Halvsjälarna

Andersson, Linda

Mariell har gjort sitt val och är nu fast i Dödsriket. Men allt går fel redan från början. Bara minuter efter att hon låtit sitt offer leva dyker Vintervit upp på Vårängen för att anhålla henne. Hon ställs inför De Kunniga och bestraffas precis som alla andra brottslingar gör. Men är det tillräckligt? Hon är trots allt Den utan kryphål.Mariell gör det omöjliga och flyr. Väl fri från Vårängen har hon tänkt följa sin mentor Jaques råd: att finna en mystisk skrift och kämpa för sin frihet. Ett uppdrag som visar sig vara svårare och mer plågsamt än något hon tidigare gått igenom. Och som om det inte vore nog får hon snart reda på något som kommer att skaka om hennes tillvaro på ett mer känslomässigt plan.

Spännande fortsättning i samma härligt galna dödsrike!

Bookishlyfalling -

2022-05-12

Halvsjälarna är den spännande uppföljaren till Livstjuvarna!

Trilogin om Livstjuvarna är som en svensk Alice i Underlandet, skillnaden är att böckerna utspelar sig i Dödsriket istället för Underlandet.

Mariell växer i Halvsjälarna, hon är stark och uppfinningsrik. Hon är en intressant karaktär att följa.

Jag tycker att det känns som att Mariell kastas runt överallt, hon ska kämpa för sin frihet men kommer ofta på villovägar. Samma sak händer när hennes vän är mystiskt försvunnen. Det känns som att vår stackars Mariell tar ett steg framåt och två steg bakåt. Dödsriket är en otroligt jobbig plats som är svår att förstå sig på. Författaren gör ett väldigt bra jobb med att skriva om en plats som är så komplex och levande.

Det enda "negativa" jag har att säga om boken är att jag tycker det är svårt att fånga karaktärernas åldrar. Mariell är så vuxen men samtidigt så ung och naiv. Sista halvan av boken slukade mig totalt. Wow vilka vändningar och maktspel!

Jag önskar att Livstjuvarna och Halvsjälarna hade funnits som böcker när jag var tonåring. Detta är exakt den typen av bok som jag läste och älskade mellan 11 och 15 års ålder.

Halvsjälarna är den direkta fortsättningen på Livstjuvarna, i trilogin om Livstjuvarna. Har man inte läst första boken rekommenderar jag den som start, för att lättare hänga med i handlingen.

Mariell blir anhållen efter att ha låtit sitt offer gå fritt och bestraffas på exakt samma sätt som andra men hon lyckas göra det omöjliga och flyr. Hon är ju ändå den utan kryphål, så varför ska hon inte lyckas hitta kryphål någon annanstans? Hon försöker hitta en mystisk skrift som kan ändra hela tillvaron efter livet men råkar ut för en massa äventyr längs vägen (så klart) och möter minst en person som hon inte var beredd på skulle finnas i dödsriket. Och vad har egentligen hänt med Bibbi? Hon är helt borta.

Persongalleriet är lagom stort och det är kul att återse gamla bekanta. Jag gillar Mariell. Hon är framåt och driven men har ändå sina baksidor och nackdelar. Kanske framförallt impulskontrollen och spontaniteten, men det är ju också en del av att vara tonåring. Måste också säga att jag är förtjust i Vintervit och hans stoiska tjurskallighet.

Det är oerhört roligt att läsa böcker med starka kvinnliga karaktärer, speciellt när böckerna riktar sig till en ålder när det verkligen behövs självsäkerhet men när det samtidigt är viktigt att visa att ingen är perfekt. Mariell är inte perfekt (ibland vill man bara skaka om henne) men hon lyckas nästan alltid lösa problemen och tar också ofta hjälp av andra. Kanske inte alltid när hon borde, men hon gör det.

Språket är bra och flyter och det händer hela tiden saker. När jag tror att jag vet vad som kommer att hända, kommer något nytt som visar att det gör jag inte alls det. Det ska bli väldigt spännande att läsa tredje och sista delen i trilogin för att se om det hela nästlar ut sig.

Rebecka Nyman

2020-11-30

Mycket bra bok och en perfekt uppföljare! I denna får en fördjupa sig ytterligare i karaktärerna och i världarna i Dödsriket. Mariell växer som person. Mycket känslor och många äventyr med fiender där en minst anar det. Spännade från början till slut med ett levande språk som tar mig med på resan. Vackra böcker med vackert innehåll. Längtar redan till sista boken i trilogin. Vill veta hur allt slutar. Nu! Rekommenderar starkt denna trilogi för dig som gillar fantasy.

Spännande, gripande & skickligt skriven!

Rosita Söderström

2020-07-19

När jag fick Livstjuvarna i mina händer strax efter Nyår, var nyfikenheten redo att börja läsa genast. Kände dock till en början att texten nog egentligen riktade sig till tonåringar. Jag fortsatte dock läsa - tackochlov - och blev så pass fast att jag läste ut den redan dagen efter. Önskade också en fortsättning alla redan då.... Se min recension från tidigare.

Sedan dess har jag förväntansfullt längtat efter just denna fortsättning....

Nu i sommar hade jag äntligen lyckan att få mottaga del två; Halvsjälarna i Livstjuvartrilogin av Linda Andersson.

Dessutom privilegiet att kunna börja läsa.... Och denna gången ingen tvekan om att vilja fortsätta. Snarare svårt att släppa taget och låta bokens pärmar försluta samtiga 357 sidor. Dess magier är som svadan (nytt ord för mig); ordflöde (hoppas jag använder det i rätt sammanhang nu?) på flera ställen i aktuella bok, om än något mera fascinerande och fängslande.

Halvsjälarna gav mig till största delen en mycket angenäm samvaro, även om själva bokkaraktärerna halvsjälar fenomenen inte är speciellt trevliga. De fyller dock en nämnvärd roll i bokens Dödsrike. Vilket också Livstjuvaran gjorde i den föregående, så ock i denna fortsatta surrealistiska sidvändare.

Ännu en gång har Linda lyckats få mig att önska en direkt fortsättning. Avslöjar dock att jag började känna en viss besvikelse komma krypande, nära bokens slut, men övergick snart i överraskad förstärkt fascination med tårar....

Sammanfattningsvis (från min åsikt) vid val utav det bästa ur boken är det nog ändå just slutet som jag antar är början till något nytt...

Blir det tal om filmatisering vore jag bland de första att jubla!

Tack ännu en gång Linda för en spännande och berikande bok. Nu ser jag i dubbel bemärkelse fram emot den tredje....

Jag gav din förra bok full pott och kan ju inte göra annat än lika nu. Skillnaden blir dock att det gröna får dominera, så fem träd av fem möjliga.

Ett fantasytips på en skickligt skriven fantasybok. Halvsjälarna är den andra delen i en triologi av Linda Andersson utgiven av Visto förlag.
Det krävs att du är vaken och lyckas ha fullt fokus för boken är full av spänning och action från början till slut. Allt kan verkligen hända i boken. Fast den utspelar sig i dödsriket så är den full av liv blandat med både kärlek och svek. För en fantasyälskare är denna bok eller triologi ett måste. För de som inte läser fantasy vanligtvis är det en bok som ger en trevlig inblick och en flykt från verkligheten. Tack Linda för att jag fått läsa din fina bok.💖