Handboken

Våhlund, Elias

| 2017

Lisa måste bo hos sin mormor i några månader eftersom hennes mamma jobbar i en annan stad. Problemet är bara att Lisa vantrivs något fruktansvärt i sin nya skola. Killgänget retar henne konstant för hennes utstående öron, och varje kväll somnar Lisa med händerna tryckta mot öronen, för att de förhoppningsvis ska sluta stå ut så mycket. En dag när Lisa, i vanlig ordning, blir jagad av killgänget rymmer hon in på biblioteket. Där, längst ner på en hylla, står en bok som liksom lyser. Lisa dras till hyllan och får fram boken som har det besynnerliga namnet "Handbok för superhjältar". Märkligt nog är inte boken registrerad i bibliotekets system, och bibliotekarien viskar till Lisa att det nog är så att handboken helt enkelt ska följa med Lisa hem och stanna där. Och i det ögonblicket börjar Lisas resa mot att bli superhjälten Röda masken! Fartfyllt, spännande och läckert om en liten tjej som...

2021-12-18

Spännande.

2021-12-18

Den var väldigt spännande!

Ganska bra.

Ganska bra.

Bra!

Klass 4 Sternö

2021-12-17

Boken handlar om en tjej som heter Lisa. Hon är mobbad i skolan av tre killar bara för att hon har stora öron. Hon blir nästan alltid jagad hem efter skolan, men om hon har tur har hon tid att gå lugnt bara för att killarna fått kvarsittning.
Men en dag hade hon tagit det lite för lugnt, så då hann killarna komma ut innan hon var hemma och snabbt började de jaga henne.
Hon sprang in på biblioteket där de inte skulle hitta henne och då såg hon en bok lysa rött. Den hette: Handbok för superhjältar. Hon tog med boken till där man lånar böckerna där hennes moster jobbade. Hon hittade inte boken på datorn så då lånade lisa den och fick det så länge hon ville. Låter inte detta intressant?

Klass 4 Sternö

2021-12-17

Lisa sprang så fort hon kunde. Hon visste att hon inte skulle hinna hem till mormor. Just då hände det som inte fick hända. Lisa snubblade till och föll handlöst mot marken. Robert, den blonda ledaren, skakade på huvudet:
Att du aldrig lär dig flyga. Med de öronen borde du ha flaxat iväg för länge sen, flinade Nick elak. Låter inte detta kul?

Den här boken handlar om en superhjälte som heter Röda Masken… som inte får avslöja vem hon är.
Hon ska stoppa Wolfgang, och rädda Borgmästaren.Röda Masken får hjälp ut av djur och vänner.. följ med på ett spännande äventyr../av Neo 4A

Klass_11A

2021-12-14

Den var jätte bra jag har dem böckerna hemma:)

Klass_11A

2021-12-14

Den var jätte bra jag har dem böckerna hemma:)

Hedskolan 4

2021-12-13

Jag har läst 1 den var bra och denna också!

Hedskolan 4

2021-12-08

Jag tyckte boken var jättebra och spännande

2021-12-06

En mobbad tjej som heter Lisa.
Boken var bra skriven och det finns fina bilder

2021-12-06

En tjtj som är mobbad för hon har så stora öron. Hon hittar en bok på biblioteket som visar hur man får superhjältekrafter.
Det som var dåligt var att jag störde mig på att Lisa inte berättade att hon var mobbad. Det som var bra var att boken var bra skriven och det var fina bilder.

2021-12-06

Handlar om en tjej som heter Lisa och som är superhjälte.
Jag tycker att det var dålit att det handlar om typ samma sak som i de andra böckerna men det var bra att den var spännande.