Händig man sökes

Hellsing, Jöns

| 2017

John är en dagdrivare med en dröm: att skriva den stora romanen. När han hittar en platsannons med rubriken "Händig man sökes" ser han sin chans. I en avlägsen by på en vindpinad skotsk ö väntar ett gods med en förfallen stuga som ska renoveras. Här finns en lord på ruinens brant, en lady utsvulten på kärlek och en ö-befolkning som drömmer om mer frihet och bättre löner. I sin stulna bil anländer John med förhoppningen att äntligen kunna skriva sitt mästerverk. Men ingenting blir som han tänkt sig. Här möter han 23-åriga Heather som mot alla odds driver sin ärvda pub i den lilla byn. Besökarna blir bara färre och färre, och Heather väntar på ett mirakel. Kanske i form av en ung man med en röd skrivmaskin som rullar in i byn och förändrar allt ... "Händig man sökes" är första delen i en trilogi om kärlek, makt och ond bråd död en charmig saga om en värld i förändring, full av Hellsingska...

Anna Blomgren

2023-06-01

När jag hade kommit en bra bit in i boken trodde jag att jag hade räknat ut hur allt skulle sluta och att det var som vilken vanlig feel good-roman som helst. Sedan brakade helvetet löst och allt ställdes på ända. Och jag gillar det. Det blev en helt annan lyssningsupplevelse än jag trodde, men det behöver inte betyda något negativt. Istället blev det mycket mer spännande och gastkramande än jag kunde tänka mig.

Det är en blandning av feel good och kriminalroman som utspelar sig under åttiotalets England och Skottland. Alla sådana här böcker, när huvudkaraktären hamnar på någon avlägsen ö, får mig att vilja flytta ut i naturen. Sedan kommer jag på hur mycket jag avskyr småkryp och sådant, och nöjer mig med att flytta dit i böckernas värld istället. Men det är något mysigt med öar runt Storbritannien, som får mig att vilja vara naturmänniska. Ännu bättre när de som hamnar där inte alls har varit någon naturälskare innan men förälskar sig i platsen.

Persongalleriet är lagom stort, även om det kanske är i övre gränsen för mig när det kommer till att lyssna på en bok. Men eftersom det främst handlar om folk på den lilla ön, blir det lättare att komma ihåg. Jag gillar Lady Anna, jag gillar Heather och jag gillar John mer och mer vad boken lider. Hans utveckling är trevlig att följa.

Det är oerhört mycket mer sex i boken än vad jag trodde när jag valde ut att lyssna på den, och om man skäms lätt om jag gör är det kanske inte den lämpligaste att välja. Ändå tyckte jag inte att det gjorde så mycket, utan att även det gav en bra twist till berättelsen, och var också ett mer oväntat inslag.

Uppläsaren Niklas Engdahl passar bra till boken och berättelsen och språket fungerar också. Det enda jag kan störa mig på där är att jag tycker att det är lite för mycket framåthintar i historien och ibland lite konstiga filosofiska diskussioner om vad den som just då är i fokus tänker och känner. Det blir konstigt för mig eftersom man oftast följer en person i tredje person och får veta väldigt mycket om hur de tänker och känner.

Sofia Svensson

2018-07-29

Tyckte den var lite trög och knepig i början men sen blev jag rejält biten. Jättebra bok!

Charmig, underhållande och gripande!