till det vardagsliv av rutiner som är tristessens upphov. I en känsla av befrielse ger sig Vatanen med haren i famnen ut på en odyssé i det finska landskapet. Förenade av ett ömsesidigt beroende hamnar de i dramatiska situationer, som en förödande skogsbrand och en militärmanöver som utvecklas till dödligt allvar. Efter att ha förirrat sig över gränsen till Ryssland fängslas de, och därmed blir historiens upplösning lika överraskande som hela dess förlopp. Harens år är ett fascinerande yttre och inre äventyr, en mötesplats...

Magnus Johansson

2016-07-21

Lättläst och rolig - men motsvarade inte riktigt förväntningarna. Tragiken i bakgrunden och den speciella humorn gör den verkligen läsvärd. Att haren hänger med precis överallt är ett originellt, roligt grepp.
Utgivningsåret 1975 är visst enligt kineserna "harens år".

Stefan J

2013-06-28

Underbar humor med en lätt beska...

Tommy -

2012-12-04

En trevlig roman.

Erik Eriksson

2012-10-20

En fantastisk bok! Halsbrytande handling som ändå på något konstigt sätt blir naturlig! Har sen läst alla böcker av denne författare!!

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Ha! Ha! Skrattade hela boken igenom. Finsk humor är det bästa!

Mylar .

2012-02-10

Spretig, osammanhängande och inte den genomtänkta absurditet som brukar finnas i Paasilinnas böcker. De "roliga" händelserna brister för mycket i trovärdighet och logik för att det ska bli annat än fånigt. Inte ens den övertydliga dubbelmoralen blir skrattretande.

Mattias Petersson

2011-10-07

En fantastisk upplevelse som får mig att försvinna in i bokens värld. Kunde inte lämna ifrån mig den utan satt uppe en hel natt och läste. Det enda tråkiga vara att den tog slut.

Martin Fabian

2011-09-11

Känns som händelser staplade på varandra utan innebördes relation, som en oekonomisk nybörjare. Skrattade inte en enda gång de första två timmarna, antar att man ska göra de av karaktärsgalleriets mer eller mindre ovanliga handlingar, men det faller platt, skarpsinnet uteblir. Den är lite mysig.

Rebecca Eriksson

2010-11-24

Mysig. Men lite långsam ibland.

Mattias Dahlberg

2010-06-10

En skröna som inte går av för hackor. Mustigt och härligt berättat!

Nedhal Pirababi

2010-01-08

Fins humor och mycket skratt. Paasilinna är en duktig berättare

Samuel Karlsson

2009-10-21

En av Paasilinnas bästa.

Sandra Jonsson

2009-09-24

En annorlunda bok, en bisarr humor. En skrattframkallande bok.

Jonas Olsson

2009-09-13

Skrattade så jag grät under vissa stycken. En blivande klassiker!

Karin Karlsson

2009-07-10

Märklig...

Gunvi Lundqvist

2009-07-10

Må så vara att du tycker det, men jag håller inte med. Det räcker knappast att läsa en Paasilinna, inget i handlingarna som oftast är helt otroliga påminner om varandra. Humorn givetvis eftersom han har en sån
otrolig förmåga att gestalta personerna, karaktärerna blir så väl åskådligjorda humorn smälter in till 100% på de han gestaltar. Kan rekomenderas åt folk med läshumor. Femman håller!

Andreas Bjereke

2009-07-09

alla hans böcker bygger på samma mall menar du?

Kristina Sund

2009-07-09

Bra idé men lite tjatig i längden

Lady Flanders

2009-06-19

Det räcker med att läsa den här, sen kan man sin Paasilinna.