Händelser vid vatten

Ekman, Kerstin

| 1905

2043

I början av sjuttiotalet är Svartvattnet en tynande norrländsk by bland många andra. På midsommarafton kommer Annie tillsammans med sin dotter Mia med bussen från Stockholm. Dan skall möta dem, men han kommer aldrig. Trött och besviken ger sig Annie tillsammans med Mia av in i skogen för att själv leta sig fram till stugan där de skall bo. Trots kartan och den ljusa natten går de vilse och till slut söker Annie hjälp i det blå tältet nere vid vattnet?Det har gått arton år sedan det fruktansvärda dubbelmordet. Arton år, och inte förrän nu är det någon som börjar ana sanningen bakom det som kastat sin mörka skugga över den lilla byn. Och då blir det lika farligt igen därute i myrlandet. Händelsen har blivit en mörk kraft med verkan in i många människors liv.

Nina Gustafsson

2023-02-16

Ett mord ute i obygden påverkar bygden i flera decennier. Här fångas dock mycket mer än bara en mördare. Tycker att serien fångar mycket av bokens många miljöskildringar, ensamheten, gemenskapen, det nya och det gamla. De flesta karaktärerna är nära sammankopplade till händelsen vid vattnet och Ekman skildrar skickligt ett galleri av misstänkta. Mycket bättre än jag hade trott. 4.5/5.

Anna Kreissl

2023-02-11

Anna Blomgren

2023-02-06

Bra serie på tv också

Johanna Strand

2022-07-16

Alla talade så väl om denna bok. Den fick priser och allt. Själv kände jag att jag led mig igenom den. Överambitiösa miljöbeskrivningar som inte tillförde mig något och gjorde mig otålig och irriterad. Otroligt segt tempo. Det är en djupt uttråkande bok, i min mening. Jag kan inte alls se det som så många tycker är fantastiskt och jag är ledsen för det. Jag ville så hemskt gärna tycka om denna berättelse men den fungerade inte alls med min smak. Men jag är glad för alla dem som älskar den. Väldigt många tycker om den så jag kan inte säga att jag inte rekommenderar den. Man måste helt enkelt läsa den för att veta om man är rätt person för den.

Cecilia U

2022-07-14

Det var bra länge sedan jag var inne i en bok som den här. Sträckläste den och kände mig som en bokslukande tonåring igen. Briljant!

Rebecka Öhrn

2022-05-01

Otroligt spännande

Mats Brandberg

2021-10-17

Älskar titeln, mycket bra skriven

Anna Hedenstedt

2021-05-26

Mycket bra berättelse som sträcker sig genom tiden och emellanåt är vacker och vemodig, emellanåt kryyypande spännande. Kul att hitta karaktärer som sedan återvinns i Guds barmhärtighet.

Malin Öhman

2020-12-10

Nja. Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken. Och jag ser djupet i boken, men melodin i boken fungerade inte för mig. Rörig och mörk. Kanske löser den i fel tid i mitt liv. Vissa händelser, som den i brunnen, var dock mycket gripande och därför blir det trots allt en trea.

2020-11-22

Har nu läst om denna omtalade bok som inte är "bara en deckare". Gav en trea för 4 år sedan, höjer gärna till en 4 denna gång. Detta är stor litteratur med fantastiska miljö- och personbeskrivningar och en lika fantastisk mordgåta. Att jag inte gärna ger en femma beror på att jag ändå tycker att den är lite jobbig att läsa. Känns om om den är lite för lång, lite för långa sidobeskrivningar och ibland lite rörigt med namn och händelser. Men den tål nog att läsas en gång till om några år!

Torbjörn Nilsson

2020-10-01

I går grät jag på både förmiddagen och kvällen, när Rolf Lassgård läste sista delen av Händelser vid vatten av Kerstin Ekman. Vilken bra bok! Vilket starkt berörande slut!

Jag läste den redan på 90 - talet och tyckte även då den var bra, men nu tog jag till mig den ännu djupare. Den är som ett drabbande antikt ödesdrama förlagt till svensk glesbygd/gränsbygd/ödebygd. Tar upp samhällsutveckling och kulturkrockar. Tystnadskulturens skuggor och förödande verkningar, och mycket mer. Där finns också en smittande humor emellanåt och spänning.

Det som fick mig att gråta inte bara, men främst åt de sista raderna, var hyllningen till den ensamma, vilsna, godhjärtade människan, som finns hos oss alla. Just här är det två män, Birger och Björne, som lätt kan få mig att associera till både mig och än mer min far.

Rolf Lassgårds läsning lyfter fram alla dimensioner i boken, samtidigt som hans varma, trygga röst förstärker den omfamnande medmänskligheten.

Leo

2020-03-12

Katrin Lindh

2019-11-22

Kamali 

2019-04-23

Ganska seg och långtråkig. Lyssnade på denna och fick spola tillbaka gång på gång då boken inte lyckades fånga mitt intresse så tankarna vandrade iväg.

Maja

2018-09-15

Älskar den

AnnieFrannie87

2018-06-13

Talas ofta om som en av de bästa deckarna och är en känd bok. Jag begriper inte det omdömet, den var ganska seg och jag fattar inte vad många olika partier har med själva mordgåtan att göra egentligen. Väldigt mycket sexscener som inte är heta och inte heller tillför särskilt mycket till storyn.
Mycket konstig bok. Att jag ändå orkade läsa ut den tyder dock på att något var bra iaf. (därav betyget) även om jag inte kan sätta fingret på vad.

Eva Petersson

2017-11-27

Förstod inte att boken var en deckare när jag köpte den, men blev väldigt positivt överraskad. Så annorlunda och fint språk, men ändå mycket spännande. Väldigt bra.

Kristina T

2017-07-13

Detta är bland de bästa böcker jag läst. Språket helt fantastiskt och intrigen skickligt konstruerad . Jag läste den för mer än tjugo år sedan men minns fortfarande stora delar. Så starkt intryck gjorde den miljö och de händelser som är romanens intrig. Ett tips är att försöka läsa den under en kort tidsrymd. Parallella historier gör boken komplicerad och man kan tappa tråden vilket flera recensenter påpekat.

2016-09-18

Ja, det är ju stor litteratur, men lite för snårig att följa för mig. Skiftningar i tid, orter och platser svåra att följa, personer som är svåra att få grepp om. Fantastiska naturskildringar, men ack så många och långa och på ett språk som bitvis är svårt att ta till sig. Men bra är det och klurig intrig.

Läste boken för en vecka sedan och gav betyget 4, men kunde inte skriva en kommentar direkt, kände att det här var så "mycket bok" att jag måste smälta den. Miljöbeskrivningarna är världsklass, man bokstavligt talat känner lukten av fukt från mossan mellan furustammar i natten. Historien och karaktärerna är mångfacetterade och omfattande och mer avancerade än mitt sinne förmår ibland.. Jag känner att jag har läst en väldigt, väldigt bra bok.

2015-04-03

Nej! Jag gillar den inte. Har såväl försökt läsa den för hand vid ett flertal tillfällen under årens lopp som lyssnat på den. Men jag orkar bara inte med den. Den börjar faktiskt ganska bra, men enligt mig så tappar den ganska så fort. Tycker faktiskt att Kerstin Ekman är lite överreklamerad!

Anders H

2014-05-10

Det bästa med boken är språket. För många personer i storyn och 150-200 sidor för mycket gör att betyget stannar på 3.

Marita Ryen

2013-11-08

Som ljudbok underbar att lyssna på. Ett otroligt levande språk och en otäck historia.

Nike Fritz

2013-09-15

Vilket mästerligt språk! Och vilka fantastiska karaktärs- och miljöbeskrivningar! Och Katarina Ewerlöfs underbara röst därtill! =)

Under bok! Njuter av det fantastiska språket och de finstämda miljöbeskrivningarna.

Mylar .

2013-01-07

En deckare långt ifrån dagens massproducerade actionböcker och gårdagens invecklat konstruerade massproduktionspusseldeckare. Här kommer man karaktärerna nära inpå livet och lär känna omgivningen de rör sig i. Det är mycket välskrivet och det är spännande eller intressant nästan hela tiden. Dock känner jag en viss distans och blir aldrig känslomässigt engagerad.

Detta var en helt okej deckare tycker jag =)

ulejo

2012-09-17

En av de bästa böckerna alla kategorier!

Ann Boström

2012-06-28

En bok att minnas!

Britt Dahlström

2012-05-03

Började läsa den när den var ny. Gillade den inte.

Erika Rönngård

2012-04-25

En på många sätt märklig bok. Märker att jag med tiden börjar känna starkt för en del av dess personer.

Helena Karlsson

2012-03-22

Tråkigt, rörig och alldeles för hypad bok. Störde mig enormt på språket. Får man skriva hur som helst bara för att man är medlem i Svenska Akademien? Fick tvinga mig att läsa ut boken. Nej, inget för mig.

Anna Renström

2011-03-26

Läs den. Finns inte riktigt ord. Jag är i de miljöerna som beskrivs..ljuvligt.

Ing-Marie Haglund

2010-09-07

En favorit och jag har läst den flera gånger, för att hitta bottnarna i boken utöver den spännande mordgåtan.

Jessica Bengtsson

2010-07-16

Läste den här när jag var tonåring och minns att jag tyckte den var jättebra. Skulle vara intressant at läsa om den nu för att se om jag tycker den är lika bra!

anders danielsson

2010-06-19

En otrolig bok. Långt ifrån resebroschyrernas bilder på svensk vildmark visar Kerstin Ekman oss den verkliga glesbygden och ödemarken. Hon låter oss bekanta oss med de människor som lever i denna glömda del av världen. Dessutom en mycket komplex mordhistoria som kräver sin läsare för att hänga med i dess svängar.

Jan Kjellin

2009-12-25

Bra författare. Har iofs skrivit bättre böcker än den här, men...

Annika Sjöström

2009-11-20

läste den på svenska

Susanne Lundberg

2009-10-13

En fyra med minus för de korta meningarna. Jag skulle kunna tänka mig att Ekman har använt sig av de korta meningarna för att skapa spänning och illustrera kärvheten hos folk och natur däruppe vid Svartvattnet men det var lite jobbigt och hackigt att läsa.

Johanna Björkegren

2009-07-03

Måste säga att jag blev lite smått besviken efter att ha läst ut boken, tyckte att den var rörig och inte alls speciellt spännande. Hade kanske för höga förväntningar eftersom den blivit så omskriven.

Per Appelgren

2009-05-19

Jag har haft lite svårt att läsa Kerstin Ekman, men den här boken är något helt i särklass! En av de mest gastkramande spänannde böcker jag någonsin har läst, i takt med att gåtan nystas upp känner man sig som läsare utvald att få ta del av den hemlighet som ligger begravd i det förflutnas konturlösa landskap.

Kerstin Ekmans förmåga att skildra miljöer är svåröverträffad. Hennes skildring av ett stilla sommarregn i den jämtländska skogen blir en fysisk upplevelse, hennes sjöar och fjäll blir ett bestående synintryck. Och lägg därtill hennes kompromisslösa avskalning av mysteriet... Kort sagt, ett mästerverk!