Hanna's daughters

Fredriksson, Marianne

| 1998

This novel follows the lives of three generations of women.

Sandra Engström

2019-08-24

Väldigt bra bok om kvinnor i tre generationer

Johanna Skott

2017-12-23

Riktigt riktigt bra

2016-09-25

Har lyssnat på den här boken en gång förut, men den var minst lika bra den här gången. Vilken släktsaga! Vilket kvinnoporträtt! Och vilken fantastisk bra uppläsning av Anna Godenius! Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Zack Simone

2016-04-14

Ofta vederkvickande att resa baks i tia å se hur vi hatt e.

Theresa Gyllander

2016-04-01

Underbar berättelse man inte kan lägga ifrån sig!

Viktoria Li

2014-12-05

Älskar denna klassiker. Helt underbara kvinnoporträtt!!!

Curre Hammarström

2014-06-07

mycket läsvärd

Annimoure Nilsson

2013-11-25

Jag hade velat fortsätta att läsa enbart om Hanna - vilken FANTASTISK historia och jag kände enorm saknad när historien liksom fick ett abrupt slut. Johannas berättelse kom jag aldrig in i, hon kom tyvärr lite på skymundan och Annas spännvidd bak i historien kändes inte så övertygande, fast det kanske var jag som bara längtade "tillbaka" till Hanna som gjorde att jag läste med orättvisa ögon?

2013-09-05

En helt underbar släktsaga! Jag har lyssnat på Anna Godenius (som enligt mig själv är Sveriges bästa uppläsare) och njutit. En spännande, sorglig och väldigt fin roman på många sätt. Marianne Fredriksson hade ett språk som är väldigt saknat inom den svenska skönlitteraturen idag. En stark 5:a! Rekommenderas varmt!

2013-06-30

Marianne Fredriksson är som vanligt en riktigt bra berättare. Här i en historia kring tre kvinnor i tre generationer men inom samma familj. Bra beskrivning av Sveriges historiska utveckling och hur livet har förändrats under dryga hundra år som boken skildrar. Samhället har verkligen förändrats men mycket i den enskilda människans liv och problem är de samma. Lättläst och läsvärd.

Amelie Adrielsson

2013-03-07

Underbar bok! Historiskt intressant.

M W

2012-12-12

Länge sen jag läste denna

Ewa Rosenqvist

2011-07-10

Läste denna bok som "Lättläst", i en förenklad version och med stor text. Tyckte väldigt bra om boken! Gillar att få veta hur folk hade det förr och hur synen på saker och ting har förändrats med åren. Marianne Fredriksson har berättat det på ett väldigt intressant sätt!

Peter F

2011-06-19

Tre gånger har jag läst "Anna, Hanna och Johanna" och upplevt den olika varje gång beroende min egen livssituation.

Ulrica Sandell

2011-04-05

Bra!

Jag tycker att Marianne Fredriksson är väldigt pretentiös.

Ulf Pettersson

2010-09-20

följer 3 kvinnor, mor dotter och dotterdotter från slutet av 1800-talet, ger en bra bild av tidsproblenen fortlöpande. Ibland ngt svårt att veta vem man läser om då förf. hoppar i sina berättelser mellan de tre huvudpersonerna.

Margareta Johansson

2010-07-11

Anna, Hanna och Johanna är tre generationer kvinnor som skildras väldigt kärleksfullt av Marianne Fredriksson. Hanna, denna kvinna som blev våldtagen i unga år och blev gravid till följd av detta och fick leva med samhällets fördömmande, även om hennes familj såg till att göra det bästa för att stötta henne. Hon levde ett tungt liv på många sätt även om hon fick ett bra liv till slut.
Johanna, Hannas enda dotter, växer upp och ser upp till sina bröder, sin brors kvinna och sin pappa (som hon förlorar i unga år) och har samtidigt ett förakt mot sin mamma.
Anna, Johannas dotter, försöker att förstå sina rötter och lära sig om familjens historia genom att gå tillbaka i tiden och fungerar som en berättare.

Den kvinnan som jag fastnade mest för var Hanna, denna mångbottnade starka kvinnan som hade ett så tufft liv. När berättelsen kom in på Anna, i andra delen av boken, så kändes det som att det som att handligen kom av sig och jag hade svårt att hitta den röda tråden, även om den kom tillbaka lite på slutet.

Jag tycker mycket om Marianne Fredrikssons sätt att skriva men jag känner att jag inte kan ge den här boken allra högsta betyg. 4,5/5 vore nog det mest rättvisa betyget, enligt mig, för den är klart läsvärd även om den inte är det bästa jag har läst av författaren

Alf Ödlund

2010-05-18

Stundtals lite för ordrik med för mycket kvinnligt tänkande men oftast lättläst och gripande. Men jag undrar om alla karlar verkligen är sådana som super, slår hustru och barn och beter sig som "den felande länken mellan sjörövare och svin", så som vi så ofta skildras i kvinnolitteraturen.

Inger Mårtenson

2009-06-11

Jag blev besviken på den här boken allt var lite för bra i boken. Det var inte den Marianne Fredriksson jag var van vid.