Haren med bärnstensögon

de Waal, Edmund

| 2012

En drabbande släktkrönika som blivit en stor internationell succé! En samling japanska miniatyrfigurer, så kallade netsuker, ärvda av en farmors bror, blev keramikern Edmund de Waals nyckel till den egna släktens dramatiska historia.Den judiska familjen Ephrussi, ursprungligen från Odessa, var lika förmögen som inflytelserik i 1800-talets europeiska societet. Men två världskrig förändrade allt och vid andra världskrigets slut återstod bara en samling japanska figurer, var och en mindre än en tändstickask, 264 netsuker gömda i en madrass av en trogen hemhjälp.Edmund de Waal berättar i Haren med bärnstensögon sin familjs historia genom att följa de japanska miniatyrernas vindlande öden.Japanska figurer av elfenben eller trä var högsta mode i Paris i slutet av 1800-talet. De Waals samling hade en gång köpts av mecenaten Charles Ephrussi, god vän med både konstnärer och författare...

Izabela Horn

2019-11-05

lärorik bok om en stor och mäktig judisk släkt. Tragiskt att följa hur dessa människor blir gradvist fråntagna allt genom två världskrig. Det intressanta var att få inblick i den judiska societen i slutet av 1800 talet. Utåtsett är det en rik släkt där kvinnorna deltar i baler, männen duellerar, tillsammans deltar de i olika sociala tillställningar som vilken rik familj som helst. Men får man mer insyn så ser man atr de inte är inne i den innersta kretsen på grund att de är först och främst judar.

Catarina Rutström

2014-06-11

Överreklamerad.

Teresia Kjellgren

2013-09-26

En släkt- och historiekrönika som heter duga. Den börjar bra men tappar lite för att sen fängsla mig helt. Gillar att författaren omväxlande berättar hur han tänkt, vad han sett och fått veta och omväxlande skriver berättande hur det var.

Ethel Åslund

2013-09-24

Trevlig släktkrönika. Det jag gillade mest var sista kapitlet, där författaren reflekterade lite över familjen, biografier, skrivandet av boken och livet.

Anne Scherman

2013-01-27

Inspirerad och ödmjukt berättad fascinerande historia i flera och tydliga lager.

Christer Fasth

2012-10-06

En fullkomligt förtjusande och gripande bok. Det tog en stund innan jag kände mig bekväm med alla referenser till konstnärer och författare. Men någonstans mitt i boken 'drunknade' jag. Det finns ingen ursäkt för att låta bli att läsa boken.

Ulla Englund

2012-09-05

Denna biografi handlar om den judiska bankirfamiljen Ephrussis öden under 1800- och 1900-talet; från Odessa till London via Paris, Wien och Tokyo och med en japansk netsukesamling som sammanhållande tråd. Mitt råd, läs den och bedåras - men också förfäras över en antisemitism som aldrig tycks ta slut.

2012-01-22

Han är en gudabenådad berättare som tar oss med på ett stort läsäventyr. Besök Paris 1871-1899, Vienna 1899-1938 och Tokyo 1947.