Haggan

Berg, Aase

Thelma och Victor älskar bortom tid och rum. Men när Thelma inser att hon har varit värddjur åt ett utsvultet äktenskap, det vill säga älskarinna, förvandlas hon till Haggan. Hon krossar familjefasaderna och den förljugna idyllen, blottlägger klasskillnadernas gap, kulturbranschens narcissism och manlighetens skrävel om Frihet och Integritet."Haggan" är en roman för den som har fått nog av underordning i kärlek; en stridsskrift för kvinnlig frihet.

Malin Johansson

2023-05-30

Boken tjänar nog på att inte läsas i ett svep, blir ganska massivt. Den är ilsken och rak på men en behöver ju inte hålla med om allt. Tycker dock att det finns en hel del klokt att fundera vidare på.

2020-12-21

Bland det värsta dravlet jag läst i år. Visst kan man vara arg men någon nyans i manshatet hade väl inte skadat. T.o.m. Gudrun Schyman känns som högervriden och hatisk i sina talibanliknelser.

Anna Hedenstedt

2019-12-04

Puh! Väldigt innehållstunga meningar, fullmatade med metaforer, referenser och sammansatta ord. Och så massor av ilska på det. Jag gillar att ordlanseringen av Hagga (särskilt som verb) redan fått fäste i mig och hoppas ordet sprider sig, så kanske vi lyckas styra mot en mer jämställd framtid. Men boken i sig var bitvis alldeles för kämpig för att jag skulle gilla den. En del briljant formulede iakttagelser, men också väldigt mycket MEGAFON RAKT IN I ÖRAT. (Man orkar liksom inte lyssna till slut.)

Sara Hellberg

2019-11-20

Ett stort massivt ältande utan riktning. Författaren och huvudpersonen går i cirklar och jag har svårt att känna sympati. Känns som att Berg gärna vill visa att detta INTE är den klyschiga historien om den lurade älskarinnan. Men det är ju precis det det är. Känns som författarens privata sätt att gå vidare, men boken hade behövt mycket redigering för att bli skarp.

Anneli Johansson

2019-08-09

Bra språk men fruktansvärt jobbig, inte min smak. Lyssnade inte klart....

Maria Nilsson

2019-07-18

Häftig, briljanta formuleringar, men lite för mycket uppvisning för min smak.

Jag ville verkligen gilla denna bok, men nej. Störde mig mer och mer ju mer jag läste. Hade kanske för höga förväntningar. Bra språk, absolut, men bara... nej.

Lysande, rapp & skickligt skriven!

Nina Gustafsson

2019-03-24

Fantastisk! Haggan ryter till om könsroller och äktenskapet med en sådan ilska och rapphet att man blir mållös. Poetisk. Dräpande. Arg. Haggan regerar.

2019-03-14

Jag gillar verbet att hagga, och jag gillar epitetet hagga i just denna bok. Den är full av känslor förklädd i vackra och stora ord. Jag känner för Thelma och känner med Thelma, även om jag tycker att hon bidrar till sin situation i mångt och mycket. Dock håller jag (tyvärr) med i att kärlek ofta bojar kvinnor på ett eller annat sätt, och det gör mig både beklämd och förbannad.

Solveig Andersson

2019-03-06

Direkt återlämning till biblioteket för mig.