Händelser vid vatten

Ekman, Kerstin

| 1993

1920

I början av sjuttiotalet är Svartvattnet en tynande norrländsk by bland många andra. Då händer något. Ett dubbelmord långt ute i väglöst land.    Det går arton år innan någon börjar ana sanningen om det som skett. Och då blir det lika farligt igen därute i myrlandet. Händelsen har blivit en mörk kraft med verkan in i många människors liv. Det är dessa människor Kerstin Ekmans roman handlar om, deras försök att rädda minne och sammanhang fast de bor i den skugga av glömska som ligger över landsbygdens byar och små samhällen.    Men i lika hög grad är det en roman om ett landskap. Människan har farit illa fram med det. När de stora skogsbolagen drar sig tillbaka är det för alltid förändrat...

Kristina T

2017-07-13

Detta är bland de bästa böcker jag läst. Språket helt fantastiskt och intrigen skickligt konstruerad . Jag läste den för mer än tjugo år sedan men minns fortfarande stora delar. Så starkt intryck gjorde den miljö och de händelser som är romanens intrig. Ett tips är att försöka läsa den under en kort tidsrymd. Parallella historier gör boken komplicerad och man kan tappa tråden vilket flera recensenter påpekat.

2016-09-18

Ja, det är ju stor litteratur, men lite för snårig att följa för mig. Skiftningar i tid, orter och platser svåra att följa, personer som är svåra att få grepp om. Fantastiska naturskildringar, men ack så många och långa och på ett språk som bitvis är svårt att ta till sig. Men bra är det och klurig intrig.

Läste boken för en vecka sedan och gav betyget 4, men kunde inte skriva en kommentar direkt, kände att det här var så "mycket bok" att jag måste smälta den. Miljöbeskrivningarna är världsklass, man bokstavligt talat känner lukten av fukt från mossan mellan furustammar i natten. Historien och karaktärerna är mångfacetterade och omfattande och mer avancerade än mitt sinne förmår ibland.. Jag känner att jag har läst en väldigt, väldigt bra bok.

2015-04-03

Nej! Jag gillar den inte. Har såväl försökt läsa den för hand vid ett flertal tillfällen under årens lopp som lyssnat på den. Men jag orkar bara inte med den. Den börjar faktiskt ganska bra, men enligt mig så tappar den ganska så fort. Tycker faktiskt att Kerstin Ekman är lite överreklamerad!

Anders H

2014-05-10

Det bästa med boken är språket. För många personer i storyn och 150-200 sidor för mycket gör att betyget stannar på 3.

Marita Ryen

2013-11-08

Som ljudbok underbar att lyssna på. Ett otroligt levande språk och en otäck historia.

Nike Fritz

2013-09-15

Vilket mästerligt språk! Och vilka fantastiska karaktärs- och miljöbeskrivningar! Och Katarina Ewerlöfs underbara röst därtill! =)

Under bok! Njuter av det fantastiska språket och de finstämda miljöbeskrivningarna.

Mylar .

2013-01-07

En deckare långt ifrån dagens massproducerade actionböcker och gårdagens invecklat konstruerade massproduktionspusseldeckare. Här kommer man karaktärerna nära inpå livet och lär känna omgivningen de rör sig i. Det är mycket välskrivet och det är spännande eller intressant nästan hela tiden. Dock känner jag en viss distans och blir aldrig känslomässigt engagerad.

2012-11-14

Detta var en helt okej deckare tycker jag =)

Ulrica Lejbro

2012-09-17

En av de bästa böckerna alla kategorier!

Ann Boström

2012-06-28

En bok att minnas!

Britt Dahlström

2012-05-03

Började läsa den när den var ny. Gillade den inte.

Erika Rönngård

2012-04-25

En på många sätt märklig bok. Märker att jag med tiden börjar känna starkt för en del av dess personer.

Helena Karlsson

2012-03-22

Tråkigt, rörig och alldeles för hypad bok. Störde mig enormt på språket. Får man skriva hur som helst bara för att man är medlem i Svenska Akademien? Fick tvinga mig att läsa ut boken. Nej, inget för mig.

Anna Renström

2011-03-26

Läs den. Finns inte riktigt ord. Jag är i de miljöerna som beskrivs..ljuvligt.

Ing-Marie Haglund

2010-09-07

En favorit och jag har läst den flera gånger, för att hitta bottnarna i boken utöver den spännande mordgåtan.

Jessica Bengtsson

2010-07-16

Läste den här när jag var tonåring och minns att jag tyckte den var jättebra. Skulle vara intressant at läsa om den nu för att se om jag tycker den är lika bra!

anders danielsson

2010-06-19

En otrolig bok. Långt ifrån resebroschyrernas bilder på svensk vildmark visar Kerstin Ekman oss den verkliga glesbygden och ödemarken. Hon låter oss bekanta oss med de människor som lever i denna glömda del av världen. Dessutom en mycket komplex mordhistoria som kräver sin läsare för att hänga med i dess svängar.

Jan Kjellin

2009-12-25

Bra författare. Har iofs skrivit bättre böcker än den här, men...

Annika Sjöström

2009-11-20

läste den på svenska

Susanne Lundberg

2009-10-13

En fyra med minus för de korta meningarna. Jag skulle kunna tänka mig att Ekman har använt sig av de korta meningarna för att skapa spänning och illustrera kärvheten hos folk och natur däruppe vid Svartvattnet men det var lite jobbigt och hackigt att läsa.

Johanna Björkegren

2009-07-03

Måste säga att jag blev lite smått besviken efter att ha läst ut boken, tyckte att den var rörig och inte alls speciellt spännande. Hade kanske för höga förväntningar eftersom den blivit så omskriven.

Per Appelgren

2009-05-19

Jag har haft lite svårt att läsa Kerstin Ekman, men den här boken är något helt i särklass! En av de mest gastkramande spänannde böcker jag någonsin har läst, i takt med att gåtan nystas upp känner man sig som läsare utvald att få ta del av den hemlighet som ligger begravd i det förflutnas konturlösa landskap.

Kerstin Ekmans förmåga att skildra miljöer är svåröverträffad. Hennes skildring av ett stilla sommarregn i den jämtländska skogen blir en fysisk upplevelse, hennes sjöar och fjäll blir ett bestående synintryck. Och lägg därtill hennes kompromisslösa avskalning av mysteriet... Kort sagt, ett mästerverk!