Har du ingen humor?

Har du ingen humor? En klassiker. När någon säger eller gör något som är kränkande, taskigt, fördomsfullt är det vilket som kan låta som en självklarhet viktigt att säga ifrån. Tystnaden blir annars ett indirekt godkännande av det hen säger eller gör. Men efter protesten kommer oftast detta meh ... vadå, har du ingen humor eller? Det finns förstås mängder av saker som är värre än att vara humorbefriad, till exempel ovan nämnda, att vara taskig eller fördomsfull. Det är värre att vara en tölp än att inte riva ner några enkla skratt. Har du ingen humor? är en bok du kan ha med dig i väskan eller fickan, en bok du kan läsa i på bussen, på tåget, på tunnelbanan, högt i klassrummet eller på släktmiddagen. Den visar på ett enkelt och lättfattligt sätt hur feminism och mänskliga rättigheter hänger ihop med sunt förnuft. Det finns massor att diskutera i boken och den innehåller många ögonöppnare....

Lättläst och klockren minibok om feminism.

2018-09-17

Jag har läst alla böcker som Katarina Wennstam har skrivit, romaner, faktaböcker, och ungdomsböcker. Och jag har tyckt väldigt mycket om dom alla, och dom är alltid lika viktiga.

Har du ingen humor? – En snabbguide till jämställdhet, är en faktabok som mest riktar sig till kategorin unga vuxna. Men jag tycker nog att den även kan läsas av lite yngre, och absolut av äldre.

BTJ skriver om boken: ”En viktig bok som visar hur feminism, mänskliga rättigheter och sunt förnuft hänger ihop.”, och det tycker jag är en mycket bra beskrivning.

Boken är kort, lättläst, snabbläst, viktig, upplysande, och behövs verkligen. Jag ska varmt rekommendera boken till alla jag känner. Framförallt många äldre i min ålder, som slentrianmässigt upprätthåller många gamla unkna uttryck och fördomar.