Hämnden

Hill, Reginald

| 2011

Enastående psykologisk thriller från mästaren Reginald Hill ?Han har inte mist ett uns av sin ironiska skärpa, slagkraft eller komplexitet... Resultatet är en enastående, episk berättelse.? (Financial Times)Skogshuggarsonen Wolf Haddas liv framstår som en saga. Han förälskade sig i godsägarens dotter, Imogen. För att visa sig henne värdig försvann han under en period och återvände sedan som en förmögen man. I strid mot föräldrarnas vilja äktade Wolf sin drömkvinna och lyckades även bygga upp ett framgångsrikt företag. Så levde de lyckliga i alla sina dagar?? tills polisen knackar på deras dörr och Wolfs tillvaro faller samman som ett korthus. Han förs omedelbart till fängelset, anklagad för pedofili och bedrägeri. Vem det är som vill sätta dit honom, och varför, är oklart. I ett slag förlorar han allt, och alla vänder honom ryggen. För att rentvå sitt namn gör han ett desperat...

Alexandra Coard

2018-08-04

Underhållande som en halvbra film man ligger och slötittar på en sen kväll. Man tycker inte den är bra egentligen men man kan inte riktigt stänga av tv:en för man är nyfiken på hur det slutar.

2017-08-28

4+ blir det för denna fantastiska läsupplevelse! Ett härligt persongalleri, så fint och inlevelsefullt tecknat och en intrig som tar tag så att det är omöjligt att inte följa med till den dramatiska avslutningen. Det vilda cumbriska landskapet är också skildrat så verklighetstroget och kärleksfullt. Heja Hill, säger jag bara, och sörjer lite att han inte längre är i livet.

Johan Bengtsson

2016-12-29

Tror detta vara den sista bok Reginald Hill skrev och det är den första jag läst av honom. Det är en ambitiös deckare
på nästan sexhundra sidor. Alexander Dumas citeras i boken och den är uppenbart tänkt som en något av en modern "Greven av Monte Cristo".
Hill är en skicklig författare men efter halva boken börjar berättelsen kännas mer och mer
nedtyngd av klyschor. Kompetent hantverk med inte mer.

Marc Moore

2016-04-16

Hill är en av mina favoritförfattare. Jag har ännu inte läst allt av honom men hitintills har detta varit hans bästa roman. Det är en fristående berättelse, dvs utan Den Fete och Pascoe och inte så brittiskt fyndig som han brukar vara. Långtifrån så förutsägbar som den först verkade och mer gripande än spännande.

E H

2014-11-26

Efter halva boken tappade jag sugen. Är nyfiken på hur den slutar men nä...slutar nu.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Så spännande. Men de som kan bör läsa Hill på engelska. Svenska titeln redan förstör en del!

2012-08-07

Gillar hans böcker och hans torra humor. Känns alltid lätta att läsa men ändå spännande.

Eva Svahnström

2012-07-01

En bladvändare som passar som semesterläsning. Fast egentligen är det bara den första halvan av boken som är värd en 4.

Charlotta Rylander

2012-06-06

Jag hade höga förväntningar på denna bok som inte uppfylldes. Men Hill är en bra berättare, och den är spännande. Men jag fastnade inte, och jag fick inte riktigt ihop det.

Pia Stendahl

2011-08-18

Hämnden är en bok jag inte vill ska ta slut. Den är så spännande med många vändningar och avslöjanden. Samtidigt som jag inte vill att boken ska ta slut vill jag givetvis veta hur upplösningen ser ut. Det är verkligen en bok som är svår att lägga i från sig.

Jag saknar faktiskt inte radarparet Andy Dalziel och Pete Pascoe eftersom jag får stifta bekantskap med många nya spännande karaktärer. Men jag träffar gärna på dom igen vid ett senare tillfälle förstås.

Jag har alltid gillat Reginald Hills torra humor blandat med en smula cynism vilket han levererar även denna gång. Det är inte bara en spännande läsninge utan även en underhållande läsning med andra ord.

Språkligt tycker jag att boken är riktigt bra vilket Hills böcker brukar vara. Jag uppskattar att karaktärerna i boken har ”sina egna” språk vilket ger karaktärerna liv. Jag uppskattar även hur Hill har blandat nutid och förfluten tid via Wolfs brev till sin psykriatiker.

Jag tycker att den svenska titeln är tråkig. Hämnden är en titel som inte säger så mycket och som är lätt att blanda ihop med många andra böcker. På engelska heter den The Woodcutter vilket är en bättre titel.

Kort och gott så är Hämnden en riktig läsupplevelse och gillar du spänning så läst den!
/Pia

harriet karlsson

2011-05-24

Fick inget gjort, lyssnade i bilen körde omväg för att jag måste veta hur det går. Tomas Bolme bra uppläsare här.

Karin Almén

2011-03-27

En mycket spännande och bra bok!
Jag saknade de humoristiska replikerna och fnissade inte som jag gör när jag läser om Dalziel och Pascoe. Men den var grymt spännande och svår att släppa!! Läs den!

Christina Larsson

2011-03-09

Mycket bra! Sträckläste den, kunde inte sluta... Nästan lika bra som "Främlingars hus"!

eva lundgren

2011-03-02

Den höll inte samma höga klass som Reginald Hill brukar göra. Ganska rörig och seg till att börja med, men sen tog det sig. Även en halvdan Hill är dock bättre än mycket annat på deckarhyllan så ge boken en ärlig chans!