Halva liv

Strandberg, Mats

| 2017

?Förlåt mig. Jag kan inte berätta varför. Leta inte efter mig. Hata mig inte.?Jessica kan inte släppa tanken på sitt livs stora kärlek Jakob. Varför försvann han plötsligt utan närmare förklaring än ett kortfattat brev? Efter en längre tids depression försöker hon gå vidare och engagera sig i sitt arbete och en ny relation. Men ovissheten plågar henne.När hennes farmor Viola dör får Jessica annat att tänka på. Hon bestämmer sig för att tillbringa några månader i Violas hus på Österlen. En handskriven bok som Viola efterlämnat avslöjar stora familjehemligheter, och Jessica tvingas omvärdera hela sin tillvaro. Viola berättar om livet som ung kvinna i femtiotalets Sverige och de dramatiska händelser som tvingade henne att göra val som skulle komma att påverka hela familjen. Jessica inser att både hon och Viola har levt halva liv. När det förflutna till slut hinner i kapp Jessica påverkar...

Anna-Karin Larsson

2017-11-16

Ger högt betyg till boken, den var gripande fram till slutet då jag tyckte dramat överdrevs. Men en fin historia och välskriven.

Marc Moore

2016-01-04

Farmors historia blir lite väl dominant och det är inte svårt att förstå i vad den kommer gynna ut i medan jag glömmer av att engagera mig i Jessicas liv. Om farmor hade lämnat en bok till mig som förklarade familjehemligheterna så skulle jag ju sträckläst den och inte som Jessica som läser några sidor i taget. Men hur som helst är den läsvärd och många gånger på snudd till ett högre betyg.

Ellinor Karlberg

2015-03-03

Förvånansvärt bra! Har läst Jaktmark tidigare som ju är chicklit, trodde detta skulle vara likadant men icke! Är riktigt imponerad av Strandbergs utveckling som författare.

Therese H

2013-04-23

Det var svårt att bestämma sig för en trea eller fyra. Familjehistorien var det bästa i boken och värd en fyra men det kriminella spåret som kom in mot slutet var inte lika bra.

Emma Utter

2012-10-09

Jättefin familjehistoria fram till sista 50 sidorna. Det överdrivna slutet drar ner betyget rejält.

Maria Stensson

2011-09-29

Boken började lite trögt, men utvecklades till en spännande roman med ett överraskande slut! En fantastisk familjehistoria!

Bra skrivet, härligt med de två parallella historierna och att få följa hennes tillfrisknande. Slutet drog dock ner betyget till en 3:a.

Lina Forss

2011-03-02

Spännande driv, skriv en deckare! Suveräna kängor hit och dit och underbar inblick i ett undanskuffat 1900-tals mörka vrår.

Anna-Karin L

2011-01-18

En bok som växte. Har inte läst något annat av Mats Strandberg, men gillade parallellhistorierna som knöts ihop. Slutet litet väl dramatiskt!

Lisa Engström

2010-12-15

Bästa boken av Mats Strandberg! Tycker den tappar lite i slutet, men ändå en fyra.

Conny J

2010-10-29

Halvbra bok, hade klarat sig väl så bra utan det dramatiska slutet. 50-tals skildringarna var i särklass det bästa med boken. Eftersmaken drar ner betyget till en tvåa..

Anneli Johansson

2010-10-16

en bok som kändes trög och ointressant från början men som absolut växte efter som. En fin beskrivning av ett relationsdrama som hölls hemlig för omvärlden. Ett riktigt spännande och ruskig avslut men som synd är fick ett abrupt slut.....ville läsa mer!

Helena S

2010-03-30

Bra ihopkoppling med två parallellhistorier i ett. Däremot tyckte jag slutet var lite överdrivet, det hade inte alls behövts, boken hade varit bra ändå.

FranZone c”,)

2009-10-21

Inte så dålig men orkade bara med c:a 100 sidor...

Maria Larsson

2009-10-10

Det går inte att placera "Halva liv" i en specifik kategori - här bjuds man både på spänning och dramatik. Strandberg har anammat den gyllende regeln "uteslut alla onödiga ord" med påföljden att texten är skickligt flytande och aldrig ger läsaren tillfälle att tappa intresset. Här finns heller inga pretentiösa försök till att krångla till saker i onödan.

Boken har två parallella historier. Vi får följa Jessica i nutid - en mediaprofil vars stora kärlek i livet spårlöst har försvunnit några år tidigare. Kvar finns sorg, obesvarade frågor och en depression som beskrivs både trovärdigt och naket.
När farmodern Viola dör efterlämnar hon en handskriven bok till Jessica, som både avslöjar familjehemligheter och ger henne nya perspektiv.

Jag läste någonstans att Strandberg själv inte tycker om att läsa deckare. Efter att ha läst denna bok, förvånar detta uttalande mig. Han har byggt upp sin bok som en spänningsroman, där han under hela texten strör ut små frön för läsaren att grubbla över. Slutet av boken är till och med hiskligt spännande.
Det är en bok som man inte gärna lägger ifrån sig - därför rekommenderar jag starkt att man läser denna då man har en tom agenda. Man vill inte ha några störande moment i sin läsning.

Boken har en allvarlig ton, men det hindrar inte värmen i texten att komma fram samt briljanta humoristiska formuleringar. Jag skrattade gott åt när farmodern Viola beskriver den enda livsvisdomen hon fått från sin egen mor:

Klipp aldrig håret i en ny frisyr när du befinner dig i en emotionell kris.

En visdom som alla kvinnor borde ha nedskrivet på en lapp på kylskåpsdörren.

"Halva liv" är en mycket läsvärd bok, lättläst tack vare sitt raka och ärliga språk och en ren njutning att ha i sin hand.

Maria Larsson

2009-10-10

En mycket läsvärd bok som binder samman dramatik och spänning på ett skickligt sätt.