Halva liv

Strandberg, Mats

| 2009

En kvinnas jakt efter sanningen ?Frlt mig. Jag kan inte bertta varfr. Leta inte efter mig. Hata mig inte.? Jessica kan inte slppa tanken p sitt livs stora krlek Jakob. Varfr frsvann han pltsligt utan nrmare frklaring n ett kortfattat brev? Efter en lngre tids depression frsker hon g vidare och engagera sig i sitt arbete och en ny relation. Men ovissheten plgar henne.Nr hennes farmor Viola dr fr Jessica annat att tnka p. Hon bestmmer sig fr att tillbringa ngra mnader i Violas hus p sterlen. En handskriven bok som Viola efterlmnat avsljar stora familjehemligheter, och Jessica tvingas omvrdera hela sin tillvaro. Viola berttar om livet som ung kvinna i femtiotalets Sverige och de dramatiska hndelser som tvingade henne att gra val som skulle komma att pverka hela familjen. Jessica inser att bde hon och Viola har levt halva liv. Nr det frflutna...

Anna-Karin Larsson

2017-11-16

Ger hgt betyg till boken, den var gripande fram till slutet d jag tyckte dramat verdrevs. Men en fin historia och vlskriven.

Marc Moore

2016-01-04

Farmors historia blir lite vl dominant och det r inte svrt att frst i vad den kommer gynna ut i medan jag glmmer av att engagera mig i Jessicas liv. Om farmor hade lmnat en bok till mig som frklarade familjehemligheterna s skulle jag ju strcklst den och inte som Jessica som lser ngra sidor i taget. Men hur som helst r den lsvrd och mnga gnger p snudd till ett hgre betyg.

Ellinor Karlberg

2015-03-03

Frvnansvrt bra! Har lst Jaktmark tidigare som ju r chicklit, trodde detta skulle vara likadant men icke! r riktigt imponerad av Strandbergs utveckling som frfattare.

Therese H

2013-04-23

Det var svrt att bestmma sig fr en trea eller fyra. Familjehistorien var det bsta i boken och vrd en fyra men det kriminella spret som kom in mot slutet var inte lika bra.

Emma Utter

2012-10-09

Jttefin familjehistoria fram till sista 50 sidorna. Det verdrivna slutet drar ner betyget rejlt.

Maria Stensson

2011-09-29

Boken brjade lite trgt, men utvecklades till en spnnande roman med ett verraskande slut! En fantastisk familjehistoria!

Bra skrivet, hrligt med de tv parallella historierna och att f flja hennes tillfrisknande. Slutet drog dock ner betyget till en 3:a.

Lina Forss

2011-03-02

Spnnande driv, skriv en deckare! Suverna kngor hit och dit och underbar inblick i ett undanskuffat 1900-tals mrka vrr.

Anna-Karin L

2011-01-18

En bok som vxte. Har inte lst ngot annat av Mats Strandberg, men gillade parallellhistorierna som knts ihop. Slutet litet vl dramatiskt!

Lisa Engstrm

2010-12-15

Bsta boken av Mats Strandberg! Tycker den tappar lite i slutet, men nd en fyra.

Conny J

2010-10-29

Halvbra bok, hade klarat sig vl s bra utan det dramatiska slutet. 50-tals skildringarna var i srklass det bsta med boken. Eftersmaken drar ner betyget till en tva..

Anneli Johansson

2010-10-16

en bok som kndes trg och ointressant frn brjan men som absolut vxte efter som. En fin beskrivning av ett relationsdrama som hlls hemlig fr omvrlden. Ett riktigt spnnande och ruskig avslut men som synd r fick ett abrupt slut.....ville lsa mer!

Helena S

2010-03-30

Bra ihopkoppling med tv parallellhistorier i ett. Dremot tyckte jag slutet var lite verdrivet, det hade inte alls behvts, boken hade varit bra nd.

FranZone c,)

2009-10-21

Inte s dlig men orkade bara med c:a 100 sidor...

Maria Larsson

2009-10-10

Det gr inte att placera "Halva liv" i en specifik kategori - hr bjuds man bde p spnning och dramatik. Strandberg har anammat den gyllende regeln "uteslut alla ondiga ord" med pfljden att texten r skickligt flytande och aldrig ger lsaren tillflle att tappa intresset. Hr finns heller inga pretentisa frsk till att krngla till saker i ondan.

Boken har tv parallella historier. Vi fr flja Jessica i nutid - en mediaprofil vars stora krlek i livet sprlst har frsvunnit ngra r tidigare. Kvar finns sorg, obesvarade frgor och en depression som beskrivs bde trovrdigt och naket.
Nr farmodern Viola dr efterlmnar hon en handskriven bok till Jessica, som bde avsljar familjehemligheter och ger henne nya perspektiv.

Jag lste ngonstans att Strandberg sjlv inte tycker om att lsa deckare. Efter att ha lst denna bok, frvnar detta uttalande mig. Han har byggt upp sin bok som en spnningsroman, dr han under hela texten strr ut sm frn fr lsaren att grubbla ver. Slutet av boken r till och med hiskligt spnnande.
Det r en bok som man inte grna lgger ifrn sig - drfr rekommenderar jag starkt att man lser denna d man har en tom agenda. Man vill inte ha ngra strande moment i sin lsning.

Boken har en allvarlig ton, men det hindrar inte vrmen i texten att komma fram samt briljanta humoristiska formuleringar. Jag skrattade gott t nr farmodern Viola beskriver den enda livsvisdomen hon ftt frn sin egen mor:

Klipp aldrig hret i en ny frisyr nr du befinner dig i en emotionell kris.

En visdom som alla kvinnor borde ha nedskrivet p en lapp p kylskpsdrren.

"Halva liv" r en mycket lsvrd bok, lttlst tack vare sitt raka och rliga sprk och en ren njutning att ha i sin hand.

Maria Larsson

2009-10-10

En mycket lsvrd bok som binder samman dramatik och spnning p ett skickligt stt.