Handbok för högkänsliga

Vikman, Åsa

| 2023

Är du högkänslig? Att vara intuitiv och kreativ, men också att övertänka och ha en känslighet för stämningar och vad andra människor tycker och tänker det är bara några av många tecken på högkänslighet.  Högkänslighet är ett personlighetsdrag som cirka 30 procent av befolkningen har och som kommer med många styrkor men även utmaningar, speciellt om man inte har fått sina behov tillgodosedda under uppväxten. Att vara högkänslig, eller en Highly Sensitive Person HSP, som det också kallas, innebär inte, som många felaktigt tror, att vara överkänslig utan att man är mycket empatisk och intuitiv, lägger märke till saker som ofta går andra förbi, man tänker mycket och djupt och är ofta mycket kreativ. Egenskaper som är riktiga superkrafter, om man har lärt sig att hantera dem.    Handbok för högkänsliga är baserad på vetenskaplig forskning som författaren, Åsa Vikman som...

En mycket användbar och tankeväckande bok som garanterat kan vara ett bra stöd för många. Hade önskat att jag haft tillgång till den boken för många år sedan. Hög igenkänningsfaktor.

Bokdjungeln

2024-01-24

Ju äldre jag har blivit och ju mer jag har jobbat med mig själv desto svårare har det bitvis varit. Många gånger har jag funderat på om jag kanske skulle ha ADHD just när det kommer till energi. Men jag har ändå känt att det inte varit helt rätt. Men så kom jag i kontakt med Åsas Instagram, Orkidebarnsverige och då föll många bitar på plats. Jag skulle nu beskriva mig mer som ambivert. Jag gillar tex att vara runt människor och stå i centrum, när det är på mina egna villkor. Men jag trivs utmärkt i mitt egna sällskap och med tystnaden.
Jag skulle rekommendera denna bok till alla som är högkänsliga eller har en relation till någon som är just högkänslig. Mer förståelse från både den högkänslige men också dess omgivning skapar ett bättre klimat, för alla.

2023-11-29

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, Handbok för högkänsliga av Åsa Vikman, är en faktabok om högkänslighet - HSP - Highly Sensitive Person, skriven av personen bakom Instagramkontot @orkidebarnsverige. Då jag själv anser mig vara högkänslig, och har varit det i hela mitt liv förmodligen, och jag är även ganska övertygad om att min mamma var det, så var det väldigt intressant att läsa om det i en bok. Jag har följt författarens instagramkonto en tid, och nu har jag alltså läst boken. För mig, som anser mig vara en introvert högkänslig person, så var det mycket givande att läsa boken. Och jag kan rekommendera boken till dom som är intresserade av att läsa mer om personlighetsdraget högkänslighet.