Han dör om du inte

James, Peter

Englands mest hyllade deckarförfattare - med över 20 miljoner sålda böcker - är tillbaka! I Han dör om du inte ställs kriminalintendent Roy Grace inför sitt tuffaste fall någonsin. Kipp Brown, framgångsrik affärsman och notoriskt spelberoende, har aldrig drabbats av så många bakslag på en gång. För att skingra tankarna tar han med sig sin tonårsson på en på fotbollsmatch. Men det är i vimlet på stadion den verkliga mardrömmen börjar. Några minuter in i matchen möter Kipp en klient och trots att han bara vänder bort blicken ett ögonblick räcker det för att hans son ska försvinna. Snart får han ett meddelande som gör honom iskall av skräck: Vi har din son, om du vill se honom vid liv igen måste du betala. Han uppmanas att inte kontakta polisen, men gör det ändå, och kriminalintendent Roy Grace får utredningen på sitt bord. Till en början verkar det som en regelrätt kidnappning, men det...

2023-02-15

Betyg 2,5

Karin Johansson

2021-04-13

En författare som skrivit många böcker i samma serie men ändå är de alltid lika spännande att läsa. Riktigt bra!

A H

2020-07-04

Spännande

2020-06-09

James lyckas med något så ovanligt som att bygga upp spänning nästan redan från början. Och han behåller den hela boken igenom. Samtidigt finns ett lugn i berättelsen, till synes (för en amatör) en stor kunskap i verkligt polisarbete. Förstås kryddat med en del Stålmannenaktiga bravader... Roy Grace får gärna fortsätta underhålla!

2020-04-26

Jag har inte läst något av Peter James förut, men det här var en trevlig bekantskap. ”Han dör om du inte” är en spännande bok, en bok jag gillade skarpt. Den fångade mig från första sidan och det höll i sig till slutet. I denna bok får polisen Roy Grace ett riktigt trassligt fall att läsa. En tonårskille försvinner på en fotbollsmatch och snart får pappan ett meddelade som gör honom iskall.

Det här är en spännande bok med oväntade vändningar. Språket är bra, rappt, handlingen trovärdig. Kapitlen är korta och berättelsen berättas i högt tempo vilket gör den lättläst.

Anna Hallqvist

2020-04-18

Det här är den fjortonde boken i serien om indentent Roy Grace. Det fungerar fint att läsa Han dör om du inte fristående, även om det så klart är mer givande att ha Roys Grace historia med sig i bagaget. Både kriminalintendenen och intrigen känns trovärdig, utan att bli tråkig tack vare en och annan twist. Att läsa den brittiske författaren och filmproducenten Peter James är ett säkert kort, det finns ingen risk att bli besviken.

Han dör om du inte är uppbyggd på ett blandvändaruppmuntrande vis. Boken utspelar sig under några få men intensiva dagar i augusti. Med klockslag angivna inför varje nytt kapitel känns det att allt händer i realtid. Detta i kombination med korta kapitel är det helt omöjligt att motstå frestelsen att läsa bara ett till... och ett till. Det här är en suverän karantänbok med andra ord!

2020-04-15

Det är så nära en etta, lika nära som det var att jag gav upp på att läsa den. Början var så extremt trög, det tog verkligen tid innan den tog fart. Precis som någon annan skrev så saknar jag också mer om Roys familjeliv, det var inte mycket av den varan i den här boken. Jag uppskattade de senaste böckerna rätt mycket men nu blev det tillbaka till den tiden när jag plågade mig igenom det.

Bettan_bokprataren

2020-03-31

Det här är inte den första boken jag läser av den store brittiske författaren Peter James. Jag har läst de tre första och gillade dem väldigt mycket. Och jag måste medge att jag hade sky höga förhoppningar på den boken som inte riktigt höll hela vägen för mig. Jag tyckte nog att den var lite svajig, ibland kändes den rätt trög för att sedan ta fart.
Det är en välskriven kriminalroman som med sin spänning och sin oförutsägbarhet ändå är väl värd att läsas.
Du får en spännande historia som berättas med korta kapitel och med en bra berättarteknik. Trots att boken har 447 sidor så lägger jag den till böcker som går under epitet en riktig bladvändare.
Läs fler recensioner på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/03/han-dor-om-du-inte-peter-james.html

2020-03-18

Peter James har skrivit trettioåtta böcker varav femton stycken ingår i serien om kriminalintendent Roy Grace. Den här boken är den fjortonde boken i den serien.

Jag har läst en enda bok tidigare av Peter James, och det är den allra första boken i serien om Roy Grace, Levande begravd (Dead Simple). Den boken kom ut 2005, i Sverige 2007, och jag läste den 2014. Jag tyckte väldigt mycket om den boken, och den fick 4,5 i betyg från mig.

Den här boken, Han dör om du inte, var även den mycket bra. Så nu blev jag ju lite sugen på att läsa alla dom tolv böckerna som jag har missat.

Jag kan varmt rekommendera denna bok till alla som gillar engelska kriminalromaner. Boken var spännande och välskriven. Och den gick alldeles utmärkt att läsa fristående.