Handlaren från Omsk

En kvav sommarnatt hittas den svenske ambassadörens son, Oscar Rieder, död inne på den svenska ambassaden i Moskva. Bredvid honom ligger en svårt skadad prostituerad, som mot alla odds överlever. Överåklagare Sergej Skurov kallas in för att utreda fallet med hjälp av den ambitiöse unge polisinspektören Anton Levin. Skurov tipsar sin vän Tom Blixen om att det ryska bolaget Maratech letar efter en svensktalande efterträdare till den avlidne Rieder. Tom får tjänsten, men inser snart att Maratech är inblandat i illegal vapenhandel. Steg för steg nystar Tom och Skurov upp härvan, som visar sig ha förgreningar på högsta politiska nivå i Sverige. Till slut hänger Toms liv på att han kan hitta bevis som avslöjar Maratech och dess svenska samarbetspartners. Handlaren från Omsk är den andra, fristående romanen i thriller serien Moskva Noir. Boken väcker frågor om vem som bär ansvaret för att...

2015-08-03

Intelligent deckare! Spännande, bra driv och informativ. Gillade verkligen

Barbro Wiström

2015-03-21

En mycket spännande och skrämmande bok, som handlar om ett viktigt ämne- svensk vapenexport.
Borde läsas av alla, i synnerhet politiker och samhällsdebatterare.

2015-01-13

Ryssland, vapensmuggling, politik m.m. Kan det vara något. Absolut! Trodde att den skulle vara svår o "grabbig" Men den var riktigt, riktigt spännande.

2014-11-16

Den första boken, i den planerade trilogin i thrillerserien Moskva Noir, heter ?Dirigenten från Sankt Petersburg?, och jag läste den förra året, och tyckte mycket om den.

Nu har jag läst den andra delen, och den var nästan lika bra.

Intressant med svenskskrivna böcker som utspelar sig i Moskva. Fast ibland blev det nästan för politiskt och för invecklat för mig.

Men bra var boken, och jag vill absolut läsa den sista boken i trilogin, så jag får veta hur det går för Tom Blixen och dom andra.

John C

2014-10-07

Vi träffar återigen Tom Blixen som nu spenderat några år som hemmaman, men får erbjudande om ett jobb på Maratech. Det visar sig dock att han efterträder Oscar Rieder som nyligen mördats. Tom får snart reda på att Maratech är involverade i illegal vapenhandel (där bla svenska vapen återfunnits) och han inser att han är i fara.
Jag tyckte om första delen i den här trilogin, men här växer karaktärerna och historien engagerar. Det är en spännande och välskriven historia, och författarnas kunskaper om Ryssland och svensk vapenexport lyser igenom. Vassare än "Dirigenten från S:T Petersburg" och jag ser fram emot att få läsa nästa del!