
I sin avhandling studerar Camilla Björklund småbarns erfarande och lärande i daghemsmiljö med fokus på grundläggande aspekter av matematik. Det empiriska materialet består av observationer av 23 barn i åldrarna mellan 1 år, 1 månad och 3 år, 9 månader. Barnens handlande och kommunikation beskrivs och analyseras i syfte att fånga de matematiska aspekter av omvärlden som barnen erfar. Redan i mycket tidig ålder förmår barn tänka logiskt, begreppsligt och rationellt, vilket gör det möjligt att i studien lyfta fram kritiska villkor för barnens lärande, samt miljöns och de vuxnas betydelse för att lärande skall ske. Den genomgående frågan som ställs i studien är vilka möjligheter ett litet barn har att lära sig matematik i vardagen på ett daghem. Dagligen används en mångfald matematiska begrepp och principer av såväl vuxna som barn. Ofta används matematik oreflekterat, eftersom kunskapen blivit...
Visa mer
Recensioner
Bli först med att recensera denna bok