Hällä väliä huomisella

Guène, Faïza

| 2005

Flag from fi

Viisitoistavuotiaalla Dorialla on ongelmia. Siivoojaäidin palkka ei riitä juuri mihinkään, asuinlähiö on ankea, koulu on tylsää, poikaystävääkään ei ole, eikä mikään oikein kiinnosta. Isä on palannut Marokkoon ja mennyt uusiin naimisiin, koska Dorian äiti ei ole saanut poikaa. Mutta Doria sinnittelee. Vaikkei elämä ole ruusuilla tanssimista, Dorian sarkastinen huumorintaju ja nokkeluus tekevät arjesta kertomisen arvoista. Ja pian Doria huomaa, että kohtaloonsa voi vaikuttaa ja asiat voivat myös muuttua... Faïza Guène julkaisi tämän esikoisromaaninsa 19-vuotiaana. Heti ilmestymisensä jälkeen siitä tuli kriitikoiden suosikki, ja sitä myytiin yli 12 000 kappaletta muutamassa viikossa. Nyt kirja on käännetty jo kuudelle kielelle. Guène aloittelee uraansa elokuvaohjaajana ja on kirjoittanut useita käsikirjoituksia. Päähenkilönsä tavoin hän asuu Pariisin lähiössä. ?Jos Faïza...

Klinga

2012-03-24

Fantastiskt rolig. En intelligent och osentimental 15-åring kommer med underbara observationer av livet i förorten till Paris. Pengar saknas, det finns en klyfta till det "riktiga" Frankrike med ostbilar och lantliv och rätt tillbehör(åsikter. Det finns fördomar från alla håll och en riktigt skön outlook. Doria har inga illusioner men hennes svarta humor ger hopp om en framtid.

Maria Palm

2011-12-01

Bokens huvudperson 15-åriga Doria är rolig, cynisk och rak. Hon lever ensam i en förort med sin mamma, pappan har stuckit till Marocko med en annan kvinna. Boken rör sig från realistik lätt pessimistisk till ett ljusare slut. Jag gillar den. Från boken:

"Han gick mot mig och sträckte fram sin plastmugg från Quick full med mynt, men jag hade liksom inget att ge honom. Då gjorde jag en verkligt ful grej, sånt som egentligen bara riktigt ynkliga typer gör. Jag vände bort huvudet som för att markera "jag tittar på det som händer på perrongen mittemot". Som av en slump hände det inte ett enda jävligt dugg på perrongen mittemot." - Någon som känner igen sig?

Josefine Ejebjörk

2011-07-28

En kort rolig bok. det var lätt att sätta sig in i Dorias situation för att tonen var så lättsam, samtidigt som den tar upp viktiga ämnen.

Tereza da Silva

2010-03-17

Jean

2009-06-11

Blott 19 år gammal debuterade franska Faïza Guène med boken "Kiffe kiffe imorgon". Berättarjaget är 15-åriga Doria som tillhör de sämst lottade i Paris värsta förorter. Trots det, berättar hon inte sin historia på ett allvarsamt och nedtungande sätt. Nej, Doria är kvicktänkt och vitsig i all sin cynism, och kanske är det just det som gör att hon mot slutet av boken börjar gå mot en ljusning.

"Kiffe kiffe imorgon" påminner lite om Emile Ajars "Med livet framför sig". Den är skriven på samma enkla och lättsamma sätt, men med den betydande skillnaden att det för ovanlighetens skull i en roman av den här sorten är en tjej som berättar sin historia. Bara det är anledning nog att läsa den!

P.S Den enda anledningen till att inte läsa "Kiffe Kiffe imorgon" är om du dras med författarambitioner och inte kan klara tanken på att en tonåring faktiskt skrivit den. D.S