Hägring 38

Westö, Kjell

| 2015

Tilldelad Sveriges Radios Romanpris 2014.Året är 1938. Adolf Hitlers expansionspolitik väcker både vrede och beundran, inte minst i den så kallade Onsdagsklubben i Helsingfors. Det är ett informellt diskussionsforum, som består av några gamla vänner till advokaten Claes Thune. Forumet är lika mycket en ursäkt för att supa ihop som för att prata politik, men detta år är det tydligt att Europas  splittring också är Onsdagsklubbens, och Claes Thune börjar ge upp om dess framtid. Thune engagerar sig i utrikespolitiken även som skribent i dagspressen, men är inte engagerad i så mycket annat. Han är frånskild och uppgiven, och ägnar sin byrå ett förstrött intresse. Som tur är har han en duglig hjälp i sin nyanställda sekreterare, Matilda  Wiik. Men fru Wiik känner sig inte särskilt duglig. Hon jagas av minnen från inbördeskriget, då hon var sexton år gammal och tvingades uppleva...

Fantastisk berättarkonst. En dramatisk händelsekedja i en ideologisk brytningstid. Neutralt berättat, nästan som en betraktelse.

Tommy -

2019-09-01

Välskriven och spännande skildring om krigstiden i vårt grannland.

Engelska Väninnan

2016-09-04

En påminnelse om att Finlands historia inte är vår, men vi borde känna till den. En levande och engagerande roman. Anbefalles.

Kristina Carlsson

2015-12-31

Den bästa boken jag läst på länge. Man måste läsa noggrant - ingen bladvändare - men så bra ända fram till sista meningen. Handlingen utspelar sig i Helsingfors tiden innan andra världskriget bryter ut och skildrar den finlandssvenska befolkningen. Läs!

Niclas A

2015-05-28

välskriven och fängslade!

Gunnel Lindström

2015-02-14

En mycket välskriven roman med ett politiskt budskap. Helsingfors 1938 och Den Fosterländska Folkrörelsen kan lätt jämföras med strömningar i Sverige 2015.

sonja ek

2015-02-03

Intressanta karaktärer,. Gillade det lugna tempot som ändå rymde så mycket spänning. Sparsmakat och effektivt.

Christian Rydberg

2014-12-30

"På lördagen kom våren av sig." Jag blir matt, ingen ger romanrysningar som Kjell Westö.
En hägring i verksamheten.

emilie johansson

2014-12-20

Gillar sådana här skildringar av städer och hur stämningen var i Helsingfors när andra världskriget närmade sig. Handlingen var också bra.

Nikolaj T

2014-12-11

'Nationalism och stamtänkandet är svåra sjukdomar. De botas bäst med läsning och resor.'

Jakob Nylin

2014-11-21

Enligt mitt tycke en helt fantastisk bok! Vad händer med vänskap och mänskliga relationer i en tid där antidemokratiska och auktoritära ideologier växer? Tonen träffar helt rätt och det är dessutom en spännande uppbyggd historia.

Emma Fägerlind

2014-10-30

En bok i min smak! Det händer kanske inte så mycket, men det är intressant ändå. Språket är vackert, människorna tänkande. Rösten påminner mig om Westös sommarprat som jag tyckte mycket om.

Artur Foxander

2014-10-15

Fantastiska karaktärsbeskrivningar och riktigt bra karaktärsutveckling. Boken utspelar sig också i förkrigstiden i det mest intressanta av Europas länder.

Med tanke på nuvarande världshändelser så är det en tid som påminner mycket om vår.

Tyvärr har den andra brister som t ex den i stort sett obefintliga handlingen. Boken sniglar sig fram mot det oundvikliga slutet, och jag hinner tröttna på allt långt innan dess.

Lila .

2014-10-07

Bra språk och spännande historia.

Ann Simonsson

2014-07-11

Ännu en bok som jag inte läste klart!

Per-Anders Tornås

2014-02-19

Den grep tag i mig. Finlands nutidshistoria har många bottnar. Spännande är boken också. Läs den!

Evert Nilsson

2013-09-21

En bok som blir allt mer spännande ju längre in i handlingen man kommer. En relationsthriller med de brutala klasskillnader som var kvar efter inbördeskriget (är de borta nu??) som en bakgrundskuliss. Liknar inte Westös övriga böcker men är verkligen läsvärd.

Maria Eriksson

2013-09-08

Finlands sak är vår, hette det en gång när vårt grannland plötsligt befann sig i Vinterkriget. Hägring 38, utspelas året dessförinnan och författare är Kjell Westö, aktuell som författare till tv-serien ”Där vi en gång gått” som handlar om det finska inbördeskriget.Till skillnad från Westös tidigare mer berättande romaner finns här en nerv som gör att jag ser flera paralleller till Ola Larsmos Förrädare, trots att den utspelas under kriget. Scenen är Helsingfors, mars till november1938, i en helt finlandssvensk miljö. Bokens två huvudpersoner är den sorgsne vicehäradshövdingen Claes Thun, en 40-årig man som förlorat sin fru till en barndomsvän, och hans kontorist fru Mathilda Wijk, en kvinna som utsatts för övergrepp som röd aktivist i straffläger och vars ”inre pessimist” hotar hennes psykiska balans. Thun är med i en diskussionsklubb bestående av överklassmän som känt varandra sedan studieåren, men som nu hotar splittras pga personliga och politiska motsättningar. Diskussionerna handlar om människans värde, nationalism och yttrandefrihet och psykisk sjukdom. Vad är verkligt och när spelar psyket oss ett spratt så att våra tankar och känslor blir till hägringar. Inbördeskrigets upplösning, 20 år tillbaka i tiden, kastar en mörk skugga över berättelsen. Läsaren vet vad som kommer att hända med inte romankaraktärerna. Med små ledtrådar håller författaren spänningen ända fram till slutet.
(Publicerad i Norran 5/9 2013)

Maria Eriksson

2013-09-08

Ytterligare en bok av Westö i finlandssvensk miljö. En bok med ett driv och uppbyggnad som jag tyckte mycket om.