Hndelser vid vatten

Ekman, Kerstin

| 1993

1919

I början av sjuttiotalet är Svartvattnet en tynande norrländsk by bland många andra. Då händer något. Ett dubbelmord långt ute i väglöst land.    Det går arton år innan någon börjar ana sanningen om det som skett. Och då blir det lika farligt igen därute i myrlandet. Händelsen har blivit en mörk kraft med verkan in i många människors liv. Det är dessa människor Kerstin Ekmans roman handlar om, deras försök att rädda minne och sammanhang fast de bor i den skugga av glömska som ligger över landsbygdens byar och små samhällen.    Men i lika hög grad är det en roman om ett landskap. Människan har farit illa fram med det. När de stora skogsbolagen drar sig tillbaka är det för alltid förändrat...

Kristina T

2017-07-13

Detta r bland de bsta bcker jag lst. Sprket helt fantastiskt och intrigen skickligt konstruerad . Jag lste den fr mer n tjugo r sedan men minns fortfarande stora delar. S starkt intryck gjorde den milj och de hndelser som r romanens intrig. Ett tips r att frska lsa den under en kort tidsrymd. Parallella historier gr boken komplicerad och man kan tappa trden vilket flera recensenter ppekat.

2016-09-18

Ja, det r ju stor litteratur, men lite fr snrig att flja fr mig. Skiftningar i tid, orter och platser svra att flja, personer som r svra att f grepp om. Fantastiska naturskildringar, men ack s mnga och lnga och p ett sprk som bitvis r svrt att ta till sig. Men bra r det och klurig intrig.

Lste boken fr en vecka sedan och gav betyget 4, men kunde inte skriva en kommentar direkt, knde att det hr var s "mycket bok" att jag mste smlta den. Miljbeskrivningarna r vrldsklass, man bokstavligt talat knner lukten av fukt frn mossan mellan furustammar i natten. Historien och karaktrerna r mngfacetterade och omfattande och mer avancerade n mitt sinne frmr ibland.. Jag knner att jag har lst en vldigt, vldigt bra bok.

2015-04-03

Nej! Jag gillar den inte. Har svl frskt lsa den fr hand vid ett flertal tillfllen under rens lopp som lyssnat p den. Men jag orkar bara inte med den. Den brjar faktiskt ganska bra, men enligt mig s tappar den ganska s fort. Tycker faktiskt att Kerstin Ekman r lite verreklamerad!

Anders H

2014-05-10

Det bsta med boken r sprket. Fr mnga personer i storyn och 150-200 sidor fr mycket gr att betyget stannar p 3.

Marita Ryen

2013-11-08

Som ljudbok underbar att lyssna p. Ett otroligt levande sprk och en otck historia.

Nike Fritz

2013-09-15

Vilket msterligt sprk! Och vilka fantastiska karaktrs- och miljbeskrivningar! Och Katarina Ewerlfs underbara rst drtill! =)

Under bok! Njuter av det fantastiska sprket och de finstmda miljbeskrivningarna.

Mylar .

2013-01-07

En deckare lngt ifrn dagens massproducerade actionbcker och grdagens invecklat konstruerade massproduktionspusseldeckare. Hr kommer man karaktrerna nra inp livet och lr knna omgivningen de rr sig i. Det r mycket vlskrivet och det r spnnande eller intressant nstan hela tiden. Dock knner jag en viss distans och blir aldrig knslomssigt engagerad.

2012-11-14

Detta var en helt okej deckare tycker jag =)

Ulrica Lejbro

2012-09-17

En av de bsta bckerna alla kategorier!

Ann Bostrm

2012-06-28

En bok att minnas!

Britt Dahlstrm

2012-05-03

Brjade lsa den nr den var ny. Gillade den inte.

Erika Rnngrd

2012-04-25

En p mnga stt mrklig bok. Mrker att jag med tiden brjar knna starkt fr en del av dess personer.

Helena Karlsson

2012-03-22

Trkigt, rrig och alldeles fr hypad bok. Strde mig enormt p sprket. Fr man skriva hur som helst bara fr att man r medlem i Svenska Akademien? Fick tvinga mig att lsa ut boken. Nej, inget fr mig.

Anna Renstrm

2011-03-26

Ls den. Finns inte riktigt ord. Jag r i de miljerna som beskrivs..ljuvligt.

Ing-Marie Haglund

2010-09-07

En favorit och jag har lst den flera gnger, fr att hitta bottnarna i boken utver den spnnande mordgtan.

Jessica Bengtsson

2010-07-16

Lste den hr nr jag var tonring och minns att jag tyckte den var jttebra. Skulle vara intressant at lsa om den nu fr att se om jag tycker den r lika bra!

anders danielsson

2010-06-19

En otrolig bok. Lngt ifrn resebroschyrernas bilder p svensk vildmark visar Kerstin Ekman oss den verkliga glesbygden och demarken. Hon lter oss bekanta oss med de mnniskor som lever i denna glmda del av vrlden. Dessutom en mycket komplex mordhistoria som krver sin lsare fr att hnga med i dess svngar.

Jan Kjellin

2009-12-25

Bra frfattare. Har iofs skrivit bttre bcker n den hr, men...

Annika Sjstrm

2009-11-20

lste den p svenska

Susanne Lundberg

2009-10-13

En fyra med minus fr de korta meningarna. Jag skulle kunna tnka mig att Ekman har anvnt sig av de korta meningarna fr att skapa spnning och illustrera krvheten hos folk och natur druppe vid Svartvattnet men det var lite jobbigt och hackigt att lsa.

Johanna Bjrkegren

2009-07-03

Mste sga att jag blev lite smtt besviken efter att ha lst ut boken, tyckte att den var rrig och inte alls speciellt spnnande. Hade kanske fr hga frvntningar eftersom den blivit s omskriven.

Per Appelgren

2009-05-19

Jag har haft lite svrt att lsa Kerstin Ekman, men den hr boken r ngot helt i srklass! En av de mest gastkramande spnannde bcker jag ngonsin har lst, i takt med att gtan nystas upp knner man sig som lsare utvald att f ta del av den hemlighet som ligger begravd i det frflutnas konturlsa landskap.

Kerstin Ekmans frmga att skildra miljer r svrvertrffad. Hennes skildring av ett stilla sommarregn i den jmtlndska skogen blir en fysisk upplevelse, hennes sjar och fjll blir ett bestende synintryck. Och lgg drtill hennes kompromisslsa avskalning av mysteriet... Kort sagt, ett msterverk!