Handlingen

Mannheimer, Sara

| 2011

I bokstavlig närkamp med Ryggarna När Sara Mannheimer debuterade med Reglerna 2008 hälsades hon av en entusiastisk kritikerkår som en självklar och särpräglad litterär röst. Hon tilldelades bland annat Borås Tidnings debutpris, med motiveringen: ?För en skärvigt och nervigt sårbar roman som rör sig med lätthet och humor på den glasvassa eggen mellan frihet och ångest.?2011 kom hennes efterlängtade andra roman: Handlingen.Vi minns riterna och den magiskt realistiska blicken på vardagen från Reglerna, kvinnorösten som manar fram en lyrisk språkvärld rik på allmängiltiga besvärjelser och existentiell längtan. Också Handlingen är en poetisk skildring av en kvinnas kamp för att betvinga sin verklighet, skapa mening. Här finns ett Hem, med kök, mellanrum, inre rum och inte minst: ett bibliotek. I sin dråpliga strävan att övervinna sina bildningskomplex, sin överdrivna...

Annika Wahlström

2013-01-07

Jag uppskattade inte de poetiska ansatserna, men det är ju bara jag. Boken gav mig en känsla av inredningstidning (helt ologiskt) och kulturborgerlighet (komplicerat). Däremot gillar jag temat.

Ally Regins

2012-07-21

Jag ville verkligen tycka om den, men ärligt talat hade jag nog lite svårt att hänga med.

Tove Skarstedt

2012-07-10

Precis lika bra som Reglerna, men ändå bättre :D
För en bokälskare omistlig läsning! Mannheimer har en alldeles egen röst. Underbart att läsa något oväntat jag aldrig sett förr! Tack.

Liza Bolin

2011-11-30

pretentiös, och lyckas inte engagera mig emotionellt.