Hågkomster ur ett dåligt minne

Zetterlund, Monica

| 1993

CD-bok Uppläsare: Monica Zetterlund Speltid: ca 5 timmar Hågkomster ur ett dåligt minne. Så kallade Tage Danielsson Monica Zetterlund och de fem orden sammanfattar henne och hennes liv och karriär på kornet. "Memoarer låter alldeles för högtidligt och detaljerat. Hågkomster passar mycket bättre. Hågkomster ur ett dåligt minne. Det är vad boken handlar om." Så säger författaren själv. Hågkomsterna tar sin början i Hagfors 1940, den dag då Monica och morfar Adrian hämtar hem lillasyster Margareta från BB och Monica är 3 år. De fortsätter med scener ur ett oerhört rikt och levande liv: som ung artist på Topsys Nalen, i Köpenhamn, i USA... Och minnen av möten med personer som Stan Getz, Earl Hines, Sammy Davis, Marlon Brando... Dompan, Åke Persson, Beppe Wolgers, Catrin Westerlund, Hasse och Tage... För att bara nämna några. Hågkomster ur ett dåligt minne är på en gång rolig,...

Rolf Engzell

2018-07-08

Man kommer nära Monica och dessutom skriver hon om både roliga och lite mindre roliga händelser. Helt enkelt en mycket intressant bok, kan lässas om, som jag tänker göra

Solveig Lindkvist

2014-06-12

Slätstruken namedropping. Hade kanske upplevts intressantare om jag inte läst och sett så mkt av Monicas liv innan?

Tobias Rydén

2010-11-12

Intressant att läsa/höra om Zetterlunds möten med mer eller mindre stora personer/personligheter, som Marlon Brando, Jean Renoir, Ben Webster, Ella Fitzgerald, Louis Armstrong m.fl. Intressant är även att ta del av hennes romanser med bl.a. Vilgot Sjöman och Earl Hines (!). Tänkvärt är att boken kom ut när Monica var 55, att hon hade varit med om så mycket innan är fascinerande.