Handbok för superhjältar. Ensam

Våhlund, Elias

Vinnare av Årets barndeckare 2018! "Ensam är inte stark" Att vara superhjälten Röda Masken har förändrat allt för Lisa. Hon har fått självförtroende och vågar för första gången i sitt liv säga ifrån men i skolan hon är fortfarande lika ensam. Om kvällarna flyger hon ut över staden och bekämpar brottslingar. Varenda rånare och tjuv är rädda att möta superhjälten. Alla utom stadens farligaste skurk, Wolfgang. Han är inte det minsta rädd och han har svurit att fånga in Röda Masken. Kommer Lisa hinna sätta Wolfgang bakom lås och bom innan han fångar henne? Fartfyllt, spännande och läckert om en liten tjej som tar saken i egna händer. Ett slags modern Pippi Långstrump med superkrafter som skildras med fantastiska illustrationer. Ett äventyr som man slukar, med en hjältinna som man bara måste älska!

2018-11-19

😊👍

Elisbeth Andersson

2018-10-07

Väldigt bra. Lite mer skrämmande än de andra delarna

Gullis lästips

2018-08-06

Ensam är inte stark!

Här har paret Våhlund återigen lyckats få till en fängslande och medryckande bok som med sitt actionfyllda och moderna sätt skapat en stark hjältinna som älskas av små och stora läsare.
Författarna har på ett smart och modernt sätt skapat en bokserie som är spännande, magisk, fantasifull, fartfylld, rolig och även lite sorglig bok som är fylld med actionfyllda och spännande äventyr. Även denna bok har en underton av vardagens allvar och här ställs ensamheten på sin spets och vikten av att vara lojal mot sina vänner och hur viktigt det är att kunna förlåta.
 Det blir en slutprodukt som måste sträckläsas och som är helt klart värd sina fem av fem möjliga stjärnor.

Till boken finns en boktrailer skapad av Gullis lästips som finns på Youtube under samma namn som boken.

Mina pojkar på åtta och tio år och jag har läst Handbok för superhjältar del 3: Ensam av Elias och Agnes Våhlund, boken är utgiven av rabén&sjögren 2018. Lisas självförtroende har vuxit och hon har börjat säga ifrån när de är dumma mot henne i skolan. Lisa har fortfarande ingen kompis, men blir efter lite om och men vän med Max. Tillsammans går de till stadshuset för att titta på en utställning där det värdefulla myntet Den skelögda drottningen av Danmark finns. När de är på utställningen blir allt plötsligt svart, Max viskade till Lisa att någon försöker stjäla myntet. Lisa svarade inte, hon var inte längre kvar… Handbok för superhjältar del 3: Ensam är precis lika spännande som de tidigare böckerna, samt med viktiga budskap som att man ska vara snäll och att ensam inte är stark. Boken slutar med en riktigt cliffhanger och vi bara måste läsa Handbok för superhjältar del 4: Vargen kommer så fort som möjligt. Illustrationerna i böckerna om Lisa är helt fantastiska och de visar en mångfald där många kan känna igen sig. Illustrationerna fyller hela sidorna och texten är instoppad i små rutor ungefär som i en serietidning. Boken är lätt att läsa och jag tror att den kan väcka läslust hos många barn! Har ni eller era barn i åldern 6-9 år (och äldre) inte läst böckerna om Lisa i Handbok för superhjältar ännu så gör det! Börja med den första boken Handbok för superhjältar del 1: Handboken. Mina barn har betygsatt Handbok för superhjältar del 3: Ensam och den ena ger den betyget Superduperduperbra! och den andra ger boken betyg 4.5 av 5! Jag instämmer!

2018-05-23

Att vara superhjälten Röda Masken har förändrat allt för Lisa. Hon har fått självförtroende för första gången i sitt liv, men är fortfarande lika ensam.
🐴
Sonen Martin och jag har läst den tredje delen om Lisa. Tidigare har vi läst den första delen, den tyckte vi mycket om. Denna är inget undantag. Martin sitter som klistrad när vi läser boken och vill inte att den ska ta slut. Den är både spännande och lite läskig på samma gång. Vi gillar att Lisa jobbar för de svaga och utsatta och har ett starkt rättvisetänk. Sonen tycker det är sorgligt att hon fortfarande är ensam, fast hon är så bra och snäll! Det är en fängslande och medryckande bok som är omöjlig att lägga ned! En bok som är perfekt att få även de mest läsovilliga att fatta tycke för! I väntan på att del 4 ska släppas får vi se till att införskaffa den missade del 2!

Barnboksfamiljen .

2018-05-01

Misstänker att det är fler än oss som längtat efter att del 3 av Handbok för superhjältar ska släppas? Nu är den äntligen här och vi läste den i en stöt igår. En bra serie som handlar om Lisa - en mobbad tjej som utvecklas till superhjälte när hon hittar "handbok för superhjältar". Nu har vi kommit till del 3 och även om staden älskar hennes superhjältejag "Röda masken" så är hon lika ensam som vanligt så fort hon tar av sig sin superhjälteuniform. Som vanligt är illustrationerna verkligen mitt-i-prick för att både locka och behålla målgruppen. Precis rätt illustrerat och fint att se en mångfald av människor representerade. I allt vad det gäller kön, ålder, hudfärg och kroppsstorlek. Berättelsen är den mest spännande hittills - både för barnet som läser och i vårt fall även föräldern som läser högt för barnet. Enda som blir jobbigt är att boken avslutas med en riktig cliffhanger som gör att det är svårt att invänta nästa bok. Men den har också en väldigt härlig och hoppgivanze twist på slutet, men den får ni läsa själva. Jag hade lite svårt för stället i boken när Lisa låter mer imponerad över utsikten vid Max's utflyktsmål än vad hon egentligen är. Alltså jag förstår att det egentligen handlar om att hon måste fejka för att inte röja sin superhjälteidentitet så jag försöker att inte läsa in så mycket i det. Men min magkänsla säger ändå att jag gärna hade velat se det stycket omskrivet på ett annat sätt, jag börjar tänka på när tjejer talar ner sig själva eller verkar mer imponerade än de är för att värna killars egon. Men samtidigt tycker jag att jag är lite orättvis när jag tänker så, för själva upplägget där är skydd av superhjälteidentiteten. I övrigt är ju serien toppenbra, så jag tycker boken förtjänar en femma i betyg.