Halvmördaren : Krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv

Nesser, Håkan

"Även om du tror det, så spelar du ingen som helst roll i världen", säger Adalbert Hanzons pappa till sin son. Det är inte de mest trösterika orden att ta med sig ut i livet, men Adalbert klarar sig rätt bra ändå. Ända tills kärleken och det stora vanvettet drabbar honom.43 år och ett fängelsestraff senare är Adalbert Hanzon en överviktig och lätt alkoholiserad misantrop. Plötsligt gör sig det förflutna påmint. Och de enda som kan hjälpa honom att få veta vad som egentligen hände för nästan ett halvt sekel sedan är förtretligt nog hans småsinte granne (som vägrar trilla av pinn enbart för att reta Adalbert) - samt en pratglad halvkusin som försöker tvinga honom att börja motionera. Men nöden har ingen lag. A man?s gotta do what a man?s gotta do.

Marc Moore

2020-10-12

Sannerligen en luguber historia som utvecklas från en tjurig gammal gubbes perspektiv, en före detta kåkfarare.
Inte en av hans bästa och inte någon jag kommer bära med mig men Nesser är alltid Nesser och därmed läsvärd.

Helena Rasmusson

2020-06-05

Älskar Nesser & blev inte besviken! Njutning att läsa från början till slut!

Underhållande, fängslande & stark!

A H

2019-09-14

Inte så bra som tidigare böcker

Jan Svensson

2019-09-14

Har nog läst samtliga Nessers böcker vilket sätter förväntasribban ganska högt. Denna gången lyfter emellertid inte historien riktig till den höjden. Vissa avsnitt är rent av för märkliga för min smak. Ändå är den läsvärd då Nessers språk är så bra att den är en njutning att konsumera.

2019-08-26

Typisk Nesserbok mellan varven med många underfundigheter men den höll inte hela vägen, den hade inte riktigt "det" för att blir riktigt bra.

2019-08-14

Håkan Nesser har skrivit över trettio böcker. Men jag har bara läst fem böcker tidigare av honom. Dom jag har läst är: Det grovmaskiga nätet, Och Piccadilly Cirkus ligger inte i Kumla, Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, Eugen Kallmanns ögon, och De vänsterhäntas förening. Jag har tyckt mycket om alla dom böckerna som jag har läst, speciellt Eugen Kallmanns ögon, som fick högsta betyget av mig.

Nu har jag läst Håkan Nessers senaste bok, som heter Halvmördaren, med undertiteln: Krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv.

Och den här boken gjorde mig absolut inte besviken, för den var också riktigt bra, och jag tycker mycket om författarens sätt att skriva.

Boken kan väl nästan liknas en skröna, och är en härligt mustig berättelse sedd ur en gammal mans synvinkel.

En underhållande och inte helt förutsägbar historia är det. Lättläst och bra.

Och jag kan absolut rekommendera boken Halvmördaren.