Håll käften och var söt

Vita Andersen

| 1985

Merete Madsen

2010-10-11

Har inte tänkt på den på länge men den har varit jätteviktig för mig.

2010-03-05

Läste "Håll käften och var söt" av Vita Andersen (december 2009). Det är mer än 30 år sedan jag läste den första gången.

Boken innehåller 12 noveller och Vita Andersen utnämndes till Årets författare i Danmark för denna bok 1978.

Samtliga noveller handlar om kvinnor, från barn till vuxna, som är utsatta för orättvisor, grymhet och förnedring. De söker sin tillflykt i drömmar om att vara någon annan. Som barn med hjälp av fantasivärldar, som vuxna med övertrasserade checkhäften för att uppnå veckotidningarnas ideal.

Inte upplyftande direkt. Det var massor med tankar som dök upp under läsandets gång. Dels kom jag plötsligt ihåg hur jag då, 1978, bestämde mig för att "aldrig bli sån", dels funderade jag mycket över hur åldrandet förändrats i denna del av världen och jämställdheten, har något blivit bättre?

Idag kan man se 7-åringar med smink och bh och 70-åringar som hoppar bungy-jump. I "Håll käften och var söt" skildras barndomen som längre, trots eländet, och man är riktigt uråldrig som 46-åring. Å andra sidan får man inte åldras idag...

Det känns som om mycket har blivit bättre, jag upplever även att andra delar gått tillbaka. Att hålla käften och vara söt, gäller dessvärre fortfarande i mångt och mycket.

Men det förbättras! Sakta men säkert!