Hantverkaren

Bolton, Sharon

Första boken om poliskommissarie Florence Lovelady av Storbritanniens deckardrottning Nominerad till Årets bästa översatta kriminalroman av Svenska Deckarakademin! »Bolton när hon är som bäst. Suveränt välskriven, blodisande underhållning.« The Guardian Hängiven far eller hänsynslös mördare? Gripandet av begravningsentreprenören Larry Glassbrook blev startpunkten för Florence Loveladys lysande karriär inom det brittiska polisväsendet. Glassbrook dömdes för de bestialiska morden på tre ungdomar i den lilla staden Sabden i nordvästra England. Offren hade begravts levande, i kistor som Glassbrook själv tillverkat. Han erkände och fallet verkade lika glasklart som det var spektakulärt. Trettio år senare är Larry Glassbrook död, och Florence återvänder till Sabden för att närvara vid begravningen och en gång för alla sätta punkt för den makabra historien. Men så börjar händelser...

2021-12-02

Spännande och välskrivet. Ett bra driv genom hela berättelsen. Betyg 3,5

2020-08-21

Betyg: 4 av 5.

Nina Gustafsson

2020-01-11

En bra deckare att sträckläsa med en del vändningar.

Maria Jacobsson

2019-10-29

Riktigt ruggig bitvis så offren blir instängda i kistor och begravda. Några ockulta inslag kryddar berättelsen, men slår inte över till fantasy-hållet. Boken är också ett inlägg i jämnställdhetdebatten. Den har en kvinnlig utredare i huvudrollen och utspelar sig på en tid då det var ovanligt med kvinnliga poliser. Hon får utstå en del påhopp och gliringar, vilket gör att hon ibland agerar på ett orationellt sätt. Det var inte så lätt att räkna ut hur allt låg till och man fick inte förklaringar på allt, men i övrigt en läsvärd thriller!

J LJ

2019-09-25

Bra och spännande fram till slutet. Även om jag tidigt gissat vem som var den skyldige, begrep jag aldrig riktigt motivet.

Karin Johansson

2019-03-01

Kanske inte den bästa boken av henne men läsvärd är den.

2019-02-04

Spännande om mänskliga relationer, särskilt om svårigheterna för en ung, kvinnlig kriminalare bland ett gäng fördomsfulla män, både på polisstationen och i samhället. Gamla traditioner spelar in liksom historierna om häxeri som balanserar på gränsen till för mycket mysticism, men faktiskt inte trillar över. Bra gjort!

Läskig, fascinerande och välskriven!