Halv elva en sommarkvll

Duras, Marguerite

| 2002

Ett franskt par r tillsammans med sin lilla dotter och en vninna p bilresa genom Spanien. En kvll rkar de ut fr ett ovder i en mindre stad, dr ett svartsjukebrott just har gt rum. En man har skjutit sin hustru, och hennes lskare gmmer sig ngonstans i staden, polisen genomsker husen medan skvdret larmar och regnet vrker ner. Marguerite Duras (1914-96) r Frankrikes mest uppmrksammade kvinnliga frfattare under sent 1900-tal. Hon har skrivit ver femtio romaner, skdespel och filmer. I sin produktion har hon skapat texter som suddat ut grnserna mellan roman och film. Den avskalade stilen och stramt hllna handlingen hlls samman av detaljer och gonblicksbilder. P ett msterligt vis lyckas hon frmedla knslor som hmnd, skuld och krlek i sekunder av tvekan och tystnad. Duras bcker utmrks av sin starka, nstan filmiska, nrvaroknsla. S ocks i synnerhet Halv elva en...

Philip Stenstrm

2018-04-22

Rodrigo Paestra har bragt Toni Perez och sin hustru om livet i ett svartsjukebrott. Paestra r nu sprlst borta och drmed en mrdare p flykt i den lilla spanska byn. En fransk par med deras dotter och en vninna r p genomresa genom byn nr de fr hra om svartsjukebrottet. Samtidigt som ovdret hrjar i natten har polisen lyckats omringat byn och avvaktar nu bara till gryningen fr kunna lokalisera mrdaren, Rodrigo Paestra.

Halv elva en sommarkvll r en kortroman av frfattaren, Marguerite Duras. Och det r en kortroman som prglas av djupa underliggande budskap. Det r, precis som i flertalet andra romaner av Marguerite Duras, fokus p krlek och familj, trohet och otrohet. Den glnser av gracist sprk och hnfrande innehll. Den r svrtolkad och br ett djup som endast frfattaren Marguerite Duras lyckas framfra med stil och klass. Den r vrd all tid att skrskdas och brytas ner i delar fr att sedan bygga upp och finna frstelse av helheten.

eva arkelid

2013-04-01

spnningen stiger fr varje sida men det r ingen deckare utan den beskriver ngra mnniskors livssituation just d. fantastisk frfattare!

Conny J

2011-01-31

Hller med Agneta J till 100%

2010-06-20

Tycker vldigt mycket om sprket. Intensiv puls, trots lgmldhet. Miljer med fokus p personbeskrivningar. Jag r dr.

Christian Rydberg

2010-01-26

De kta makarna Maria och Pierre r p bilsemester med dottern Judith och gemensamma vninnan Claire. Frn Frankrike kr de sder ut med planerat ml i Madrid. En bit efter spanska grnsen mts de av ett vldsamt ovder som tvingar dem att stanna till i en liten stad fr att ska skydd fr natten. Dessvrre r de inte ensamma om att ha tvingats till detta ovntade uppbrott. Stadens hotellrum r fulla, men de lyckas tillsist f tak ver huvudet i det vrdshus som ppnat sina korridorer fr den ovntat stora mngden beskare. Maria korkar upp.
Samma dag har en man vid namn Rodrigo Paestra mrdat sin unga hustru och hennes lskare. Alla talar om tragedin och gatorna r fulla av patrullerande poliser.
Med vinflaska och cigarett lmnar Maria sin smnlshet fr att hmta luft p balkongen. P en annan balkong bara ngra meter bort ser hon sin man tillsammans med Claire. Ovetande om hustruns skdan tar de sitt frsta steg mot svek och en begynnande relation. I samma stund ser hon den efterlyste grningsmannen p taket tvrs ver gatan. Hopplst klamrar hans sig fast runt en skorsten. Frtvivlat vergiven och tillintetgjord. Bara ngra timmar av mrker finns kvar som skydd.
Jag fylls tidigt av den bittra smaken av tungt rdvin och dda krlekshistorier. Det ligger ngot sant dekadent ver denna lilla historia. I den tryckande spanska hettan ser vi Marias vxande insikt om svek och alkoholstinna likgiltighet infr detsamma. Hennes stt att resignera infr Claires sknhet, hennes oberkneliga frhllande till dottern och den i stort sett konstanta berusningen borde vara tecken p en annalkande kollaps. Just drfr ger Marias lugn en redan uppgiven och blas ton till tragiken. En otck acceptans som spds p genom det korthuggna och ltt scenografiska miljbeskrivningarna. Saker str dr de str. Ovdret hnger tungt kvar. Glaset kan alltid fyllas p nytt.
De parallella ktenskapsbrotten speglar tydligt Marias de. Mordet i sig m vara en ddssynd, men sknker kanske trst. Rodrigo borde vara den mest skrmmande av mn, men fr hans nrvaro om mjligt Maria att behlla en slags kontroll?
Duras utnyttjar sina verktyg med skrpa och effektivitet. Halv elva en sommarkvll r dryga 100 fulladdade sidor, men troligen inte hennes msterverk. Det terstr att utforska.

Markus

2009-04-26

Handling

Ett franskt par r p vg till Madrid p semester tillsammans med sin dotter och en gemensam vninna. Ett ovder tvingar dem att stanna i en liten stad ver natten. Samma kvll har ett svartsjukedrama utspelats i denna by, ett brott har begtts nr en man skjutit ihjl sin unga hustru och hennes lskare. Mrdaren har inte gripits, utan gmmer sig p ett tak mittemot det verfyllda hotell dr sllskapet tagit in fr natten.

Samtidigt utspelar sig ett parallellt drama dr mannen i sllskapet infr gonen p sin hustru hller p att inleda ett krleksfrhllande med den gemensamma vninnan. Hustrun r vl medveten om vad som hller p att hnda och frsker dmpa sin ngest genom att stndigt berusa sig. Hon blir fascinerad av mordet som nyss gt rum och som av en hndelse r det hon som upptcker mrdaren, dr han klamrar sig fast vid en skorsten p taket mittemot balkongen, frn vilken hon just sett sin man omfamna vninnan. Hustrun blir som besatt av mrdaren, attraherad av honom, och beslutar sig fr att hjlpa honom att fly staden

Recension

Halv elva en sommarkvll skulle jag beteckna som en slags gonblicksbok. Lsaren fr ingen bakgrund till skeendet eller karaktrerna, som frblir nstan anonyma genom hela boken. Det r en tunn bok p drygt hundra sidor och knslan av att inte f hela historien r ptrngande. Det r nstan som om man tjuvkikar in i det hr sllskapets intriger under en natt. Som lsare fr du inte reda p hur historien kommit dit den r nr boken brjan. Slutet r ven det vldigt ppet och man vet inte hur det kommer att sluta.

Sprket i boken r speciellt. Meningarna r vldigt korta och bidrar till en intensitet, ven om boken i sig r vldigt lgmld. Marguerite Duras skapar ocks en intensiv stmning genom att stndiga upprepningar. Hon beskriver hur ovdret byggs upp och terkommer, hur poliserna patrullerar gatorna och med exakt regelbundenhet passerar hotellet dr hndelserna utspelas, hustruns stndiga skande efter ngot att dricka, mannens och vninnans vntan p att ntligen f vara ensamma och hustruns nervsa vntan p att det ska ske, att allt ska vara ver.

Boken innehller som sagt tv historier, mordhistorien och triangeldramat. P det stt jag lste boken fungerar mordhistorien egentligen som en stttepelare, en reflektion av tringeldramat. Hustrun ser sig sjlv i mrdaren och dras drfr till honom. Hon ropar p honom och blir besatt av nskan att komma i kontakt. Vill hon kanske lta sig inspireras? Det r i alla fall uppenbart att hon knner en gemenskap med honom. Hon befinner ju sig i samma situation som han gjorde. Tidvis fick jag uppfattningen att hustruns mte med mrdaren bara r en illusion, att det aldrig intrffade och att det bara r ett stt fr frfattaren att spegla den bedragna hustruns tankar, vilket emellertid visar sig vara fel. Istllet verkar det som om hustruns besatthet av mrdaren bara r ett desperat frsk att sjlv fly bort frn den bisarra situation hon befinner sig i med en make och vninna som framfr hennes gon hller p att bli ett par. Ngonting hindrar henne dock frn att fullflja flykten (kan det mjligen vara frnuftet?)

Jag tror att man kan vlja att se den hr boken antingen s som jag gjort, ur triangeldramats perspektiv med mordhistorien som stttepelare. Men historien kan ven ses frn mordhistoriens perspektiv, dr triangeldramat i s fall kan fungera som en potentiell bakgrund. Hur man n vljer att tolka boken tror jag att frfattaren vill blottgra mnniskans svaga psyke och hja ett varningens finger fr hur sm saker kan bli stora och hur desperation fr oss att ta strre och strre risker. Men samtidigt, som en trst, att det kanske finns en gnutta frnuft nd, som frhoppningvis r starkare n desperationens kraft. Srskilt bokens slut ger lsaren ett visst hopp om att s mjligtvis r fallet.

Jag gav boken betyget tre av fem, men det r en stark trea. Jag tyckte om historien och sttet den r skriven p. ven om du kastas in i hndelserna frn frsta sidan, vaggas du nd som lsare lngsamt in i det lgmlt intensiva, en intensitet som bara vxer. Att boken inte fr en fyra beror p att jag inte riktigt lyckas f grepp om alla karaktrerna (vilket naturligtvis kan bero p mig som lsare). Det r egentligen bara hustrun jag fick en ngorlunda klar bild av, medan maken och vninnan frblev ganska gra fr mig. Barnets funktion i historien r dock ganska intressant. Dess relation till sin mamma respektive sin blivande (?) styvmamma symboliserar p ett bra stt hur strukturen i gruppen hller p att frndras. Det knns ibland som om barnet och vninnan hller p att utveckla en frldra-barn-relation, kanske som en omedveten frberedelse av den framtida familjekonstellationen. Samtidigt r det barnet som mamman klamrar sig fast vid, som om vet vore hennes sista hopp.

Jag rekommenderar den hr boken fr alla som r fascinerade av det mnskliga psyket och relationer och samtidigt vill ha spnning i ett lgmlt format.