Handboken

Vhlund, Elias

Lisa mste bo hos sin mormor i ngra mnader eftersom hennes mamma jobbar i en annan stad. Problemet r bara att Lisa vantrivs ngot fruktansvrt i sin nya skola. Killgnget retar henne konstant fr hennes utstende ron, och varje kvll somnar Lisa med hnderna tryckta mot ronen, fr att de frhoppningsvis ska sluta st ut s mycket. En dag nr Lisa, i vanlig ordning, blir jagad av killgnget rymmer hon in p biblioteket. Dr, lngst ner p en hylla, str en bok som liksom lyser. Lisa dras till hyllan och fr fram boken som har det besynnerliga namnet "Handbok fr superhjltar". Mrkligt nog r inte boken registrerad i bibliotekets system, och bibliotekarien viskar till Lisa att det nog r s att handboken helt enkelt ska flja med Lisa hem och stanna dr. Och i det gonblicket brjar Lisas resa mot att bli superhjlten Rda masken! Fartfyllt, spnnande och lckert om en liten tjej som...

Omslaget r helt underbart! Agnes Vhlunds illustrationer r starka och Elias Vhlunds text berr och det gr inte att lgga ifrn sig boken.

Jag tnkte att jag bara skulle kika p de frsta sidorna. De knde jag igen, de hade Elias visat utkast p under kursen och frgat om jag trodde att ett frlag skulle kunna vara intresserad av en sdan historia. Det trodde jag och uppmuntrade honom.

Sida efter sida blddrade jag fram, lste, fngslades av illustrationerna och pltsligt var boken slut... Jag knde mig tom och ville lsa mer. Jag brjade om frn brjan.

Det r sdana hr framgngar som inspirerar mig att hlla skrivarkurser, att se oskerhet frbytas till seger och framgng. Fr jag lovar dig, det r inte sista gngen vi fr hra talas om Handbok fr Superhjltar och duon Elias och Agnes Vhlund.

Redan nu r andra boken p gng. Hll utkik efter del tv av Handbok fr superhjltar Rda Masken.

Vad boken handlar om
Som du ser p omslaget handlar det om en helt vanlig flicka som blir en superhjlte. Hon har flyttat hem till sin mormor och blir mobbad fr sina stora ron.

Nr hon gmmer sig p biblioteket ser hon en bokrygg lysa rd. Det r Handbok fr superhjltar. Hon tar med sig boken hem och brjar studera den ingende. Hon trnar och gr precis vad det str i boken, men ingenting hnder. Inte frrn hon fr en specialsydd pyjamas av mormor. D sker allt det Lisa drmt om.

Texten r rak och enkel. Orden berr och man vill lsa vidare. Det gr helt enkelt inte att sluta lsa. Boken r magisk, den drar in dig i Lisas vrld och slpper inte greppet om dig frrn du lst frdigt. Det r en stark berttelse som tar upp varje barns drm: Att f vara unik, att f vara superhjlte. Boken gr det mjligt fr alla att bli superhjltar.

Ls den, bde fr din egen skull, fr barnens, barnbarnen, eleverna i skolan. Ls boken och bertta om den, fr det r en fin berttelse som inte lmnar ngon oberrd.

Boken r fullkomligt lysande. Den passar alla barn och ven de som inte r s sugna p att lsa blir lockade. Frutom de grymt tecknade bilderna s r storyn fantastisk och inspirerar barn att tro p sin egen frmga.
Vi bevakar redan del 2!
Boken borde vara obligatorisk i alla skolbibliotek.