Ham on Rye

Bukowski, Charles

| 1982

A down-and-out writer, Henry Chinaski reminisces about his childhood, adolescence, schooling, love affair with alcohol during the Depression, and the years leading up to World War II, in an evocative portrait of mid-twentieth-century, inner-city Los Angeles. Reprint. 15,000 first printing.

Leo

2020-03-12

Philip Stenström

2018-08-07

Min oskuld och Pearl Harbor (Originaltitel: Ham on Rye) - Charles Bukowski

Det hela tar sin början i Tyskland, under ett bord som barn. Men i efterkrigstidens Tyskland beslutar sig snart familjen Bukowski för att flytta till Los Angeles, USA. Här uppfostras barnet, Henry jr., av sina föräldrar. Utan några fasta vänner blir Henry snabbt något av en outsider och retas för sin tyska härkomst. Hemma är livet inte heller lätt då fadern, Henry senior, bestraffar Henry jr. för minsta klaver medan modern tystlåtet betraktar allt i bakgrunden. Så inleds Charles Bukowski semi-självbiografiska romanklassiker Min Oskuld och Pearl Harbor.

I den semi-självbiografiska romanen Min oskuld och Pearl Harbor får läsaren återigen stifta bekantskap med Charles Bukowskis alter ego Henry ”Hank” Chinaski. Uppfostrad i en dysfunktionell familj i ett socialt utsatt område blir Henry något av en härdad gosse som kan ta ett kokstryk, om han verkligen måste. I skuggan av börskraschen försöker han i ungdomen finna jobb, samtidigt som Amerika, i och med attacken mot Pearl Harbor, snart också dras in i andra världskriget. Henry som trånar efter kvinnor drabbas i tonåren av svår acne och bölder som läkarna står handlösa inför. Ärrig på in- och utsidan sänks hans självförtroende och hans oskuld består. När USA slutligen dras in i kriget är Henry endast intresserad av att skriva sin egna historia än att ta del i världshistorien. Han tar varken politisk eller religiös sida och betraktar hellre på avstånd med ro hur bägge sidorna utkämpar deras meningsskiljaktigheter. Han avskyr omgivningen och är hellre solitär med sina böcker och tankar än med människor.

Originaltiteln på romanen, Ham on Rye, är delvis en hyllning till romanklassikern Catcher in the Rye av J.D. Salinger. Titel anspelar också på alkohol, då Ham är slang för whiskey som bryggs på råg (Rye).

Charles Bukowski är författaren som blivit välkänd för sin unika skildringar av USA:s baksidor och cul-de-sacs (återvändsgränder). Hans lyckas med ärlighet, uppriktighet skildra, sex droger och alkohol ur slummens hopplösa tillvaro. Det är i sin mästerliga skrivstil som han lyckas botgöra allt genom att skriva sig ren och nykter. Den självbiografiska romanen speglar ett tragikomiskt liv kantad av primitivt sökande efter sex, slagsmål och ständigt supande för att avtrubba dem från den olyckliga tillvaron. Stämningen i handlingen upplivas genom dråpliga och vassa repliker samt udda karaktärsskildringar. Men i en seriös och dramatisk ton skildras också människors baksidor och laster. Det är barndomsskildringar som ekar av känslor; ömsom sorg, ömsom humor. Gör som jag och avnjut en av Charles Buwkowskis kändaste romaner, Min oskuld och Pearl Harbor.

Daniel Gustafsson

2011-12-08

Ska man bara läsa en bok av Bukowski, i hopp om att minimera sina chanser för framtida skrumplever, så bör man läsa den här.

Emil Andersson

2011-12-07

"A whole god-damned nation of assholes driving automobiles, eating, having babies, doing everything in the wors way possible, like voting for the presidential candidate who reminded them most of themselves."

Lars Andersson

2011-05-16

Inte hans bästa, men läsvärd.