Halvbroren

Lars Saabye Christensen har med HALVBROREN skrevet sin strste og rikeste roman hittil. Tre generasjoner kvinner lever sammen i en leilighet i Kirkeveien i Oslo: En dansk stumfilmskuespillerinne, Den Gamle, hennes datter Boletta, som jobber ved Telegrafen, og unge Vera. Den 8 mai 1945 blir Vera voldtatt p trkeloftet i grden, og ni mneder senere fdes romanens ene hovedperson, Fred, i en drosje. Fem r senere ser halvbroren Barnum dagens lys. Vi flger brdrenes vidt forskjellige oppvekst p 60 og 70-tallet i Oslo. Kortvokste Barnum, snn av en klovn og kremmer, er kunstneren som gr p mange pinefulle nederlag, og iblant reddes av den mer hardtslende broren. Men Fred lever i taushet og skygge, og brer p hemmeligheter. Hans sprsml forflger broren: "Skal jeg drepe faren din for deg, Barnum?" Lars Saabye Christensen har med HALVBROREN skrevet sin strste og rikeste roman hittil. Her...

2013-11-11

Fyra generationer skildras i denna mustiga roman. Berttelsen knns verkligen kta med underbara personskildringar. De flesta knslostmningar finns i boken. Rekommenderas fr de som gillar tjocka romaner..

Bulliga B

2010-08-02

En helt underbar berttelse om fyra generationer. Berttelsen r mustig, kraftfull, rolig, sorglig, underhllande. En av de absolut bsta bcker jag lst p mycket, mycket lnge. Berttelsen kan jmfras med Morten Ramslands bok "Hundhuvud" men den hr r mycket bttre ven om den boken ocks var bra. Hade jag kunnat ge den hr boken en sexa s hade den ftt en. Rekommenderas till alla som tycker om tjocka bcker, 720 sidor och mustiga slktkrnikor.

Lina Junstrand

2009-03-02

Saabye Christensen vann Nordiska Rdets pris nr den hr boken utkom. En fantastisk lsupplevelse dr personernas sprk sger allt om deras knsloliv. Magisk.