Hadji-Murat

Tolstoj, Leo

| 2003

Vid sidan av mästerverken Anna Karenina och Krig och fred skrev Tolstoj ett stort antal noveller och kortromaner. En av dessa är Hadji-Murat, en bortglömd pärla som sitt korta omfång till trots innehåller alla den store romanförfattarens många kvaliteter. Här återfinns den ryska berättarglädjen, de rika persongallerierna och det poetiska språket. Hadji-Murat handlar om ryssarnas krig i Tjetjenien och bygger på egna dagboksanteckningar. Trots att berättelsen skrevs för nästan hundra år sedan är den något av det mest insiktsfulla som finns att läsa om dagens kaukasiska krig. Man kan bara föreställa sig vilka anklagelser Leo Tolstoj hade slungat mot vår tids makthavare och krigshetsare. Ur Barbara Lönnqvists förord: "I början av "Hadji-Murat" karaktäriserar Tolstoj själv sin berättelse som "en historia som jag delvis blivit vittne till, delvis hört av andra som varit med...

Adrien Combier Hogg

2010-04-30

Något av en besvikelse tyvärr. HM är inte alls i närheten av "Anna Karenina" trots att HM tydligen skrev efter AK. Boken har, enligt mitt tycke, sin enda egentliga behållning i Tolstojs beskrivning av den ryske tsaren. I övrigt består HM mest av något som liknar en ren faktaredogörelse vilket inte binder mitt intresse alls. Betyget blir en mycket svag trea.

Nils Thor

2009-05-09

Det här är berättelsen om en verklig tjetjensk frihetskämpe som går över till den ryska sidan.
Trots det lilla formatet lyckas Tolstoj inte bara levandegöra huvudpersonen, utan också ett stort antal bipersoner.
Det är mycket bra skrivet, men jag förmår ändå inte engagera mig i historien.