Hannibal

Harris, Thomas

| 2000

Hannibal Lecter är tillbaka. Sju år har gått sedan doktor Hannibal Lecter rymde från sina väktare, sju år sedan FBI-agenten Clarice Starling förhörde honom i den specialbevakade anstalten för kriminella sinnessjuka. Hannibal är fortfarande på fri fot och han njuter av en obevakad världs alla dofter och smaker medan han ägnar sig åt sina mycket speciella intressen. Men Starling har aldrig glömt sina möten med doktor Lecter. Det metalliska raspande ljudet av hans sällan använda röst ljuder fortfarande i hennes drömmar. Mason Verger minns också Hannibal Lecter och är besatt av tanken på hämnd. Han var Hannibals sjätte offer och lever fjättrad vid sängen och respiratorn. Han inser att han måste ha det mest utsökta och till synes mes...

FLETCHER

2020-12-21

För mig var det en bok som var svår att lägga ifrån sig. Då den var slut, blev jag rätt nöjd med att det var den sista. Men ändå önskade att det fantes en till av Thomas Harris Hannibal trilogi

Helt okej

(Lite lätt spoilervarning utdelas i för den här kommentaren). Det är fascinerande att få följa med i små glimtar in i Hannibal Lecters inre. Dr Lecter är överlag en väldigt spännande karaktär, och trots sin morbida läggning och tydliga brottslighet sitter jag och håller tummarna för Lecters räkning. Harris visar återigen på en värld där ondska och rättvisa inte figurerar i endast svart eller vitt, och jag är fortsatt imponerad av hans personporträtt av Starling. Fram tills de sista kapitlen. Vad händer där? Helt plötsligt ger hon upp allt som varit hon. Det är ett olyckligt slut som jag inte riktigt hade önskat, även om det väldigt klart överraskade mig (och överraskande slut tyder på en duktig historieberättare, tycker jag).

Nicklas Björk

2013-05-28

Svagaste delen i trilogin om Hannibal Lecter. Personligen tycker jag att Thomas Harris låter sitt verk spåra ut, men det fråntar inte det faktum att "Hannibal" är en underhållande läsning som aldrig blir tråkig. Bra!

Paul Karlsson

2011-10-07

Sista och avslutande delen om Hannibal Lecter. Här står han mer i centrum. Efter att ha rymt i förra boken är han en av de mest efterspanade och farligaste brottslingarna i amerikansk nutidshistoria. Ett gammalt överlevande offer har satt ett pris på hans huvud och samtidigt jagar polisen honom. Clarice har blivit av med jobbet som FBI agent men tar ändå upp sökandet efter Hannibal på egen hand. Ibland har man svårt att förstå vilken relation hon och Hannibal egentligen har till varandra. Men någonstans liknar det någon slags konstig "Skönheten och Odjuret" historia. Jag faller för denna udda vinkling av deras relation. Och med denna boken får man också en del återblickar som knyter samman den avslutande boken med de andra delarna. Ett måste att läsa. Jag gillade den verkligen och har läst den två gånger.

Paul Karlsson

2011-10-07

Thomas Harris på senare år nyskrivna bok som berättar om hur allting började för Hannibal Lecter. Hur han blev den galne psykopat och mördare med smak för människokött. Det börjar under kriget då några nazister besöker honom och hans familj i skogen där det slutligen blir att soldaterna äter upp hans lillasyster framför ögonen på en liten Hannibal. Detta sätter sina spår och tar bort all Hannibals medkänsla för andra människor. Allt som driver honom är det hat och det hämndbegär som utvecklats i honom. Spännande läsning om hur det hela började. Men kanske inte den bästa boken i serien om den psykotiske kannibalen Hannibal Lecter. Men jag tycker att ni bör ha läst den.

2010-07-23

Läskigt bra!

Liza Bolin

2010-07-22

Harris gör ett bättre jobb med att bevara mystiken och skräcken i När lammen tystnar, men Hannibal är klart läsvärd.

Rasmusmatte .

2010-07-08

Har sett filmen. Gav de 3 i betyg. Skulle troligen ge boken detsamma

Nils Thor

2010-05-24

Alltför lång och pratig. Segt tempo. Bitvis väldigt ruskig, men trots allt läsvärd. Men jag gillade inte slutet.

En riktig bladvändare. Spänning på högsta nivå!

Maria Larsson

2009-07-19

Jag har faktiskt svårt att förstå att denna bok är skriven av samma författare som till "När lammen tystnar". Skrämmande dålig, faktiskt.

v b

2009-06-11