Händelser vid Green Oaks galleria

O'Flynn, Catherine

| 2009

Det är 1984 och tioåriga Kate Meaney känner sig ensam och bortglömd. För att ha något att göra smyger hon omkring med sin anteckningsbok och leker deckare i det nyöppnade shoppingcentret Green Oaks. Tjugo år senare arbetar Lisa i en musikaffär i shoppinggallerian. Där möter hon säkerhetsvakten Kurt som har upptäckt en liten flicka och en apa på filmsekvenser, tagna med övervakningskamerorna. Det är lilla Kate som försvann spårlöst - Lisas bror Adam var en av de huvudmisstänkta. Fallet förblev ouppklarat. Tillsammans med Kurt börjar nu Lisa på egen hand undersöka vad som egentligen hände med Kate. Händelser vid Green Oaks galleria är både en spöklik spänningshistoria och en ömsint berättelse om saknad och ensamhet. Det är också en samtidsskildring av ett samhälles förändring under två årtionden.

2010-01-30

Den här var lite annorlunda. Vi har mysteriet med den försvunna flickan som får sin förklaring i slutet av boken. Vi följer också några personer som jobbar i Gallerian nu och får ta del av deras känslor av totalt främlingskap inför tillvaron. Lättläst, men på något sätt känns det lite snopet när berättelsen är slut.

Ullis N

2009-11-14