Hmnden

Hill, Reginald

| 2011

Enastende psykologisk thriller frn mstaren Reginald Hill ?Han har inte mist ett uns av sin ironiska skrpa, slagkraft eller komplexitet... Resultatet r en enastende, episk berttelse.? (Financial Times)Skogshuggarsonen Wolf Haddas liv framstr som en saga. Han frlskade sig i godsgarens dotter, Imogen. Fr att visa sig henne vrdig frsvann han under en period och tervnde sedan som en frmgen man. I strid mot frldrarnas vilja ktade Wolf sin drmkvinna och lyckades ven bygga upp ett framgngsrikt fretag. S levde de lyckliga i alla sina dagar?? tills polisen knackar p deras drr och Wolfs tillvaro faller samman som ett korthus. Han frs omedelbart till fngelset, anklagad fr pedofili och bedrgeri. Vem det r som vill stta dit honom, och varfr, r oklart. I ett slag frlorar han allt, och alla vnder honom ryggen. Fr att rentv sitt namn gr han ett desperat...

Alexandra Coard

2018-08-04

Underhllande som en halvbra film man ligger och sltittar p en sen kvll. Man tycker inte den r bra egentligen men man kan inte riktigt stnga av tv:en fr man r nyfiken p hur det slutar.

2017-08-28

4+ blir det fr denna fantastiska lsupplevelse! Ett hrligt persongalleri, s fint och inlevelsefullt tecknat och en intrig som tar tag s att det r omjligt att inte flja med till den dramatiska avslutningen. Det vilda cumbriska landskapet r ocks skildrat s verklighetstroget och krleksfullt. Heja Hill, sger jag bara, och srjer lite att han inte lngre r i livet.

Johan Bengtsson

2016-12-29

Tror detta vara den sista bok Reginald Hill skrev och det r den frsta jag lst av honom. Det r en ambitis deckare
p nstan sexhundra sidor. Alexander Dumas citeras i boken och den r uppenbart tnkt som en ngot av en modern "Greven av Monte Cristo".
Hill r en skicklig frfattare men efter halva boken brjar berttelsen knnas mer och mer
nedtyngd av klyschor. Kompetent hantverk med inte mer.

Marc Moore

2016-04-16

Hill r en av mina favoritfrfattare. Jag har nnu inte lst allt av honom men hitintills har detta varit hans bsta roman. Det r en fristende berttelse, dvs utan Den Fete och Pascoe och inte s brittiskt fyndig som han brukar vara. Lngtifrn s frutsgbar som den frst verkade och mer gripande n spnnande.

E H

2014-11-26

Efter halva boken tappade jag sugen. r nyfiken p hur den slutar men n...slutar nu.

Maria Brusewitz

2012-12-05

S spnnande. Men de som kan br lsa Hill p engelska. Svenska titeln redan frstr en del!

2012-08-07

Gillar hans bcker och hans torra humor. Knns alltid ltta att lsa men nd spnnande.

Eva Svahnstrm

2012-07-01

En bladvndare som passar som semesterlsning. Fast egentligen r det bara den frsta halvan av boken som r vrd en 4.

Charlotta Rylander

2012-06-06

Jag hade hga frvntningar p denna bok som inte uppfylldes. Men Hill r en bra berttare, och den r spnnande. Men jag fastnade inte, och jag fick inte riktigt ihop det.

Pia Stendahl

2011-08-18

Hmnden r en bok jag inte vill ska ta slut. Den r s spnnande med mnga vndningar och avsljanden. Samtidigt som jag inte vill att boken ska ta slut vill jag givetvis veta hur upplsningen ser ut. Det r verkligen en bok som r svr att lgga i frn sig.

Jag saknar faktiskt inte radarparet Andy Dalziel och Pete Pascoe eftersom jag fr stifta bekantskap med mnga nya spnnande karaktrer. Men jag trffar grna p dom igen vid ett senare tillflle frsts.

Jag har alltid gillat Reginald Hills torra humor blandat med en smula cynism vilket han levererar ven denna gng. Det r inte bara en spnnande lsninge utan ven en underhllande lsning med andra ord.

Sprkligt tycker jag att boken r riktigt bra vilket Hills bcker brukar vara. Jag uppskattar att karaktrerna i boken har sina egna sprk vilket ger karaktrerna liv. Jag uppskattar ven hur Hill har blandat nutid och frfluten tid via Wolfs brev till sin psykriatiker.

Jag tycker att den svenska titeln r trkig. Hmnden r en titel som inte sger s mycket och som r ltt att blanda ihop med mnga andra bcker. P engelska heter den The Woodcutter vilket r en bttre titel.

Kort och gott s r Hmnden en riktig lsupplevelse och gillar du spnning s lst den!
/Pia

harriet karlsson

2011-05-24

Fick inget gjort, lyssnade i bilen krde omvg fr att jag mste veta hur det gr. Tomas Bolme bra upplsare hr.

Karin Almn

2011-03-27

En mycket spnnande och bra bok!
Jag saknade de humoristiska replikerna och fnissade inte som jag gr nr jag lser om Dalziel och Pascoe. Men den var grymt spnnande och svr att slppa!! Ls den!

Christina Larsson

2011-03-09

Mycket bra! Strcklste den, kunde inte sluta... Nstan lika bra som "Frmlingars hus"!

eva lundgren

2011-03-02

Den hll inte samma hga klass som Reginald Hill brukar gra. Ganska rrig och seg till att brja med, men sen tog det sig. ven en halvdan Hill r dock bttre n mycket annat p deckarhyllan s ge boken en rlig chans!