Hans majestäts drake

Novik, Naomi

| 2007

Hans majestäts drake är den första boken i serien och är en spännande mix av fantasy och europeisk krigshistoria. I dessa tre böcker får vi möta en ovanligt intelligent och speciell drake som skickas på olika äventyr i den engelska kungens tjänst. Europa brinner och den franske kejsaren Napoleon Bonaparte har siktet inställt på England. Ute på havet kämpar ett franskt skepp mot den engelska flottan. Vad är det som de så desperat försöker skydda? När kapten Will Lawrence äntrar det franska skeppet hittar han dyrbarheten - ett drakägg, som precis är på väg att kläckas? Mer information om "Hans majestäts drake" hittar du på: www.temeraire.org Storfilm på gång! Sagan om ringen-regissören, Peter Jackson, har köpt filmrättigheterna till Naomi Noviks tre böcker om den fantastiska draken Temeraire och hans kapten! Naomi Novak skrev den första boken i serien på två...

Anna Jensen

2013-08-09

Sååå bra! Första fantasyboken för mig och den grep tag i mig och jag började med del två kort efter detta. Sjukt bra idé att blanda in drakar i den vanliga världen.

Melina Fedko

2012-09-09

En väldigt bra och läsvärd bok.

Rianna Celebraz

2012-08-09

Tråkig. Jag förstår varför många gillar den, men ändå. Den är tråkig, så är det bara.

D

Daniel Olave

2011-08-14

Underbart uppfriskande ersättare till de flesta Fantasy-böcker. Eragon kan slänga sig i väggen!

Roderick Landström

2011-05-16

Boken handlar om att en simpel kapten som beslagtar ett drakägg. Men ägget kläcks tidigt och han blir tvungen att tämja den. Dom tränas hastigt och skickas ut i kriget mot Frankrike.

Boken var bra för det var häftiga luftstrider med drakar men det hände inte så mycket i början av boken.

En underbar och upplyftande äventyrsbok i klassisk matinétappning som egentligen inte känns som en renodlad fantasybok förutom att drakar är en stor del av handlingen. Jag läste igenom den utan uppehåll och rekommenderar den villigt till fler än bara ungdomar. Långa och ingående skildringar av resor, som i alla fall förekommer i första fyra delar av serien, ger ännu en flashback på klassiska äventyrsböcker. Får mig att minnas min barndom.

Anna Mätlik

2010-05-31

Så oerhört fasinerande om drakar som en del av vår människovärld. Fänglande att få föja en drake från födseln och så dess vänskap med en människa. Speciellt, men i den senare fjärdedelen blev det mycket ingående skildringar av strider och det blev tråkigt.

Skrotmagnet

2009-10-03

Mmm-mm. Förr brukade jag rekommendera den till folk som läst Eragon. Numera vill jag hellre rekommendera den till folk so mväljer mellan Eragon och den här. 1800-talschevalereska män, krut, filosofi, lövmejking, starka kvinnor och maffiga stridsscener..mmmm...:)