Handdockan

Frimansson, Inger

En fredag försvinner den sexåriga Lynn från sitt hem i radhusområdet. Mamma Liv ska bara handla snabbt men när hon kommer hem igen är dottern borta. Hon springer över i panik till grannen, journalisten Mauritz, men han har inte sett något. På kvällen skymtar Mauritz något rött i den vinterdöda vinbärsbusken. En liten röd tumvante. Hade inte den lilla flickan ett par röda tumvantar? Att flickan inte återfinns leder till att han börjar söka i sitt inre, bakåt i tiden. Hur inblandad är han i hennes försvinnande? Med Handdockan, som släpptes 1992, började Inger Frimansson på allvar närma sig den psykologiska thrillern. Idag anses hon av många som den ledande representanten på svenska för genren.

2016-11-23

Inger Frimanssons första psykologiska triller, och vilken bok! De psykologiska drömmande orden har en nästintill klang av Polanski över sig och handlingen är dessutom mycket engagerande! Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Maritha .

2013-07-25

Äntligen fick jag slut på denna eländiga historia. Att en så jämförelsevis tunn bok kan vara så oändligt segläst är närmast ofattbart. Flickans försvinnande skulle kanske ha varit en historia värd att utveckla mer istället för att den osympatiske journalisten Mauritz livskris skulle ta sån plats. Två helt skilda historier som för mig inte alls fungerar i samma bok. Till råga på allt är jag dessutom inte särskilt förtjust i författarens sätt att skriva.

Gölin Forsberg

2012-02-10

Först gav jag upp boken. Barn som försvinner är tungt. Vid andra chansen läste jag med stort nöje. Handlar mest om en medelålders mans liv, kris, tankar och kärlek. Om stor kärlek och och brist på kontakt mellan andra.