Handbok för superhjältar. Vargen kommer

Våhlund, Elias

"En superhjälte får aldrig avslöja sin riktiga identitet" Stadens farligaste skurk, Wolfgang, har kidnappat borgmästaren och vill ha Röda masken i utbyte. Han har länge velat fånga Lisa, och nu verkar han ha kommit på precis hur han ska göra. Lisa vet inte vad hon ska ta sig till ska hon rädda sig själv eller överlämna sig för att rädda borgmästaren? Men hjälp dyker upp från oväntat håll. Frågan är bara om Lisa kan lita på sina nya vänner. Fartfyllt, spännande och läckert om en liten tjej som tar saken i egna händer. Ett slags modern Pippi Långstrump med superkrafter som skildras med fantastiska illustrationer. Ett äventyr som man slukar, med en hjältinna som man bara måste älska!

Gullis lästips

2018-12-20

Den sista och avslutande delen i Handbok för superhjältar är en fartfylld och spännande avslutning där illustrationerna som vanligt är mitt-i-prick med detaljrika och uttrycksfulla illustrationer och text som fortsätter i samma stil som tidigare böcker med en vanlig kapitelbok och seriebok i ett för att både locka och behålla målgruppen. Här har illustratören Agnes Våhlund på ett fint sätt fått en mångfald av människor representerade. I allt vad det gäller kön, ålder, hudfärg och kroppsstorlek. Tillsammans med det färgstarka och actionfyllda bilderna har Elias Våhlund skapat lättläst text som smälter in på ett snyggt sätt i små serierutor i successive läsordning.

Det här är en bokserie att ge till motvilliga läsare och en möjlighet för lässvaga då boken är skriven med luftig och kort text som utspelar sig i korta kapitel och där mycket av händelserna sker i bilderna.

Även denna bok engagerar och väcker många känslor för alla som läser/lyssnar på boken även om det denna gång inte är lika mycket fokus på mobbing utan mer på att förlåta och se att man tillsamman är starkare. Det är helt enkelt ett äventyr som man slukar, med en hjältinna som man bara måste älska!

Läs den actionfyllda och dramatiska avslutningen med röda masken som även väver in mobbing, vänskap och samarbete på ett grymt läckert sätt för återigen har Agnes och Elias levererat

Detta är en fartfyllda bok som är en slutprodukt som måste sträckläsas!

Barnboksfamiljen .

2018-12-07

Nu har vi läst sprillans nya ”Vargen kommer” som är del 4 i den populära serien ”Handbok för superhjältar”.
För er som att läst de tre tidigare delarna vet ni att upplösningen med varg-skurken Wolfgang är på gång.

Denna boken är lite läskigare än tidigare delar och har lite mer action än tidigare, men fortfarande på en nivå som inte skrämde femåringen utan istället höll intresset uppe.
Rolig detalj att boken känns som ett spännande inlägg kring vissa förändringar i seriens utformning som känns spännande inför framtida läsning hur skaparna kommer fortsätta serien.
Men jag tänker inte spoila så ni får läsa.

Lite mindre fokus på mobbning i denna del utan mer kring känslan rädsla. Men utöver det känner man igen seriens karaktärer och Agnes’s fantastiska illustrationer.
Boken är precis som tidigare delar lite hybrid mellan vanlig kapitelbok och serietidning. Något att poängtera är att Handbok för superhjältar-formatet dock är toppenbra vid högläsning - vilket jag ej upplever att traditionellt serieformat är.
Inget negativt mot serietidningar men enligt mig passar de bäst för egenläsning och högläsningen tenderar att förstöra upplevelsen av serietidningens format då man måste förtydliga vilken ruta man är på. Detta gäller alltså INTE Handbok för superhjältar-serien utan de passar lika bra föe högläsning som de gör att ge bort till ett barn som behöver komma igång med att läsa själv. Även där är formatet toppenbra. Imponerade hur fint skaparna har kombinerat de två olika behoven.

Jag läste den högt för A (8 år) och I (5 år) samtidigt och bägge barnen satte toppbetyg på boken efter läsningen. Jag läste den pärm till pärm under ett tillfälle och bägge barnen satt som trollbundna hela tiden.

Denna fjärde delen är efterlängtad av många barn och även mina tjoade högt när jag visade upp vad som hade kommit i brevlådan. Men trots längtan och höga förväntningar kan vi sammanfatta recensionen i en mening: Agnes & Elias levererar som väntat.