Handboken

Våhlund, Elias

Lisa måste bo hos sin mormor i några månader eftersom hennes mamma jobbar i en annan stad. Problemet är bara att Lisa vantrivs något fruktansvärt i sin nya skola. Killgänget retar henne konstant för hennes utstående öron, och varje kväll somnar Lisa med händerna tryckta mot öronen, för att de förhoppningsvis ska sluta stå ut så mycket. En dag när Lisa, i vanlig ordning, blir jagad av killgänget rymmer hon in på biblioteket. Där, längst ner på en hylla, står en bok som liksom lyser. Lisa dras till hyllan och får fram boken som har det besynnerliga namnet "Handbok för superhjältar". Märkligt nog är inte boken registrerad i bibliotekets system, och bibliotekarien viskar till Lisa att det nog är så att handboken helt enkelt ska följa med Lisa hem och stanna där. Och i det ögonblicket börjar Lisas resa mot att bli superhjälten Röda masken! Fartfyllt, spännande och läckert om en liten tjej som...

Den här tyckte vi om, mina pojkar på sju och nio år och jag! Handbok för superhjältar handlar om Lisa som måste bo hos sin mormor ett tag. Där blir hon blir mobbad i skolan av några killar för att hon har utstående öron. Hon flyr till biblioteket där hon hittar en bok som heter Handbok för superhjältar, eller var det boken som hittade henne? Boken börjar sorgligt med mobbning, men sedan blir det spännande. Vi tycker om illustrationerna som är detaljrika med söta, läskiga, spännande och roliga inslag. Bokens upplägg påminner lite om en serietidning. Bra språk och lagom att läsa själv om man kan, men den passar också bra som högläsningsbok. Ett extra plus är att superhjälten är tjej, och att det finns en sida i slutet av boken där man kan få tips på var man kan vända sig om man känner sig mobbad. Boktips till tjejer och killar som är ungefär sex till tio år! Vi ser fram emot att läsa nästa bok om Lisa!

"Handbok för superhjältar. Del 1: Handbok" är helt klart en modern historia om att hitta sina inre krafter eller rättare sagt superkrafter.

I denna berättelse behöver man varken vara barn till en Gud, bli biten av en radioaktiv spindel och inte blir man född med den.

Allt som behövs är lite träning, en grym pyjamas och en mask gjort utav morfars gamla slips.

Så någonstans därute finns en bok som är skriven just för dig. Den ger dig svar på frågor du knappt vågat ställa. Uppfyller drömmar du knappt vågat drömma. Och tips på hur du löser nästan olösliga problem.

Och när allt känns som svårast, ger den dig hopp, mod och styrka att kämpa vidare.

Men viktigast av allt. Den hjälper dig att upptäcka alla superkrafter som redan finns där inom dig.

Denna bok gick rakt in i mitt hjärtat på mig och jag hade så grymt mycket igenkänning av Lisas och många andra barns historia.
Precis som Lisa blev jag mobbad för mina öron under större delen av mitt grundskoleliv. Alla de ord som de barnen skrek till Lisa känns igen och återkom som ett eko tillbaka med de jobbiga stunderna i början av min skoltid. Jag gjorde precis som Lisa, försökte trycka in öronen medan jag sov. Även jag flydde visa dagar för att gömma mig undan orden och blickarna på de lokala biblioteket.
Tänk om det då hade dykt upp en bok som "Handboken för superhjältar", för vem skulle inte vilja lära sig att flyga och kunna prata med djur. På min tid önskade jag att de "Oändliga historien". hade dykt upp bland hyllorna, så jag kunde fly till en annan värld.

Kim M. Kimselius

2017-08-12

Omslaget är helt underbart! Agnes Våhlunds illustrationer är starka och Elias Våhlunds text berör och det går inte att lägga ifrån sig boken.

Jag tänkte att jag bara skulle kika på de första sidorna. De kände jag igen, de hade Elias visat utkast på under kursen och frågat om jag trodde att ett förlag skulle kunna vara intresserad av en sådan historia. Det trodde jag och uppmuntrade honom.

Sida efter sida bläddrade jag fram, läste, fängslades av illustrationerna och plötsligt var boken slut... Jag kände mig tom och ville läsa mer. Jag började om från början.

Det är sådana här framgångar som inspirerar mig att hålla skrivarkurser, att se osäkerhet förbytas till seger och framgång. För jag lovar dig, det är inte sista gången vi får höra talas om Handbok för Superhjältar och duon Elias och Agnes Våhlund.

Redan nu är andra boken på gång. Håll utkik efter del två av Handbok för superhjältar Röda Masken.

Vad boken handlar om
Som du ser på omslaget handlar det om en helt vanlig flicka som blir en superhjälte. Hon har flyttat hem till sin mormor och blir mobbad för sina stora öron.

När hon gömmer sig på biblioteket ser hon en bokrygg lysa röd. Det är Handbok för superhjältar. Hon tar med sig boken hem och börjar studera den ingående. Hon tränar och gör precis vad det står i boken, men ingenting händer. Inte förrän hon får en specialsydd pyjamas av mormor. Då sker allt det Lisa drömt om.

Texten är rak och enkel. Orden berör och man vill läsa vidare. Det går helt enkelt inte att sluta läsa. Boken är magisk, den drar in dig i Lisas värld och släpper inte greppet om dig förrän du läst färdigt. Det är en stark berättelse som tar upp varje barns dröm: Att få vara unik, att få vara superhjälte. Boken gör det möjligt för alla att bli superhjältar.

Läs den, både för din egen skull, för barnens, barnbarnen, eleverna i skolan. Läs boken och berätta om den, för det är en fin berättelse som inte lämnar någon oberörd.

Veronica Näslund

2017-07-15

Boken är fullkomligt lysande. Den passar alla barn och även de som inte är så sugna på att läsa blir lockade. Förutom de grymt tecknade bilderna så är storyn fantastisk och inspirerar barn att tro på sin egen förmåga.
Vi bevakar redan del 2!
Boken borde vara obligatorisk i alla skolbibliotek.