Har du mens, eller?

Ida har ont i magen och känner sig konstig. Kanske åt hon för mycket mellis! Men när hon går på toaletten är det blod i trosan, och hon blir rädd. Tänk om det är mens! Ida vill inte ha mens, för hon vill inte bli stor. Hon vill att allt ska vara som vanligt! Och sedan händer något i skolan som gör att Ida aldrig vill gå dit igen... Lättlästa böcker från Nypon är ofta något kortare, har alltid ett lättare språk och ett innehåll anpassat för den tänkta läsarens ålder.

Bokdjungeln

2018-09-23

Tänk om jag hade läst denna innan jag fick min första mens. Vad skönt Det hade varit! Denna bok är klockren på så många sätt. Jag kommer ihåg när jag själv var 11 år och upptäckte blod i trosorna och den panik det medförde. Jag tycker alla barn borde läsa denna bok, kanske högt i klassen för att ta bort det stigma som finns kring mens. Även om jag själv kommer från en familj för vi kunnat prata om allting så var det ändå skämmigt att få mens och jag kommer ihåg att jag var orolig att någon skulle få reda på det. Tänk om jag hade läst denna innan, då kanske det hade varit annorlunda. Jag gillar denna bok stark och tycker som sagt att alla barn från 9 års ålder borde läsa den för att skapa sig en större förståelse kring menstruation och kvinnokroppen.