Halva Malmö består av killar som dumpat mig

Romare, Amanda

| 2021

"Jag är helt blown away av Amanda Romares debutroman . Hennes sätt att skriva är helt jäkla fantastiskt, så briljanta analyser. Irriterande träffsäkert och initierat, smärtsam igenkänning. Asgarvsframkallande humor men även nödvändig smärta." Denise Rudberg"En fenomenalt rolig bok om att uppriktigt längta efter kärlek men att om och om igen bli ratad av typer man kanske inte ens ville ha." Anna Andersson, Aftonbladet "[Halva Malmö ...] rymmer en prosa med oväntat mycket mörker, och samtidigt är det så förbannat roligt . Att läsa Amanda Romare är som att lyssna på stud­sigt glad indiepop med oändligt sorgliga texter. Som att dansa fastän hjärtat brister." Kristina Lindquist, Dagens Nyheter Fyra av tio vuxna i Sverige lever i singelhushåll. Det borde finnas nästan tre miljoner singlar i vårt avlånga land, och ett enormt antal potentiella partners för den som...

Emil Berglund

2023-07-30

Är väl egentligen en Google docs-dagbok som getts ut i bok-form. Det gör ju samtidigt att det blir väldigt naket och ärligt vilket är bokens stora styrka. Intressant att få en inblick i det kvinnliga perspektivet i ett dejtingsammanhang. Tankarna kring dejterna hade dock kunnat bantas, boken blir väldigt lång när allting ska analyseras ner i detalj i flera återkommande kapitel, när hon ibland bara faktiskt träffat personen kanske en gång. Hur som helst kul att hitta en bekant i boken.

Hjortronhyllan

2022-12-15

Den lätt lutande nedförsbacken. Denna “kanon guide” för oss trettioåriga singlar startar med ett lass av humor, igenkänning och finess för att sedan dala datum för datum ner till en sunkigt slarvig skriven dagbok. Det är inte bara historien som blir lank utan hur trött korrekturläsaren har blivit av denna bjässe i gnäll & sexprosa.

Karaktären beskrivs som lätt felfri, missförstådd och otursam trots att hon nämner på skämt att hon beter sig som en överanalytisk psykopat. Gång på gång blir vår centralgestalt övergiven under en tioårsperiod men inget i hennes personlighet utvecklas. Bara knepen för att fånga den (inte ens perfekta) mannen utan bara för att få någon som vill stanna. Med förklaringen att hon inte skall förbli ensam.
Första hundra bladen är underhållande och i vissa fall igenkännande men det ocharmiga gnället tar över och ett mer oväntat slut hade varit att önskas än tre sidor av “sunshine and rainbows”.

Om detta är snittet av vad en singel medelålders kvinna tänker och hur medelålders män beter sig är vi nog dömda till ett vakuum av nuckor och eremiter.

Dock är de populärkulturella referenserna faktiskt riktigt bra, chockad att twin peaks inte kommer upp en enda gång.

Kommer aldrig mer börjat ett meddelande med “haha” om jag dejtar igen. Tack för infon!

En svag 3a

Malin Johansson

2022-11-05

En rolig men också smärtsam och realistisk skildring av hur tufft livet som singel kan vara. Beskriver den ständiga kampen att hitta den rätta medan en gång på gång tvingas samla ihop sig efter att utsatts för ytterligare en osnygg dumpning.

Kajsa

2022-07-03

Underbart rolig, stundtals smärtsam, bok. Framförallt rolig tack vare alla malmöreferenser!

Bettina Nilsson

2022-06-06

Skönt gung i den här boken. Gillade.

Karolin L

2022-05-25

Förstår inte hur denna bok kunnat bli så hyllad. Tröttsam och förutsägbar.

Terese Olofsson

2022-05-23

Fantastisk! Skrattade högt mååånga gånger, men kände helhjärtat med Amanda hela vägen. Grät mig till och med igenom de sista sidorna. Så modigt och befriande att hon vågar blotta sig och sina tankar, känslor och handlingar på detta sätt. En eloge och tusen kramar vill jag ge henne. Vill bara hålla om henne och säga att hon är värd all kärlek i världen.

Sara Klinga Myr

2022-05-19

Livlig och härligt ocensurerad. Bra språk. Dock tjatig i längden, halvvägs genom boken tröttnade jag på de upprepade dejtkatastroferna och patetiska männen.

Anna Hedenstedt

2022-05-04

Nä, orkar inte läsa vidare. Känns lite som att författaren vill lansera sig själv genom att teckna ett Girls-liv: "Kolla vilka märkliga, fräna och frigjorda grejer som händer oss 20-plussare mitt i bohemiska Malmö" . Möjligen skulle jag relatera om jag själv vore 25, men låt oss nu slå fast att det var 17 år sedan.

Isabell Jonasson

2022-03-25

Störde mig på uppläsaren.
Innehållsmässigt var det vissa partier jag gillade. Men allt som allt en ganska platt upplevelse

Hanna Melin

2022-03-07

Kul! Aldrig stört mig så mycket på hur satans Stockholmsdryg en uppläsare kan låta, men lyssnade med glädje ändå igenom hela boken Fantastiskt gott betyg.

Simone Sabato

2022-02-07

Så bra!

Monia Kristiansson

2022-01-28

Repetativ och hoppig

Årets första utlästa bok levererade verkligen! @amandaromare skriver om sina dejter och att bli dumpad, dissad och ghostad. Det är ärligt, detaljerat, tragikomiskt och grymt bra skrivet. Jag känner inte igen mig (Är en sån där 40+ med sambo sen 20-årsåldern och två barn), men det spelar ingen roll. Jag älskar boken ändå. Älskar även omslaget.

Torbjörn Nilsson

2021-11-25

Fantastiskt bra bok! Väldigt rolig och lättläst och väldigt smärtsam och därför svårläst.

Jag skrattar åt det tokroliga, det pinsamtroliga och det generanderoliga och ofta fastnar skrattet i halsen. Det är hjärtskärande att läsa hur Amanda vänder smärtan inåt. Men hon gör det helhjärtat och tar sedan nya tag. Hon har också stöd av ett fantastiskt tjejgäng; Dr Peppers. Inte läst om något så härligt, sedan jag läste Kalmars jägarinnor av Tove Folkesson.

Det är så här mitt kärleksliv (minus tjejgänget) skulle ha kunnat se ut om jag haft något i den åldern. I realiteten var jag inte ens en av dessa mardrömsdejter; försagd, blyg, tyst, hopplöst sluten. Jag var framförallt bara hopplöst och hjälplöst avståndsförälskad, därför blir jag så berikad och befriad av boken.

Särskilt kan jag relatera till de djupa värdelöshetskänslorna och besattheten inför den omöjliga, totalt hopplösa förälskelsen. Liksom till snällheten, blåögdheten och troskyldigheten, som jag i mitt fall kopplar till att jag som barn aldrig fick någon anknytning till min mamma och därför på ett plan aldrig möttes av besvikelser. Jag blev helt frånkopplad och desorienterad, men med den självklara anknytningsförmågan oanfrätt.

Dagboksformen kan lätt göra läsningen splittrad och emellanåt enahanda, men från sidan 222 hamnar vi här i Västerbotten. Då tätnar boken och blir en helt oemotståndlig bladvändare.