Hanteringen av odda

Stockholm en dag i mitten av augusti. Det r onaturligt varmt fast det r sent p kvllen och verallt klagar mnniskor p huvudvrk. Det knns som om ett elektriskt flt lagt sig ver stan. Ett omvnt strmavbrott. Inga lampor kan slckas, inga maskiner stngas av. Paniken ligger i luften. S pltsligt r allt ver. Ingenting har hnt ... Den pensionerade journalisten Gustav Mahler r trtt p livet. Allt har gtt fel och allra vrst r att hans lskade barnbarn Elias nyligen dtt i en olyckshndelse. Nu fr Mahler pltsligt ett samtal frn en gammal kontakt p Danderyds sjukhus som pstr att de dda vaknar. Det mste vara ett skmt. nd tar han sig dit fr att underska saken. Han mts av en lika ofattbar som skrmmande syn. Lkare p sjukhuset bekrftar: massor av mnniskor som avlidit under den senaste tiden tycks ha vaknat till liv. Mahler sls av en tanke. Elias. Men han...

Danje Frlag

2017-01-10

Nja, halva boken var bra, parallellt med den halva som inte var bra.

Sara Frimodig

2016-03-28

Jag frstod inte riktigt meningen med den hr boken. Tyckte inte att den var speciellt spnnande och handlingen kndes spretig och lngsam.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Kul ide. Gillar hur han alltid stter in sina skrckberttelser i vardagen. Extra trovrdigt, extra otckt.

Wendy Balsam

2015-08-09

Enkelt men mlande berttande. De flesta av karaktrernas historier r intressant och fngslande medan andra r otroligt lngtrkiga. Plus fr referens till mitt favoritspel Resident Evil. Jag lskar zombies s det blev en svag fyra. Minus fr de lngsamma trkiga bitarna.

Malin Sundman

2015-03-31

Svr att betygstta. Vissa delar var bra och spnnande, andra delar lite trkiga s det fr bli ett medelbetyg. Bladvndare.

2014-12-13

Detta r tredje boken jag lser av John Ajvide Lindqvist. Frst lste jag om vampyrer, som jag egentligen inte alls gillar, och blev helt sld. Drfr tnkte jag nu att det var dags fr Ajvides version av zombies. Zombies, som jag noga rknat gillar nnu mindre n vampyrer. Varfr jag lser om ngot jag inte gillar? Ja, det kan man frga sig. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/12/hanteringen-av-ododa-av-john-ajvide.html

Cindy Tigerlind

2014-11-01

Inte sdr skrmmande som resten av hans bcker men nd en bok som sticker ut. En annorlunda vinkling nr de dda vaknar.

Anna H

2013-10-04

Jag minns att jag sg denna bok i en pocketshop p Uppsalas tgstation. Jag SKULLE bara ha den, men var tvungen att springa till tget. Glmde givetvis bort bokens titel och frfattare tills fr ngra r sedan. Lyckan nr jag NTLIGEN fick lsa den. Bra bok och mycket annorlunda innehll. Min favorit av Ajvide.

Anna Jensen

2013-08-27

Vldigt bra, knner mig lite nykr i herr Ajvide. Kunde dock ha varit lite mer lskig....

Helena S

2013-07-25

Intressant, men kanske inte s skrmmande som vissa av hans andra bcker.

Kristina Kex

2013-03-11

Allts.... Ja. Ajvide Lindqvist. Han lurar mig in tillrckligt lngt i boken fr att jag inte ska kunna sluta lsa den, innan han smller till med skrcken. Jag lg en hel natt med ansiktet frvridet av spnning och ckel och lste ut boken. Ruggigt bra, och ruggigt obehaglig. Det har nu gtt ett och ett halv r sedan jag lste den, och den tiden har behvts fr att avdramatisera lsupplevelsen spass att jag klarar av att se framsidan igen.

Kul upplgg, men inte en av Ajvide Lindqvists bsta.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Ganska trkig. Inte alls s bra som jag hade frvntat mig.

Amanda Kinnander

2012-07-01

Ajvide Lindquist r bra, och storyn r otroligt trovrdig. En liten nagelbitare!

Nanna Naumann

2012-04-27

Spnnande och cklig, hela vgen till slutet som dock var lite... jaha. Fr pltsligt och fr simpelt. Slutet tog ner betyget, annars hade jag nog gett en 4:a fr det spnnande berttandet.

Jeanette K

2012-01-31

Jag lste den hr sent p natten nr jag lg p sjukhuset och skulle opereras dagen efter. Inget bra tillflle, boken var riktigt lskig och miljerna s realistiska och kliniska att jag var helt sker p att jag var omgiven av odda...
Jag gillar John Ajvide Lindqvists stt att bertta, man har svrt att slppa hans bcker ven om man stundtals mr lite illa...

Johan Grndahl

2012-01-11

Helt ok! Men ls hellre Mnniskohamn eller Lt den rtte komma in

Maria Gustavsson

2011-09-14

Det tog mig lng tid att orka lsa ut den hr. Det segade till rejlt efter 200 sidor. Och jag frstod inte riktigt slutet. Det kndes som om det var menat att vara en slags frklaring till varfr allt detta hnt, men det kndes s orealistiskt och bortfrklarat som det kan bli. nd fr den hr boken en trea. Den hade sina spnnande stunder - vilket rddade den frn att f en etta - men segheten och det andliga temat som kommer efter ett tag och som nstan tar ver helt snkte betyget avsevrt.

2011-09-13

Uppstnden igen! Dda lever igen, eller ja lever gr de ju inte men de rr ju p sig iaf... och dessa omlevare som d mter upp sina nrstende med all deras sorg o lngtan efter att ter ha sina kra hos sig... Det r vl bokens upplgg... och ja jag lser fort vidare s nn form av driv har den ju... men sdr grbra r den nd inte... Jag fr liksom inte grepp om tanken bakom... det ger mig ingen knsla fr hur mnniskorna i boken knner, vad som driver dem, sjla storyn bakom r fr mig dold... det blir liksom aldrig starkt utan mer skruvat... och kanske var det fr att jag heller inte helt frstod grejen med larverna...

2011-07-25

Nja, nu har jag lst om denna bok igen och jag skulle inte rekommendera denna i alla fall.
Jag lter betyget best frn frra gngen men skulle jag ha satt betyget i dag s skulle det ha blivit en 2a. =(

Sofie Petersson

2011-06-19

En kta bladvndare! Spnnande frn frsta sidan, men visste kan hlla med de som tycker att de religisa inslagen frtar lite av knslan. r imponerad av John Ajvide Lindqvist och hoppas att han inte lmnar skrckgenren.

Anette K

2011-05-11

Svrt att fastna bde fr handlingen och karaktrerna. :/

Magnus Bergstrm

2011-03-30

Brjar riktigt bra, med en bra balans mellan vernaturlig skrck och realism (genom fiktiva nyhetssndningar, artiklar med mera), men i den andra halvan av boken dyker det upp mer andliga element i storyn, vilket str det universum den tidigare byggt upp.

Mel Stor

2011-03-02

Av ngon anledning som jag inte riktigt kan stta fingret p s blev jag lite besviken p den hr boken. Det knns som att han hade kunnat gra den bttre. Dock s var det tillrckligt bra fr att jag skulle brja skriksjunga Mors lilla Olle p vg till bussen om morgnarna. (Nr du har lst boken s frstr du..)

Jag tycker om boken. Den r spnnande och den berr men...ngonting fattas. Jag kan inte sga vad dock. Tycker att Ajvide lyckas p mnga plan och jag kommer lsa fler av hans bcker...

2011-01-16

Minns inte jttebra, men jag minns att jag gillade den.

Amelie Adrielsson

2010-12-16

Och var var pongen med den hr boken d? Man fick ju aldrig veta vad som hnde eller hur det slutade... det bara var slut pltsligt...

johanna mrk

2010-10-06

OJ OJ OJ! Detta r den frsta bok som jag verkligen har fastnat fr och sedan dess har jag lst alla Johns bcker. efter Mnniskohamn s r denna absolut bst!
Jag lnade ut den till min sambo ocks och han slukade boken p 2 dagar! Riktigt bra overkligt verklig bok - i love it!

Mattias Renstrm

2010-10-05

En bok som lter lovande men som inte alls levererar. Aldrig otckt, aldrig intressant. Mnga karaktrer presenteras, men f av dessa vinner mitt intresse eller mina sympatier. Efter tv Ajvide-bcker undrar jag hur det egentligen kommer sig att han fr s mycket lovord som en svensk skrckkung? D har jag dock inte lst Lt den rtte komma in nnu...

Liza Bolin

2010-06-19

Stundvis riktigt otck.

Jan Kjellin

2010-06-10

Hade nog gillat den bttre om den "kompletterats" med den avslutande novellen i Pappersvggar. Eller inte.

Caroline J

2010-06-10

jag tvingade mig igenom boken och hade frhoppningar om en svng om i slutet. runt sidorna 200 kom det igng lite. r egentligen en svag svag tva genom hela boken, men slutet gjorde en lite kning till en svag trea.

Emma Johansson

2010-05-31

Annorlunda bok som brjar riktigt bra men sprar sedan ur ngot. Klart lsvrd!

Patricia B

2010-05-24

Nej, det hller inte. Lt den rtte komma in r riktigt bra, men det hr r bara segt och...trkigt.

Bengt Mnsson

2010-04-04

Intressevckande inledning men pltsligt slut. Vad hnde egentligen och varfr?

Jonas Rudberg

2010-02-28

Mycket lsvrd. Vacker, oroande och gripande. Om n lite rrigare n debuten "Lt den rtte..." Den som nnu inte bekantat sig med Ajvides vrldar rekommenderar jag att brja med den senare. Eller den helt magiskt fantastiska "Mnniskohamn". Och missa fr allt i vrlden inte heller "Pappersvggar" (noveller).

Hanna Andersson

2010-02-28

En bok om zoombies, allts dda som vaknar till lv igen... Otippat att jag skulle tycka att en sdan bok knns fullkomligt realistisk. Fantastiskt bra, kan inte sluta tnka p den.

Anna Granstrm

2010-02-08

LSKAR hans bcker! Nu har de tre jag lst alla ftt fem stjrnor var. Spnnande, bra, vacker, sorglig - allt p samma gng. Krlek.

Henrik R.

2010-02-07

Precis som i Mnniskohamn r en central del av berttelsen i denna bok frlusten av ett barn. Det skr djupt in i mitt bldiga frldrahjrta! Jag tycker det hr r en otroligt fin berttelse. Sedan finns det en massa Zombies som extre krydda ;).

Anette B

2010-02-05

Trodde verkligen p den hr men blev gruvligt besviken. Visst knde jag sympati fr de levande i boken men jag hade vntat mig kalla krar

Johanna Galenpanna

2010-01-02

Spnnande, sorgligt. Bra skrivet. En intressant tanke, ven om den r hgst osannolik.

Sofia Berg

2009-12-30

Lotta Blomkvist

2009-11-20

Trevligt med skrcklitteratur och speciellt svensk, men den hr var inget fr mig. Tjat och tjat och lite verkstad...

Thomas R

2009-11-17

Favoritscenen r nr "dom" gr runt i ring...

[bnw] Thomas Tholn

2009-11-16

Ajvide levererar! Zombie-dramor finns det inte s mnga av.

Fast jag tror inte riktigt p elektricitetsfenomenet i brjan, och krokarna r lite lngskt. Men det r smsaker i sammanhanget.

Helena Eriksson

2009-11-14

Skrmmande liten historia som gav mig rysningar

Eva E

2009-11-13

lskar den hr tpen av bcker. Samhllsgissel blandas med skrckel, vid ngt tillflle faller dessvrre frfattaren till en gammal trkig skrckniv men annars hller den hela vgen.

Madelene Helgesson

2009-09-09

Det r svrt att riktigt stta ett betyg p den hr boken, eftersom den stds mer av sitt budskap n sin story. Visst, en hel del ovntade saker hnder, men det r fortfarande frgan "vad hnder om de dda pltsligt bli levande igen?" som driver boken och gr den stark.

Magnus Hoem

2009-08-16

Njae, bde Lt den rtte komma in och Mnniskohamn r bttre.

Gunilla Jnsson

2009-08-11

Ruskig historia,hll vl inte ihop riktigt.

Ulf Gustafsson

2009-07-07

Det r suggestivt, avskalat och mycket spnnande

Johanna Falkered

2009-07-01

Inte rtt bok att lsa ute i sommarstugan, riktig lbbig, tom omslaget! Ska bli s spnnande att se denna som film.

Pia Kask

2009-06-25

Blir nstan upprymd ver den torra logistikproblemhanteringen mitt i alla halvruttna lik. Skulle bli en riktigt bra film.

Inger Mrtenson

2009-06-11

Jag skulle inte kalla den skrckbok men jag tyckte den var intressant och det var fr mig ett olst tema, odda. Min son rekommenderade den

Alex Nedstam

2009-05-04

John Ajvide har nu lmnat vampyrerna bakom sig och ger sig p en annan skrckvariant, Zombies.Efter att ha lst Lt den rtta komma in r frvntningarna hga, men oron slpper redan efterfrsta kapitlet d John trollbinder mig och jag hungrar bara efter mer nr jag lagt ifrn mig boken.

Nr den tryckande luften p stockholms gator lttar reser dom sig ur sina gravar, kliver av britsarna p brhuset, kliver upp ur havet - Dom omlevande. Vad ska ett lands regering gra nr dom dda inte ligger i sina gravar utan vandrar runt p ppna gator? Dom dda har inga rttigheter, inga hem, inga hjrtslag. Inget land har frberedelser fr en sdan hndelse. r man dd s r man vl dd?

Johns vinkling r annorlunda frn den vi matas med i zombiefilmer. Frsta tanken vid mtet med en omlevande r kanske inte den att ta fram en motorsg eller att tnda eld p dom gra och slpande varelserna. Han visar oss den andra sidan. Mnniskor som trffar sina nra och kra som tagits ifrn dom en dag, en mnad, kanske flera r tidigare. En morfar som grver upp sitt barnbarn, en kyrklig dam som fr besk av sin avlidne man, en stand-up komiker som
sitter vid sin omkomna frus sida p sjukhuset d hon pltsligt vaknar p nytt. Genom dom fr vi knna skrcken, gldjen, rdslan, hoppet och alla dom blandade knslor dom berrda drabbas av.

Men vad vore en skrckroman i denna genren utan hederliga zombiemoment. John har inte glmt att hlla den magknipande spnningen vid liv. Dda ansikten utanfr fnster, monotona skrapande mot drrar, blodiga verraskningar som fr det att vnda i magen har han klmt in som skna verraskningsmoment nr man sitter och brjat slappna av som mest efter
ett kapitel fyllt av nyhetsinslag om dom omlevande.

Publicerad fr www.bokus.com Februari 2007

Mattias Karlsson

2009-04-30

cklig bok. Men vldigt lsvrd. Om mnniskovrde och krlek. Om livet och dden. Om att slppa taget. Och om den lilla vita masken inom oss s klart.