Handbok fr sprkpoliser

Lvestam, Sara

| 2020

Det r inte srskilt vgat att pst att Sara Lvestam r det mest intressanta som hnt det svenska sprket p senare r. Ingen har som hon lyft fram och levandegjort det, gett oss verktyg att vrda och anvnda. I bok efter bok har hon stimulerat oss sprkvktare samtidigt som hon pekat p vikten av att kunna och att vrda vrt sprk. Lasse Winkler, AlbaDu har blivit antagen till sprkpolishgskolan. Du har ftt din rdpenna och ser fram emot att brja arrestera sprkmissbrukare med de klassiska orden "det heter faktiskt" .Men hur ligger det till med Luciasngen, r det frlt eller frgt? Hur hrt ska man bestraffa en srskrivare, och vilket kommateringsreglemente r det som gller? Handbok fr sprkpoliserr din vn i en vrld dr ligister svr p engelska och sprket r i stndigt frfall.Sara Lvestam r frfattare, lrare, sprkvetare och en flitigt...

2020-12-14

Betyg: 3,5 av 5.

Sitter du verkligen och skrattar t en bok om grammatik, Maria? frgade min sambo flera gnger under lsningen. Och ja, det gjorde jag verkligen. Rakt igenom. Det var en blandning av skratt fr att jag knner igen andra, fr att jag knde igen mig sjlv och bara fr att det var hysteriskt roligt.

Sara Lvestam r en mstare p att skriva lttfrsteligt om sprk p ett humoristiskt stt, och det kan inte vara ltt trots att det ser s ut.

Boken r uppdelad i lite olika delar, frst en bakgrund om svenska sprket. Hr fr vi bde lsa om dess historia, om hur det ndrats genom tiderna och att sprkpoliser minsann har funnits lika lnge som Sverige har varit ett enat rike. I Sprkpolisen och samhllet fr vi trffa good cop och bad cop och hur de hanterar frbrytelser p olika stt, fr frsta gngen.

I Tyngre kriminalitet och Lttare frbrytelser fr vi mta dessa nnu oftare. Vi fr ocks lra oss de, just nu, korrekta stten att stava, uttala och anvnda olika ord och uttryck. Vi fr lsa fltstuder som visar exempel p hur det anvnds fel, och fr veta hur det kan ha blivit p det hr sttet. Sedan fljer det absolut bsta och mest komiska i hela boken: hur man som sprkpolis kan hjlpa andra framt i sin sprkutveckling. Allt beror p om man har tagit rollen av good cop eller bad cop och det r under bad cop-instruktionerna jag ibland skrattar s jag grter.

Mot slutet fljer ngra lagndringar dr vi fr mta ngra olika stt att uttrycka sig p som ndrats, kommatering, stavning och pronomet hen.

Turligt nog fr mig, inser jag nr jag lser den hr boken att jag i mngt och mycket r en good cop. Jag knner igen mig oftare i hur en good cop kan bete sig n en bad cop och jag tror inte att jag kan beskriva hur lttad jag blir av detta, speciellt eftersom en av mina bsta vnner sa: De kunde lika grna ha satt ditt namn dr istllet fr sprkpoliser tycker jag, nr jag skickade en bild p boken.

Lvestams grammatikbcker har hittills haft en sjlvklar plats i min bokhylla och s kommer ven den hr ha. Om inte annat fr att kunna irritera min sambo nr jag sitter och skrattar hgt t en bok om svenska sprket.

Anna Hallqvist

2020-11-19

Det r dags att dra igng studierna p sprkpolishgskolan och lra sig alla knep en riktig sprkpolis behver fr att bekmpa brottsligheten. Till att brja med, fatta rdpennan och vlj angreppstt; Bad Cop eller Good Cop. r du en Good Cop r lgaffektivt bemtande din grej, dr du med varlig hand styr den kriminella mot kunskap och helst arbetar du frebyggande. Det bsta r att ingen halkar in p brottets bana. Bad Cop dremot r den hrdfre sprkpolisen som fr den mest luttrade sprkboven att tystna. Hens paroll r att hna, tukta och direkt attackera. Inget daltande dr inte.

Behver jag nmna vilket av angreppsstten som r det effektivaste i utbildningssyfte? Med vgledning, stttning och uppmuntran r det mest sannolikt att vi skapar ett samhlle dr rdpennan inte behver lpa s frekvent i marginalerna.

Jag skrattade hgt flera gnger under sprkutbildningens gng, samtidigt som jag var lite nervs infr risken att behva skriva en bot utstlld till mig sjlv ocks. Skmt t sido; Det hr r en bok som br lsas med glimten i gat. En bok att ha och tervnda till bde nu och d. Jag lskar den!